کد خبر : 18784 تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۲۱:۰۱

قلعه نفوذناپذیر استقلال

پرونده دوازدهمین دوره لیگ برتر هم بسته شد تا آنچه از این لیگ می‌ماند آمار و ارقام آن باشد. در مقایسه میان بهترین‌ها و بدترین‌های تاریخ لیگ برتر، خط دفاع امسال استقلال، لقب نفوناپذیرترین خط دفاع را از آن خود کرد تا آبی‌ها قهرمانی این فصل خود را بیش از …

قلعه نفوذناپذیر استقلال

پرونده دوازدهمین دوره لیگ برتر هم بسته شد تا آنچه از این لیگ می‌ماند آمار و ارقام آن باشد. در مقایسه میان بهترین‌ها و بدترین‌های تاریخ لیگ برتر، خط دفاع امسال استقلال، لقب نفوناپذیرترین خط دفاع را از آن خود کرد تا آبی‌ها قهرمانی این فصل خود را بیش از هر چیز مدیون این دفاع مستحکم باشند.

لیگ دوازدهم، بدترین هم داشت که خط دفاع ضعیف پیکان بود. پیکانی ها امسال با 66 گل بیشترین گل خورده تاریخ لیگ برتر را در کارنامه خود به ثبت رساندند.

در میان همه ترین های لیگ دوازدهم، خط دفاع خوب استقلال و خط دفاع بد پیکان، به دلیل بی سابقه بودن ماندگارتر از دیگران بود. آنچه در ادامه می آید بررسی رکوردها در 12 دوره اخیر لیگ برتر است.

استقلال، شکست ناپذیرترین تیم

عنوان شکست ناپذیرترین تیم لیگ دوازدهم به استقلال رسید. این تیم با پنج شکست در طول این فصل از رقابت ها کمترین شکست را متحمل شد، اما نتوانست حدنصاب سپاهان لیگ یازدهم را بهبود بخشد. سپاهانی ها سال گذشته فقط چهار بار شکست خوردند، درست مانند استقلال تا قبل از بازی با داماش در هفته پایانی.

بدون شک استقلال کسب عنوان شکست ناپذیر ترین تیم فصل را بیش از همه مدیون خط دفاعی مستحکم و دروازه بان آماده اش است. آنها در طول فصل فقط 18 بار دروازه خود را باز شده دیدند که این یک رکورد در تاریخ 12 ساله لیگ برتر به شمار می رود.

پیش از این استقلال لیگ پنج با خوردن 17 گل رکورددار بهترین خط دفاع لیگ بود، اما آن تیم در لیگ 16 تیمی و پس از 30 بازی این رکورد را به نام خود کرده بود.

استقلال لیگ پنجم در هر بازی 0.56 گل دریافت کرد، اما استقلال لیگ دوازدهم در هر بازی 0.52 گل خورد.

یک برد تا رکورد

فقط کافی بود یکی از دو تیم استقلال یا سپاهان در هفته پایانی لیگ دوازدهم پیروز شوند تا رکورددار بیشترین برد در یک دوره از رقابت های لیگ لقب بگیرند. اما داماش گیلان و آلومینیوم سازی هرمزگان این دو تیم را از رسیدن به رکوردی دست نیافتنی باز داشتند.

استقلالی ها که امیدوار بودند با بردن داماش بیستمین پیروزی خود را در لیگ دوازدهم جشن بگیرند، در حضور صد هزار تماشاگر خودی به داماش باختند تا با همان 19 پیروزی به کار خود پایان دهند.

سپاهان هم در اصفهان با تساوی مقابل آلومینیوم سازی متوقف شد تا 19 برده باقی بماند. پیش از این دو تیم استقلال و ذوب آهن در لیگ هشتم و سپاهان در لیگ نهم با 19 پیروزی رکورد دار بودند.

شکست استقلال، مقابل داماش آنها را از رسیدن به رکورد پرامتیاز ترین قهرمان لیگ برتر هم بازداشت.

شاگردان امیر قلعه نویی با بردن داماش یا حتی تساوی در بازی آخر خود 70 امتیازی یا 68 امتیازی می شدند و این، آنها را در صدر پرامتیاز ترین قهرمانان لیگ برتر قرار می داد. تا پیش از این دو بار سپاهان طعم قهرمانی با 67 امتیاز را چشیده بود.

