کد خبر : 256234 تاریخ انتشار : سه شنبه ۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۲

روش های ضدعفونی کردن اسفنج ظرفشویی

روش های ضدعفونی کردن اسفنج ظرفشویی هرچند متخصصان توصیه می‌کنند برای تمیز کردن سطوح آشپزخانه از پارچه های یک بار مصرف و محلول‌های شست شوی ضد باکتری استفاده کنید، اما راه‌هایی هم برای استفاده بی خطر از اسفنج‌ها وجود دارد. شاید تصور کنید اسفنج ها و ابری های ظرفشویی به …

روش های ضدعفونی کردن اسفنج ظرفشویی

روش های ضدعفونی کردن اسفنج ظرفشویی

هرچند متخصصان توصیه می‌کنند برای تمیز کردن سطوح آشپزخانه از پارچه های یک بار مصرف و محلول‌های شست شوی ضد باکتری استفاده کنید، اما راه‌هایی هم برای استفاده بی خطر از اسفنج‌ها وجود دارد.

شاید تصور کنید اسفنج ها و ابری های ظرفشویی به دلیل این که دائم در تماس با آب و مواد شوینده هستند تمیز و عاری از میکروبند اما همین اسفنج ها اگر ضدعفونی و تمیز نشوند به منبعی عالی برای تولید و رشد باکتری ها و قارچ ها تبدیل می شوند. بنابراین باید هر سه روز یک بار آن ها را ضدعفونی کنید و هر ماه اسفنجی تازه بخرید.

از آنجایی که این اسفنج ها اغلب برای تمیز کردن سطوح کابینت، شستن ظرف ها و… بکار می روند، این میکروب ها را به راحتی انتقال می دهند. به گفته پژوهشگران در هر ۴/۶ سانتیمتر مربع از اسفنج، ۱۳۴ هزار و ۶۳۰ باکتری وجود دارد. از این رو اسفنج آشپزخانه باید دو روز در میان استریل شده و هر هفته یا هر دو هفته یکبار نیز عوض شود. برای استریل کردن اسفنج آشپزخانه و کشتن باکتری های آن روش های مختلفی وجود دارد.

برای اینکه از زیان‌های ناشی از آلودگی اسفنج در امان باشید شاید نخستین راه و ساده‌ترین راه دور انداختن اسفنج کهنه و استفاده از اسفنج نو باشد. اما از آنجا که صرفه جویی خود بخشی از هنر خانه داری است پیشنهاد می‌کنیم اسفنج آشپزخانه خود را با روش‌های زیر ضد عفونی کرده و دوباره استفاده نمایید.

برای ضدعفونی کردن اسفنج ظرفشویی از روش های زیر می توانید استفاده کنید:

1- مخلوط از آب گرم

اسفنج را به مدت یک شب در مخلوطی از آب گرم، نصف پیمانه سرکه سفید و سه قاشق غذاخوری نمک خیس کنید.سپس در روز بعد، اسفنج را از این محلول خارج کنید و بشویید.

2- مایکروویو

اسفنج را خیس کنید و در مایکروویو قرار دهید و اجازه دهید به مدت دو دقیقه در حرارت بالای مایکروو بماند. اسفنج ظرفشویی با این روش به طور کلی از وجود باکتری های مضر و خطرناک خالی می شود.

3- ماشین ظرفشویی

قرار دادن اسفنج یا اسکاچ همراه با ظروف، درون ماشین ظرفشویی روش مناسبی است زیرا آب جوش درون ماشین ظرفشویی همراه با پودر شوینده آن باعث از بین رفتن میکروب ها و باکتری ها خواهد شد.

4- محلول سفیدکننده

بدین منظور ترکیبی از ۱۰ درصد محلول سفیدکننده و ۹۰ درصد آب تهیه کرده و اسفنج را برای مدت حداقل پنج دقیقه درون آن قرار دهید. البته بنابر توصیه برخی کارشناسان اسفنج باید یک شب در این محلول بماند. سپس اسفنج را از درون آن خارج کرده و بشویید. استفاده از این روش بین ۳۷ تا ۸۷ درصد از باکتری ها را از بین می برد.

5- آب جوش

قابلمه را تا نیمه از آب پر کرده و سپس روی حرارت قرار دهید تا جوش آید. سپس اسفنج را برای مدت حدود ۱۰ دقیقه درون آب در حال جوش قرار دهید. استفاده از این روش برای اسفنج هایی که در تهیه آنها ذرات فلزی به کار رفته مناسب است.

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : زندگی بهتر ، سبک زندگی بازدید 322 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php