کد خبر : 39682 تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۲ - ۲۳:۵۴

روشی جدید برای تشخیص زودهنگام سرطان روده بزرگ

محققان آلمانی تکنیک بسیار حساسی برای بررسی تغییرات ژنتیکی سرطان روده بزرگ توسعه داده‌اند که به تشخیص زودهنگام بیماری در مراحل اولیه کمک می‌کند. در حدود 60 و 40 درصد از بیماران مبتلا به سرطان روده بزرگ، تغییرات ژنتیکی به ترتیب در ژن‌های APC‌ و KRAS‌ دیده می‌شوند. تشخیص به …

محققان آلمانی تکنیک بسیار حساسی برای بررسی تغییرات ژنتیکی سرطان روده بزرگ توسعه داده‌اند که به تشخیص زودهنگام بیماری در مراحل اولیه کمک می‌کند. در حدود 60 و 40 درصد از بیماران مبتلا به سرطان روده بزرگ، تغییرات ژنتیکی به ترتیب در ژن‌های APC‌ و KRAS‌ دیده می‌شوند.

تشخیص به موقع این تغییرات ژنتیکی در مراحل پیش از بروز کامل بیماری می‌تواند به اتخاذ تدابیر درمانی موثرتر منجر شود. تکنیک جدیدی که توسط محققان دانشگاه پتسدام توسعه یافته است، پنج هزار برابر حساس‌تر از روش‌های غربالگری غیرتهاجمی موجود است.

دکتر «بتینا شولتکا» از محققان دپارتمان سم شناسی تغذیه دانشگاه پتسدام تأکید می‌کند: سلول‌های سرطان در مدفوع بیماران در مراحل اولیه ابتلا به بیماری وجود دارند، اما تشخیص جهش ژنتیکی شروع سرطان در بین حجم زیادی از DNA های طبیعی بسیار دشوار است.

محققان برای نخستین بار با ترکیب واکنش زنجیره‌ای پلیمر از مسدودکننده مبتنی بر اسید نوکلئیک با فروپاشی با وضوح بالا، قادر به دستیابی به حساسیت موردنظر برای شناسایی سلول‌های سرطانی شدند.

درجه حساسیت این روش امکان شناسایی مقادیر بسیار کم انواع متفاوت سلول‌های سرطانی جهش یافته در مدفوع بیمار را فراهم می‌کند. در این مطالعه 80 نمونه از بیماران دچار سرطان روده بزرگ پیشرفته و در مراحل اولیه بیماری برای بررسی تغییرات ژنتیکی با ترکیب دو تکنیک گرفته شد. تکنیک اول شامل متوقف کردن DNA طبیعی در مقادیر بالا در نمونه و تکنیک دوم، تقویت تشخیص تغییرات ژنتیکی بود.

با ترکیب این دو تکنیک، محققان موفق به شناسایی تغییرات ژنتیکی APC در 41 نمونه از 80 نمونه و کشف تغییرات ناشناخته در APC شدند. نتایج این مطالعه در مجله Cancer Prevention Research منتشر شده است.

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : اخبار پزشکی ، مجله خبری بازدید 397 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php