کد خبر : 265742 تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۹

سنگ‌اندازی جدید آمریکا برای جلوگیری از دسترسی ایران به منابع خود در صندوق بین‌المللی پول

سنگ‌اندازی جدید آمریکا برای جلوگیری از دسترسی ایران به منابع خود در صندوق بین‌المللی پول دولت آمریکا قصد دارد برای جلوگیری از دسترسی ایران به منابع خود در صندوق بین‌المللی پول که پس از پرداخت چندین دهه حق عضویت به این نهاد پولی حاصل شده است، مانع تازه‌ای ایجاد کند. …

سنگ‌اندازی جدید آمریکا برای جلوگیری از دسترسی ایران به منابع خود در صندوق بین‌المللی پول

دولت آمریکا قصد دارد برای جلوگیری از دسترسی ایران به منابع خود در صندوق بین‌المللی پول که پس از پرداخت چندین دهه حق عضویت به این نهاد پولی حاصل شده است، مانع تازه‌ای ایجاد کند.

سنگ‌اندازی جدید آمریکا برای جلوگیری از دسترسی ایران به منابع خود در صندوق بین‌المللی پول

به گزارش میهن فال،  دولت آمریکا قصد دارد در راستای ممانعت از دسترسی ایران به منابع مالی خود در صندوق بین‌المللی پول، اجازه ندهد که صندوق بین‌المللی پول از منابعی که تحت عنوان «حق برداشت مخصوص» یا SDR برای حمایت از کشورهای عضو صندوق در نظر گرفته است استفاده کند.

حق برداشت مخصوص که اصطلاحاً به طلای کاغذی نیز معروف شده،‌ یک دارایی پولی صوری است که در سال 1969 با هدف کمک به رفع کمبود نقدینگی در کشورهای عضو صندق بین‌المللی پول، در این نهاد ایجاد شد.

میزان تخصیص حق برداشت مخصوص به هر کشور عضو صندوق بین‌المللی پول به سهمیه آن کشور در صندوق بین‌المللی پول ــ که با توجه به حق عضویت پرداختی از سوی هر کشور تعیین می‌شود ــ بستگی دارد.

البته حتی اگر کشوری بخواهد رقمی فراتر از سهمیه خود را به‌صورت حق برداشت مخصوص از صندوق بین‌المللی پول دریافت کند نیز این امکان با موافقت هر تعداد از کشورها که مجموعاً 85 درصد در صندوق سهمیه داشته باشند،‌ فراهم خواهد بود.

اما در این میان آمریکا که پیش از این مخالفت سرسختانه خود را با پرداخت وام 5میلیارددلاری درخواستی ایران از صندوق بین‌المللی پول ابراز داشته است، از هم‌اکنون برای جلوگیری از ارائه منابع مالی به ایران به‌صورت حق برداشت مخصوص وارد عمل شده است،

این در حالی است که ایران به‌عنوان یکی از اعضای قدیمی صندوق بین‌المللی پول تاکنون چندین میلیارد دلار حق عضویت به این نهاد پرداخت کرده و اکنون می‌تواند بدون نیاز به موافقت 85درصدی اعضا، از حق برداشت مخصوص در حد رقم درخواستی خود (5 میلیارد دلار) استفاده کند.

حدود دو ماه قبل در پی تشدید بحران کرونا در جهان و درگیر شدن بیش از 100 کشور با این بحران، «کریستالینا گئورگیوا» رئیس صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد که این نهاد پولی آماده است تا با استفاده از منابع خود به ارزش 1تریلیون دلار به کشورهای عضو صندوق برای مبارزه با شیوع ویروس کرونا کمک کند.

متعاقباً بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در اواسط اسفندماه درخواست خود برای دریافت یک وام 5میلیارددلاری را به صندوق بین‌المللی پول ارائه داد.

عبدالناصر همتی رئیس بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در خصوص ارائه این درخواست در حساب کاربری اینستاگرام خود نوشت: «روز جمعه 16 اسفند ماه، نامه‌ای به خانم کریستالینا گئورگیوا رئیس صندوق بین‌المللی پول، نوشته اعلام کردم؛ “

براساس اعلان رسمی شما برای پشتیبانی از اعضا، از جمله ایران، و با توجه به شیوع گسترده ویروس کرونا در کشورمان و ضرورت تداوم پرقدرت اقدامات پیشگیری، درمان و مقابله با آثار اقتصادی آن، با توجه به میزان سهمیه جمهوری اسلامی ایران در صندوق، خواستار بهره‌مندی از«تسهیلات تأمین مالی سریع، RFI» درحدود 5 میلیارد دلار می‌باشیم.»

وی افزود: «واکنش جامعه جهانی و صندوق بین‌المللی پول می‌تواند معیار خوبی برای ارزیابی ادعاهای آنها در کمک به کنترل این ویروس و کاهش آلام مردم آسیب‌دیده، باشد.

امیدوارم صندوق بین‌المللی پول به این مسئولیت خود در حوزه وظایفش به‌سرعت عمل کند. همزمان بانک مرکزی از همه ابزارهای ممکن خود، به‌مانند قبل، برای پشتیبانی از هموطنان عزیز و غلبه بر‌ مشکلات استفاده خواهد کرد.

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : خبری ، مجله خبری بازدید 775 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php