کد خبر : 9188 تاریخ انتشار : پنجشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۱ - ۳:۲۵

قلب زنان سریعتر میشکند یا مردان؟

یافته های جدید محققان شواهد علمی را ارائه کرده که نشان می دهند قلب زنها بسیار سریعتر و ساده تر از قلب مردها می شکند. پزشکان قلب در پی یکی از اولین مطالعاتی که در سرتاسر آمریکا بر روی نوعی اختلال قلبی انجام داده اند، اعلام کردند میزان ابتلای زنان …

قلب زنان سریعتر میشکند یا مردان؟

یافته های جدید محققان شواهد علمی را ارائه کرده که نشان می دهند قلب زنها بسیار سریعتر و ساده تر از قلب مردها می شکند.

پزشکان قلب در پی یکی از اولین مطالعاتی که در سرتاسر آمریکا بر روی نوعی اختلال قلبی انجام داده اند، اعلام کردند میزان ابتلای زنان به “سندرم قلب شکسته” هفت تا 9 برابر مردان است، وضعیتی که در پی وارد شدن فشار عصبی طولانی در اثر شکست سخت عاطفی و یا از دست دادن یکی از عزیزان ایجاد شده و می تواند نشانه هایی مانند حمله یا اختلال قلبی را در زنان ایجاد کند. معمولا بیماران پس از ابتلا به این سندروم بدون آسیب دیدگی جدی مداوا می شوند.

به گفته محققان دانشگاه پنسیلوانیا یکی از رایج ترین وضعیتهایی که در پی آن زنان دچار این سندرم می شوند، از دست دادن همسر یا مشاهده بیماری شدید همسر است. این سندرم برای اولین بار توسط پزشکان ژاپنی و در سال 1990 شناسایی شد، ژاپنیها نام این وضعیت را “بیماری قلبی تاکوتسوبو” گذاشتند. تاکوتسوبو نام دامهایی ویژه اختاپوسها است که یادآور فرم کوزه مانند قلبهای آسیب دیده است.

این سندروم زمانی رخ می دهد که شوک عصبی شدیدی به بدن وارد می شود. این شوک در بدن حمله آدرنالین و دیگر هورمونهای عصبی ایجاد می کند. این حمله هورمونی اتاقک اصلی پمپ خون قلب را به صورت ناگهانی مختل می کند. مبتلایان به این سندروم معمولا پس از چند هفته کاملا بهبود می یابند اما در نمونه هایی نیز فرد جان خود را از دست داده است.

پزشکان برای یافتن دلیل رواج ابتلا به این سندروم در میان زنان، مطالعه ای گسترده را انجام داده و نتایج آن را در کنفرانس انجمن قلب آمریکا مطرح کردند. در این تحقیق بررسی اطلاعات ثبت شده در هزار بیمارستان نشان داد تنها در سال 2007 در حدود 6 هزار و 229 نفر در آمریکا به این سندروم مبتلا شده اند که از این میان تنها 671 مبتلا مرد بودند. پس از انطباق دادن شرایطی از قبیل فشار خون بالا، سیگار کشیدن و دیگر عواملی که می توانند بر روی اختلالات قلبی تاثیرگذار باشند، دانشمندان دریافتند زنان 7.5 برابر مردان به این سندروم مبتلا می شوند.

همچنین میزان ابتلا به این سندروم در میان زنان بالای 55 سال سه برابر زنان جوان بود و زنان جوانتر از 55 سال 9.5 برابر مردان در سنی مشابه به این سندروم مبتلا شده بودند. هنوز دلیل مشخصی برای این پدیده کشف نشده است و تنها مشخص است این سندروم اختلال قلبی است که زنان را بیشتر از مردان تحت تاثیر خود قرار می دهد.

بر اساس گزارش واشنگتن پست، یکی از نظریه های ممکن، نقش هورمونها در ابتلا به این سندروم است. نظریه دیگر این است که تعداد گیرنده های آدرنالین در سلولهای قلب مردان بیشتر از قلب زنان است و از این رو مردان بهتر می توانند استرس را در خود کنترل کنند.

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : روابط عاشقانه ، سبک زندگی بازدید 405 بار
دیدگاهتان را بنویسید

Afsane در تاریخ 6 بهمن 1391 گفته : پاسخ دهید

قلب من خیلی وقته شکسته.اماکسی نیست مرحمی واسه قلب شکستم بشه.هرکی میاد بیشتر خوردش میکنه!!!میگین باید چکار کنم؟

مهسا در تاریخ 6 بهمن 1391 گفته : پاسخ دهید

جالب بود

css.php