اما در نقطه مقابل استقلال و سپاهان که رکورددار پیروزی در لیگ دوازدهم بودند، تیم گهر دورود با سه برد کمترین تعداد پیروزی را به دست آورد. تا پیش از این شیرین فراز تنها تیمی بود که در یک دوره از رقابت های لیگ (لیگ هفتم) فقط با سه پیروزی به کار خود پایان داده بود.

سپاهان؛ هجومی ترین تیم

یکی از تفاوت های اصلی تیم های بالای جدول با آنهایی که قعرجدولی هستند در تعداد گل های زده و خورده آنهاست. در لیگ دوازدهم، سپاهان لقب هجومی ترین تیم را به خود اختصاص داد.

مردان خط حمله تیم کرانچار طی 34 هفته 60 بار موفق به گلزنی شدند، هرچند این گل ها در نهایت این تیم را قهرمان لیگ برتر نکرد. سپاهان به لطف همین گل ها بهترین تفاضل گل لیگ دوازدهم را هم با 27+ از آن خود کرد، هرچند این تفاضل هم در تعیین جایگاه آنها بی تاثیر بود.

رکورد بیشترین گل زده در طول یک فصل از رقابت های لیگ برتر در اختیار استقلال است. این تیم با اندیشه های تهاجمی امیر قلعه نویی در لیگ هشتم 70 گل به ثمر رساند.

در آن سو ضعیف ترین خط حمله لیگ دوازدهم متعلق به گهر دورود است که فقط 24 گل به ثمر رساند. رکورددار ضعیف ترین خط حمله لیگ برتر هم تراکتورسازی است.

این تیم در اولین دوره لیگ برتر در 26 بازی فقط 12 گل زد تا میانگین کمتر از نیم گل زده در هر بازی را داشته باشد.

پیکان؛ تیم بی دفاع

پیکان در این فصل از رقابت ها، رکوردی خاص از خود به جا گذاشت. این تیم با 66 گل خورده، ضعیف ترین خط دفاعی لیگ را به خود اختصاص داد. پیش از این استیل آذین در لیگ دهم با دریافت 63 گل ضعیف ترین خط دفاعی لیگ را در اختیار داشت.

پیکانی ها همچنین با تفاضل 40 ـ کاری کردند که دیگر تفاضل 34 ـ گل شیرین فرازی ها در لیگ هفتم بدترین تفاضل گل لیگ برتر نباشد.

صبا؛ تیم تساوی ها

رکورددار بیشترین تعداد تساوی در رقابت های این فصل لیگ برتر صبای قم بود. این تیم 15 بار با تقسیم امتیاز ها از زمین خارج شد. هرچقدر صبایی ها به تساوی عادت داشتند، دو تیم پیکان و سپاهان از تساوی گریزان بودند و فقط در هفت بازی از 34 بازی خود بازنده یا برنده میدان نبودند.

البته رکورد بیشترین تساوی در تاریخ لیگ برتر در اختیار ذوب آهن اصفهان است. این تیم در لیگ یازدهم با 18 تساوی در یک فصل این رکورد را به نام خود به ثبت رساند. رکورد کمترین تساوی هم در اختیار صنعت نفت آبادان است. این تیم در لیگ دهم فقط سه بار مساوی کرد.

همیشه بازنده

دو تیم پیکان و گهر دورود، قبل از شروع لیگ دوازدهم با این هدف تیم بستند که دست کم در میانه های جدول باقی بمانند، اما حالا که لیگ دوازدهم به پایان رسیده، نام هر دوی آنها با یک رکورد تلخ عجین شده است؛ رکورددار بیشترین باخت در یک دوره از رقابت های لیگ برتر.

پیکان و گهر 21 بازی از 34 بازی خود را واگذار کردند تا با این عملکرد ضعیف محکوم به سقوط از لیگ برتر باشند. تا پیش از این رکورد بیشترین تعداد شکست در طول یک فصل با 20 شکست در اختیار برق شیراز و مس سرچشمه بود.

بازگشت تازه واردها

آلومینیوم، پیکان و گهر، سه تیم دسته یکی بودند که توانستند به لیگ دوازدهم صعود کنند، اما سرنوشتشان بعد از پایان این لیگ چیزی جز سقوط نبود. این سه تیم در انتهای لیگ دوازدهم دوباره به دسته یک بازگشتند تا وداعی زودهنگام با لیگ برتر داشته باشند.

رضا پورعالی – گروه ورزش

قلعه نفوذناپذیر استقلال

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : اخبار ورزشی ، مجله خبری بازدید 214 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php