کد خبر : 113548 تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۷

طرز تهیه آش ترخینه

طرز تهیه آش ترخینه آش ترخینه آشی بسیار خوشمزه و لذیذ است و بیشتر در اراک و ملایر پخته می شود، اش ترخینه جزو غذاهای سنتی و بسیار اصیل ایرانی محسوب می شود. تکه‌های خشک ترخینه را با ترکیب بلغور گندم، دوغ ترش و ادویه‌هایی مانند زردچوبه، فلفل سیاه، گل …

طرز تهیه آش ترخینه

طرز تهیه آش ترخینه

آش ترخینه آشی بسیار خوشمزه و لذیذ است و بیشتر در اراک و ملایر پخته می شود، اش ترخینه جزو غذاهای سنتی و بسیار اصیل ایرانی محسوب می شود. تکه‌های خشک ترخینه را با ترکیب بلغور گندم، دوغ ترش و ادویه‌هایی مانند زردچوبه، فلفل سیاه، گل زرد و نعنا خشک تهیه می‌کنند. البته می‌توانید ترخــــینه را به صورت آمـــاده تهیه کنید و تا یک سال ترخینه خشـــک‌ را نگه دارید.

مناسب برای: 8 نفر

زمان آماده سازی: 1 ساعت

مدت زمان انتظار: 2 ساعت

مواد لازم

نخود 50 گرم
لوبیاچیتی 50 گرم
عدس 50 گرم
ترخینه 300 گرم
سبزی 300 گرم (تره،جعفری،گشنیز،اسفناج)
پیاز 2 عدد
نعنا به میزان لازم
زردچوبه به میزان لازم
نمک به میزان لازم
کشک به میزان لازم

طرز تهیه

1- ترخینه‌ های خشک را در مقداری آب خیس می‌ کنیم.

2- در قابلمه‌ای مناسب پیاز داغ می کنیم و نخود و لوبیا را از آبکش رد کرده و در آن کمی تفت می دهیم و سپس با پنج پیمانه آب روی حرارت زیاد قرار می‌دهیم، زمانی که جوش آمد حرارت را ملایم می‌کنیم.

3- پس از یک ساعت عدس و ترخینه که آن را آبکش کرده‌ایم، نمک، فلفل و زردچوبه را به مواد اضافه می‌ کنیم و می‌ گذاریم تا آش بپزد.

4- بعد از نیم ساعت سبزی را هم به آش اضافه کرده و می‌ گذاریم تا آش جا بیفتد، زمانی که آش آماده شد آن را در ظرف کشیده و با پیاز، نعنا و سیر داغ تزیین می‌ کنیم.

نکات

اگر دوست دارید ترخینه را خودتان و در منزل تهیه کنید برای این منظور به شرح زیر عمل کنید:

بلغور(450 گرم) را در آب به مدت 21 ساعت خیس کرده و در آبکش می‌ریزیم. در قابلمه مناسب بلغور را با 10پیمانه دوغ ترش روی حرارت ملایم می‌گذاریم تا جوش بزند و پخته شود. زردچوبه(یک قاشق سوپخوری)، گل زرد(یک قاشق سوپخوری)، نعنا(دو قاشق سوپخوری)، نمک و فلفل را در آخر پخت اضافه کرده و می‌گذاریم به صورت خمیر در آید.

سینی را با قلم‌مو به وسیله روغن مایع چرب کرده، پس از این که مایه ترخینه خنک شد، مقداری از آن را برداشته، در دست فرم می‌دهیم و در سینی می‌‌چینیم تا کاملا خشک شود.

حتما حبوبات را از شب قبل خیس کنید و اگر فراموش کردید آنها را دو با ربجوشانید و آبش را خالی کنید تا نفخ آنها گرفته شود.

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : آشپزی و خانه داری ، آموزش انواع غذاها بازدید 396 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php