کد خبر : 32562 تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۹

طرز تهیه قلیه ماهی

قلیه ماهی معروف ترین خورش شهرهای جنوب ایران است که اصولا با چلو ساده سرو میشه، البته در صورتیکه با آب کم یا به اصطلاح تنگ آب باشد.نام قلیه از تیرگی رنگ خورش گرفته شده. مواد لازم تمبر هندی…………………………. 1 بسته ماهی……………….. 5-6 تکه نسبتا بزرگ رب گوجه فرنگی………. 2 …

قلیه ماهی معروف ترین خورش شهرهای جنوب ایران است که اصولا با چلو ساده سرو میشه، البته در صورتیکه با آب کم یا به اصطلاح تنگ آب باشد.نام قلیه از تیرگی رنگ خورش گرفته شده.

طرز تهیه قلیه ماهی

مواد لازم

تمبر هندی…………………………. 1 بسته

ماهی……………….. 5-6 تکه نسبتا بزرگ

رب گوجه فرنگی………. 2 قاشق غذاخوری

آرد ……………………..2 قاشق غذا خوری

پیاز………………………….. 1 عدد متوسط

سیر………………………….. 1 بوته متوسط

فلفل قرمز،ادویه مخلوط،زردچوبه و نمک به مقدار لازم
روغن برای سرخ کردن به مقدار لازم

طرز تهیه

سبزی قلیه( گشنیز و جعفری و کمی شنبلیله) یک کیلو پاک نکرده……….نسبت سبزیها اینطوره که اگه فرضا یک بسته گشنیز میذارید،نصف بسته جعفری و خیلی کمتر از جعفری شنبلیله خواهید داشت.

سبزی رو پاک کرده و شسته و خورد میکنیم.سپس در روغن سرخ میکنیم.مثل سبزی قورمه سبزی هستش اما بشدت اون نباید سرخ بشه وگرنه شنبلیله هاش که حساس هستن سوخته و سبزی رو کلا تلخ میکنن.تا حدی که آب سبزی بره و چشمی متوجه بشین که سرخ شده.

تو یه قابلمه پیاز خورد شده رو ریخته وبا روغن تفت میدهیم فقط تا حدی که طلایی بشه.زیاد نیاز نیست مثل پیاز داغ سرخ بشه، بعدش سیر خورد شده رو هم ریخته و با هم تفتشون میدیم، سپس سبزی سرخ شده و اماده رو هم اضافه کرده به همراه آرد و رب و ادویه و زردچوبه و فلفل قرمز خوب تفتشون میدیم تا بوی خامی ارد گرفته بشه.

تمبر هندی رو با آب جوش حل کرده و آبش رو از صافی رد میکنیم تا هسته هاش گرفته بشه و آب صاف شده رو قابلمه اضافه میکنیم.

توجه داشته باشد که این غذا نیاز به نمک چندانی نداره.چون تمبر هندی شور هست.البته اگه در آخر غذا دیدید کم نمکه اون وقت نمک اضافه کنید.

سر قابلمه رو گذاشته و میذاریم با شعله ی کم،حدود یک ساعت و نیم آروم آروم بپزه.بعد از این زمان،تکه های شسته و تمیز ماهی رو در قلیه میچینیم و با شعله ملایم میذاریم بپزه و قلیه کاملا جا بیفته.هر وقت ماهی پخته شد و قلیه غلظت مناسبی گرفت،غذای ما آماده هست که معمولا با برنج چلو سرو میشه.

نکته ها

1-  قلیه رو از ابتدا باید کم آب بگیرید چون ماهی که توش میره آب میندازه و قلیه آبکی و شل میشه، وقتی ماهی رو میذارید تو قلیه اولش بوی خوشایندی نداره اما همین که چند جوش زد و ماهی پخته شد بوی اون کاملا به بوی مطبوعی بدل خواهد شد.

2- برای گرفتن شیره تمر هندی باید تمر را داخل آب جوش یا آب معمولی خیس کنید، سپس در صافی بریزید و با پشت قاشق هسته و پوسته های آن را جدا کنید و عصاره آن را از صافی رد کنید.اصولا هر بسته تمر هندی 200 گرم وزن داره. شما میتونید کل بسته را داخل 2 پیمانه آب خیس کنید و شیره آن را جدا کنید و فقط 1 پیمانه از آن را استفاده کنید و مابقی را داخل شیشه در بسته برای مصارف بعدیتون نگهدارید، مقدار تمر هندی مصرفی کمی هم سلیقه ایه اگه مزه ترش دوست دارید میتونید بیشتر بریزید.

3- شنبلیله اگر زیاد باشه قلیه تون تلخ خواهد شد.

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : آشپزی و خانه داری ، آموزش انواع غذاها بازدید 649 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php