کد خبر : 180251 تاریخ انتشار : یکشنبه ۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۵

مضرات مصرف ترشیجات

مضرات مصرف ترشیجات دکتر ضیاءالدین مظهری، پیرامون تأثیرات مصرف ترشیجات اظهار داشت: غذا گرسنگی را برطرف می‌کند و همراه با آن ریزمغذی‌های ۵۰ گانه‌ای که هر کدام نقش کلیدی را در بدن دارند به دست می‌آوریم و از طرفی هر چیزی را که بیش از نیاز بدن مصرف کنیم به …

مضرات مصرف ترشیجات

مضرات مصرف ترشیجات

دکتر ضیاءالدین مظهری، پیرامون تأثیرات مصرف ترشیجات اظهار داشت: غذا گرسنگی را برطرف می‌کند و همراه با آن ریزمغذی‌های ۵۰ گانه‌ای که هر کدام نقش کلیدی را در بدن دارند به دست می‌آوریم و از طرفی هر چیزی را که بیش از نیاز بدن مصرف کنیم به عنوان سم برایمان تلقی می‌شود.

وی در ادامه گفت: پروتئین‌ها که اساس نیاز بدن هستند، وقتی بیش از نیاز بدن خورده شوند می‌توانند عامل آمنیک خون را افزایش داده و اسید اوریک خون را بالا ببرند، کلیه را سنگ‌ساز کنند و یا به کبد آسیب برسانند.

مظهری تصریح کرد: پروتئین‌ها باید به مقدار حداقلی که به ازای هر کیلوگرم از بدن در رابطه با سن و جنس و به اصطلاح وضعیت فیزیولوژیکی نیاز است، دریافت شوند این مقدار حدوداً از ۷ /۰ تا ۲ گرم به ازای هر کیلوگرم است؛ همچنین ما می‌‌توانیم چربی‌ها را تا ده درصد انرژی کاهش دهیم و منابع دیگر را جایگزین آنها کنیم.

این متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی درباره ارتباط مصرف ترشیجات و ابتلا به سرطان گفت: در ترشیجات از موادی استفاده می‌شود که منبع اسیدی دارند و همچنین برخی برای ایجاد رنگ‌های جذاب از ترکیبات معدنی غیرمجاز در ترشیجات یا سفیدکننده‌هایی در شور‌ها استفاده می‌کنند و مطمئناً این مواد بر خلاف طبیعت بشر است و مصرف حجم زیادی از این خوراکی‌ها می‌تواند سبب عدم تعادل در فعل و انفعالات زیست شیمیایی بدن شود.

وی در ادامه گفت: سدیم یکی از مهم‌ترین مواد معدنی مورد نیاز بدن انسان است، البته در یک حد محدود که بهداشت جهانی این مقدار را در حد ۵ /۲ تا ۳ گرم در روز تعیین کرده است.

مظهری، با اشاره به بعضی از کشورهای آسیایی که عادت به مصرف ماهی‌های دودی و نمک سود یا ترشیجات دارند، گفت: مصرف نمک در این کشور‌ها خیلی بیشتر از استاندارد جهانی است به طوری از کلرید سدیم به منظور ایجاد شوری در طعم‌دهندگی استفاده می‌شود یا گاهی کربنات سدیم را در فرآیند پخت نان‌ها و کیک‌ها برای ورآمدن خمیر استفاده می‌کنند یا از نمک‌ها برای عطر و بو استفاده می‌شود.

وی افزود: طبیعتاً این افزودنی‌ها PH معده را تغییر خواهند داد و فعل و انفعالات معده در جهت هضم غذا‌ها و تشکیل کیموس می‌تواند منجر به تشکیل نیتروزآمین‌ها که عاملی به شدت سرطان‌زا هستند، شود.

یک متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی گفت: اسید و نمک باعث خوش‌خوراکی ترشی‌ها و شور‌ها می‌شوند، اما یکی از خطرناک‌ترین و کشنده‌ترین مواد معدنی ترکیبات کلرید سدیم که می‌تواند زمینه‌ساز پرفشاری خون شود.

وی افزود: فشارخون جزء بیماری‌های خاموش و کشنده تلقی می‌شود، از این جهت وقتی انسان متوجه ابتلا به فشار خون می‌شود که کلیه‌اش یا چشمش آسیب دیده است یا به علت فشارخون به نارسایی قلبی و افزایش حجم قسمت چپ قلب دچار شده است.

ترشیجات به تنهایی سبب لاغری نمی‌شوند

مظهری، در پاسخ به اینکه مصرف ترشیجات در لاغری موثر هستند، گفت: چیزی برای لاغری غیر از کاهش منابع لخت کالری مانند چربی‌ها و غذاهایی که در روغن تفت داده می‌شوند و افزایش فعالیت بدن در حد مناسب به عنوان عامل لاغری پایدار و سلامتی‌ساز تلقی نمی‌شود و هیچ ترشی به تنهایی سبب لاغری نخواهد شد.

باید بدانیم که ترشیجاتی مانند آبلیمو و سرکه هم دارای انرژی هستند و مصرف بی‌اصول آنها سبب افزایش نیاز غیرواقعی و اشتهای کاذب می‌شود، در حقیقت چنانچه ۱۰۰ کالری اضافه بر نیاز روزانه دریافت شود در طول پنج سال به ۱۸ کیلو اضافه وزن تبدیل خواهد شد.

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : پزشکی و سلامت ، تازه های سلامت بازدید 174 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php