کد خبر : 189583 تاریخ انتشار : پنجشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۱

زنان به خواب بیشتر نیاز دارند یا مردان؟

یک روان‌شناس گفت: مغز زنان در مقایسه با مردان به زمان بیشتری برای بازیابی نیاز دارد، از این‌رو زنان باید بیشتر از مردان بخوابند. زنان به خواب بیشتر نیاز دارند یا مردان؟ «شهرزاد کلانتری» اظهار کرد: زنان در طول روز چندین وظیفه را با هم انجام می‌دهند. از همین‌رو، به …

یک روان‌شناس گفت: مغز زنان در مقایسه با مردان به زمان بیشتری برای بازیابی نیاز دارد، از این‌رو زنان باید بیشتر از مردان بخوابند.

زنان به خواب بیشتر نیاز دارند یا مردان؟

زنان به خواب بیشتر نیاز دارند یا مردان؟

«شهرزاد کلانتری» اظهار کرد: زنان در طول روز چندین وظیفه را با هم انجام می‌دهند. از همین‌رو، به خواب بیشتری احتیاج دارند. هم‌چنین زنانی که کمبود خواب دارند در معرض ابتلا به افسردگی قرار داشته و خشونت بیشتری از خود بروز می‌دهند. در حالی که کسر خواب در مردان چنین عواقبی ندارد. علاوه‌بر این، برخی پژوهش‌ها نیز به ارتباط کمبود خواب با خطر بیشتر ابتلا به بیماری‌های قلبی، مشکلات روحی و سکته در زنان اشاره کرده است.
این روان‌شناس ادامه داد: برخی کارشناسان خواب معتقدند زنان، در صورتی که کمبود خواب داشته باشند ممکن است به التهابات شدید بدنی دچار شوند و با احساس درد فیزیکی از خواب بیدار شوند. این در حالی است که برخی بیماری‌ها نیز با چرت زدن(کمتر از ۹۰ دقیقه) درمان می‌شود. در واقع هرچه در طول روز استفاده بیشتری از مغز شود، این بخش به زمان بیشتری برای بازیابی و خواب نیاز دارد.

وی افزود: زنان، علی‌الخصوص در جامعه امروز، مجبورند بخش اعظمی از وظایف را به‌صورت هم‌زمان انجام ‌دهند و به عبارتی، از مغز خود کار بیشتری بکشند. البته مردان دارای مشاغل سخت و پرزحمت که نیازمند تفکر جانبی زیادی هستند نیز به خواب بیشتری در مقایسه با سایرین نیازمندند. این در حالی است که بیشتر مردان، از زیاد خوابیدن همسر خود شاکی بوده و از این مسأله غافلند که بر اساس نتایج آخرین تحقیقات، زنان باید در طول شبانه‌روز به طور متوسط ۲۰ دقیقه بیشتر از مردان بخوابند.

کلانتری تصریح کرد: یکی از عملکردهای اصلی خواب در بدن، اجازه بهبود و مرمت مغز است و در طول خواب عمیق، قشر مغز که مربوط به حافظه، تفکر و زبان است از احساسات رها شده و خود را ترمیم می‌کند. در واقع زنان به علت انجام امور مختلف در آن واحد، نیازمند زمان بیشتری برای این ترمیم هستند و از آن‌جایی که ذهنی پرمشغله و چند مهارتی دارند، خواب عمیق و طولانی‌شان قابل توجیه است.

این روان‌شناس خاطرنشان کرد: زنان و مردان برای داشتن خواب کافی باید الگوی خوبی داشته باشند و از عاداتی که به کیفیت بهتر خواب منجر می‌شود پیروی کنند. مثلاً اجتناب از محرک‌هایی مانند کافئین نزدیک به زمان خواب، ورزش کافی، هم‌چنین تبدیل چرت روزانه و اندک به یک عادت همیشگی و به‌مدت ۳۰ دقیقه می‌تواند خواب آشفته زنان را نیز تنظیم کرده و از شکایات مکرر همسرانشان بکاهد.

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : پزشکی و سلامت ، سلامت بدن بازدید 379 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php