کد خبر : 153104 تاریخ انتشار : جمعه ۲۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۰:۰۰

لیست غذایی ویژه خانم های باردار

مهمترین غذاها برای یک زن باردار – پروتئین ها: پروتئین که یک ماده اصلی برای مادر و نوزادش می‌باشد به طور مشخص در این گروه وجود دارد. ویتامینی که تنها در این گروه وجود دارد ویتامین ب ۱۲ است. در مادرانی که گیاهخوار هستند، ذخایر ویتامین ب ۱۲ نوزادان آنها …

لیست غذایی ویژه خانم های باردار

مهمترین غذاها برای یک زن باردار

– پروتئین ها:

پروتئین که یک ماده اصلی برای مادر و نوزادش می‌باشد به طور مشخص در این گروه وجود دارد. ویتامینی که تنها در این گروه وجود دارد ویتامین ب ۱۲ است. در مادرانی که گیاهخوار هستند، ذخایر ویتامین ب ۱۲ نوزادان آنها پایین است. پروتئین ها جزو گروه‌های اصلی غذایی برای مادران باردار به حساب می‌آید که باید در وعده‌های غذایی آنها گنجانده شود.

پروتئین ها شامل تخم مرغ، گوشت، ماهی، شیر و فرآورده های لبنی می شود

– کربوهیدرات ها:

  نقش اصلی کربوهیدرات ها تامین انرژی برای سلول های بدن به ویژه مغز و سیستم عصبی، گلبول های قرمز و سفیدخون و مدولای کلیه است. در بارداری جنین از گلوکز به عنوان منبع اصلی انرژی استفاده می کند. انتقال گلوکز از مادر به جنین حدود ۲۶-۱۷  گرم در روز تخمین زده شده است. تا پایان بارداری همه این گلوکز توسط مغز جنین مصرف می شود. میزان نیاز به کربوهیدرات ها در بارداری  حدود g 175 در روز است.

سبزیجات و میوه ها غنی از کربوهیدرات ها هستند، مخصوصا اگر به صورت خام خورده شوند.

– چربی ها:

چربی‌ها نیز در این دوره برای بدن لازم‌اند اما حواستان باشد نه هر نوع چربی! باید چربی‌های مفید (امگا ۳‌ها و امگا ۶ ها) که در روغن کلزا، روغن زیتون و همچنین ماهی‌های چرب مانند ماهی آزاد، ساردین، ماهی تن و غیره وجود دارد را دریابید. روزانه یک تا دو قاشق غذاخوری روغن گیاهی برای بدن کافی‌ست. هفته‌ای دو مرتبه هم ماهی چرب میل کنید. در عوض حواستان باشد که از مصرف چربی‌های مضر که در روغن‌های حیوانی و غذاهای صنعتی وجود دارند بپرهیزید.

بنابراین تخم کتان، گردو، لوبیا، روغن زیتون و دانه سویا باید به رژیم غذایی مادران باردار افزوده شود. 

لیست غذایی ویژه خانم های باردار

مصرف سبزیجات برگ پهن و سایر مواد غذایی حاوی آهن در بارداری ضروری است

– آهن:

دوران بارداری یکی از مراحل مهمی است که به دلیل افزایش حجم خون زن باردار و نیاز جنین برای ساخت سلول های خونی، بدن به آهن بیشتری احتیاج پیدا می کند که امکان تأمین نشدن آن در تغذیه مادر وجود دارد بنابراین برخی از پزشکان مصرف مکمل آهن به زنان باردار را توصیه می کنند.

مصرف سبزیجات برگ پهن و سایر مواد غذایی حاوی آهن مثل توت ها، تمشک، لوبیا، آناناس، کشمش، خرما و مواد خوراکی حیوانی برای تامین آهن بدن مادر ضروری است.

–  ویتامینC

میوه‌هایی مثل پرتقال، گریپ فروت، نارنگی، لیمو و انگور منشا بسیار خوبی برای ویتامین ث هستند. هر خانم باردار می‌تواند در روز چندین بار از این گروه استفاده کرده و نیاز خود را به ویتامین‌هایی مثل آ و ث  برآورده کند. بطورمثال آب میوه یا میوه تازه را با صبحانه یا بین غذا، میوه تازه یا خشک یا سالاد میوه را به همراه ناهار و کمپوت میوه را برای دسر و شام مصرف کند.

مصرف ویتامینC نیز جذب آهن را در بدن مادر پس از صرف غذا بالا می برد و توصیه می شود. 

لیست غذایی ویژه خانم های باردار

  اگر جذب کلسیم مادر کافی نباشد، جنین از کلسیم  مادر استفاده می‌کند

– کلسیم:

برای کمک به رشد استخوان ها، دندان ها و فعالیت های حیاتی بدن جنین، مصرف کلسیم برای مادر در زمان بارداری ضروری است.

 محصولات لبنی میزان زیادی از احتیاجات غذایی را برآورده می‌کنند، بخصوص کلسیم و پروتئین که در این مواد می‌باشد. در طول حاملگی حدود ۳۰ گرم کلسیم در مادر تجمع می‌یابد که اکثر آن در اواخر حاملگی در جنین ذخیره می‌شود.

کلسیم ماده اصلی در تشکیل استخوان و دندان است. اگر جذب کلسیم مادر کافی نباشد، جنین از کلسیم استخوان‌های مادر استفاده می‌کند که این باعث می‌شود مادر در آینده دچار استئوپروز یا پوکی استخوان شود.

هر خانم باردار باید سعی کند در روز حداقل یک لیوان شیر مصرف کند. اگر مادری از مزه شیر راضی نیست، باید آن را با اضافه کردن موادی مانند کاکائو و امثال آن برای خود قابل قبول سازد یا با اضافه کردن آن در سوپ یا پنیر رنده شده یا سالاد و یا هر طریقی دیگر آن را مصرف کند. البته این شامل آن دسته از افراد که مشکل گوارش داشته قادر به تحمل شیر نیستند نمی‌باشد که در این صورت به جای آن می‌توانند معادل آن یک فنجان ماست یا پنیر استفاده کنند و یا از روش درمان این مشکل  بهره ببرند.

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : پزشکی و سلامت ، تازه های سلامت بازدید 585 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php