کد خبر : 51034 تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۴

عزاداری ها را چگونه تماشا کنیم تا در ثواب آنها شریک باشیم؟

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدصادق یوسفی مقدم، رئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن در تبیین این مسئله که آیا تماشای عزاداری مردان توسط بانوان موجب بهره‌مندی بانوان از ثواب عزاداری می‌شود یا خیر، گفت: یکی از فلسفه‌های عزاداری تأثیر و تأثر است. وی ادامه داد: …

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدصادق یوسفی مقدم، رئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن در تبیین این مسئله که آیا تماشای عزاداری مردان توسط بانوان موجب بهره‌مندی بانوان از ثواب عزاداری می‌شود یا خیر، گفت: یکی از فلسفه‌های عزاداری تأثیر و تأثر است.

عزاداری ها را چگونه تماشا کنیم تا در ثواب آنها شریک باشیم؟

وی ادامه داد: عزاداری برای این است که انسان بر دیگران تأثیر بگذارد، آنها را به مسیر اباعبدالله بکشاند و با فرهنگ عاشورا آشنا کند و یا اینکه خودش تأثیر بپذیرد و آشنا شود.

رئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم با اشاره به وجود مسیرهای متعدد و متفاوت برای تأثیرگذاری و تأثیرپذیری، اظهار کرد: ‌برخی از انسان‌ها خود به برپایی مراسم عزاداری اقدام می‌کنند و می‌خواهند ثواب برگزاری مراسم عزاداری را ببرند برخی هم شرکت‌کننده در این مراسم هستند که هر کدام ثواب خود را می‌برند.

وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از راه‌های عزاداری این است که انسان با نگاه کردن به عزاداران امام حسین(ع) از آنچه بر امام حسین(ع) اتفاق افتاده متأثر شود، گفت: وقتی عزادارانی مشغول سینه زنی در خیابان هستند و جمعی نیز در خیابان ناظر آنها هستند و صحنه‌ها را دیده اشک می‌ریزند و با آنها همراهی می‌‌کنند و سینه می‌زنند، در این حالت تأثیر و تأثر رخ می‌دهد.

حجت‌الاسلام یوسفی مقدم افزود: چه خوب است که انسان در یکی از این دو گروه باشد و ارادت و علاقه خود را چه با عزاداری و چه با تماشای عزاداری به امام حسین(ع) اعلام ‌کند و به نظر می‌آید هیچ کدام از این دو مورد اشکالی ندارد بلکه اشکال در این است که نگاه‌ها و رفتارها غیرمشروع باشد و در این صورت فرقی بین مراسم عزاداری و سایر موارد وجود ندارد.

وی تصریح کرد: نگاه‌ها و رفتارهای غیرمشروع برای هر موضوعی اشکال دارد، ما با شیوه‌ها و گونه‌های مختلفی از تأثیر و تأثر در عزاداری محرم روبه رو هستیم اما باید دقت شود چه هنگامی که ناظر هستیم و چه هنگامی که عزاداری می‌کنیم از محدوده شرع خارج نشویم.

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : ادبیات و مذهب بازدید 559 بار
دیدگاهتان را بنویسید

نیلو در تاریخ 21 آبان 1392 گفته : پاسخ دهید

من اصولا برای دیدن دسته نمیرم……چون اهل چادر سر کردن نیستم وقتی ام چادر سر نکنی همه توجه ها به تو پس نمیرم تا حداقل یه پسر توسط من گناه نکرده باشه……!

css.php