کد خبر : 26626 تاریخ انتشار : شنبه ۸ تیر ۱۳۹۲ - ۴:۴۳

راهنمای خرید مودم wifi

تکنولوژی WIFI به سرعت در حال پیشرفت است و نقش کلیدی در زندگی ما ایفا می‌کند. این تکنولوژی به کاربر امکان استفاده از دستگاه‌های متفاوت، بدون نیاز به سیم یا کابل، درحال حرکت را می‌دهد. با توجه به این موضوع کالاهای مجهز به این تکنولوژی یا ابزارهای بهره‌برداری و استفاده …

راهنمای خرید مودم wifi

تکنولوژی WIFI به سرعت در حال پیشرفت است و نقش کلیدی در زندگی ما ایفا می‌کند. این تکنولوژی به کاربر امکان استفاده از دستگاه‌های متفاوت، بدون نیاز به سیم یا کابل، درحال حرکت را می‌دهد.

با توجه به این موضوع کالاهای مجهز به این تکنولوژی یا ابزارهای بهره‌برداری و استفاده از این تکنولوژی روز به روز مخاطبان بیشتری می‌یابند. یکی از این کالاها مودم است.

کالایی که امکان اتصال چندین دستگاه (لپ‌تاپ، موبایل، تبلت و….) را به اینترنت فراهم می‌کند و این روزها طرفداران زیادی دارد و بالطبع رقابت سنگینی هم در بازار برای کسب سهم فروش بیشتر بین شرکت‌های تولید و عرضه‌کننده مودم‌های وایرلس وجود دارد. چنین رقابت سنگینی و افزایش شدید تنوع مدل‌های این دستگاه تا حدودی انتخاب را برای خریداران سخت کرده است.

به همین دلیل در این بخش ما ضمن معرفی انواع مودم گوناگون مودم‌های وایرلس، نکاتی را که برای انتخاب یک مودم مناسب باید مد نظر قرار گیرد ذکر کرده‌ایم.

پس اگر قصد خرید مودم وایرلس را دارید، این مطلب را بخوانید:

مودم وای فای چیست؟

برای دسترسی به اینترنت، سه راه مطمئن و شناخته‌شده وجود دارد. راه اول، دسترسی شماره‌گیری (Dial-up) است که این روش با استفاده از یک مودم آنالوگ و یک خط تلفن قابل پیاده‌سازی است و حداکثر می‌تواند دارای پهنای باند ۵۶ kbps باشد. راه دوم دسترسی باند پهن (Broadband) است که این روش مبتنی بر کابل و دارای پهنای باند گسترده برای کاربران است و می‌توان ازDSL و خطوط T۱ و E۱ به عنوان نمونه‌های این نوع دستیابی نام برد.

راه سوم هم دسترسی بی‌سیم است، (Wireless) این روش در حال حاضر تنها به‌صورت Wi-Fi و Bluetooth وجود دارد و با استفاده از امواج الکترومغناطیس کار می‌کند و می‌تواند اتصالات را در محدوده یک خانه، رستوران یا کتابخانه از تجهیزات سیمی و کابلی بی‌نیاز کند.

هر کدام از روش‌های یاد شده در کنار مزایای مشهودی که دارند دارای نقایصی هم هستند، مثلا در روش‌های دسته‌بندی شده در دسترسی باند پهن هزینه بالای دسترسی و همچنین عدم امکان حرکت برای کاربر نقص به شمار می‌آید. همچنین در روش بی‌سیم WiFi که در آن دسترسی نسبتا سریع (در مقایسه با Dialup) به همراه امکان حرکت متصل شونده فراهم شده‌است، برد کوتاه امواج و نیز سرعت پایین (در مقایسه با باند پهن) خوشایند نیست.

در هر صورت مودم‌های Wireless و WIFI این سال‌ها مخاطبان بسیاری یافته و بهترین نوع مودم به حساب می‌آیند. این مودم‌ها برای هر نوع کاربری به حساب می‌آید و در حال حاضر بیشترین سهم فروش را در بازار دارد، به عبارتی هم کاربران خانگی و هم کاربران تجاری و… می‌توانند از مودم WIFI بهترین و ساده‌ترین کاربری را داشته باشند.

در توصیف این مودم باید بگوییم همان‌طور که از اسم این نوع مودم پیدا است، با مودم وای فای چندین دستگاه (مانند لپ‌تاپ، موبایل، تبلت) می‌توانند به صورت بی‌سیم و همزمان به اینترنت متصل شوند، البته تعداد دستگاه‌ها به میزان سرعت و پهنای باند اینترنت بستگی دارد.

اغلب مودم‌های wifi دارای ۴ پورت LAN هستند. در واقع ۴ تا سیستم PC یا لپ‌تاپ به صورت مستقیم می‌توانند به مودم وصل شوند، البته مودم‌های وایرلس تک پورت هم در بازار وجود دارند که نسبت به مدل‌های ۴ پورت ارزان‌تر هم هستند. این را هم در نظر داشته باشید که برخی از مودم‌های وایرلس دارای ۲ یا ۳ آنتن هستند که برد بیشتری دارند؛ این نوع مودم‌ها (دو یا سه آنتنه) کمی گران‌تر هستند، اما برای محیط‌های بزرگ‌تر مثل شرکت‌ها یا خانه‌های بزرگ بسیار مناسب‌تر هستند.

انواع مودم ADSL

مودم‌های ADSL انواع مختلفی دارند که به دلیل کاربری‌های مختلف تولید و به بازار عرضه شده‌اند، به طور کلی مودم‌های ADSL در دو نوع
Ethernet modem و مودم بی‌سیم( Wireless) یا مودم وای فای WiFi به بازار عرضه شده‌اند. مودم ethernet modem تک پورت، دارای یک پورت USB و یک پورت LAN است. مودم‌های سیمی یا همان مودم Ethernet تک پورت می‌توانند فقط به یک کامپیوتر (یا لپ‌تاپ) وصل شوند و فقط به یک سیستم سرویس دهند.

در کل این نوع مودم‌ها برای مکانی که می‌خواهید فقط یک سیستم استفاده کنید و قرار هم نیست که سیستم دومی به اینترنت متصل شود مناسب است. مودم‌های تک پورت سیمی ارزان‌ترین مدل مودم ADSL هستند، اما از آنجایی که امروزه در هر خانه‌ای حداقل یک تلفن هوشمند یا تبلت پیدا می‌شود استفاده از مودم وای فای به صرفه‌تر است.

مودم WiFi نیز امکان استفاده از چندین دستگاه را فراهم می‌آورد. این مودم‌ها خود به انواع گوناگونی تقسیم می‌شوند که در این بخش ما به معرفی آنها می‌پردازیم:

انواع مودم وایرلس (Wireless) یا مودم وای فای (WiFi)

همه مودم‌های وایرلس (و روتر‌ها) در محدوده فرکانسی 4/2 گیگا هرتز کار می‌کنند. مودم‌های وایرلس به لحاظ برد (یا محدوده پوشش)، سرعت انتقال اطلاعات و همینطور کیفیت ارسال سیگنال با هم فرق دارند و از این رو به سه دسته کلی تقسیم شده‌اند:

1- مودم سری A و B

مودم‌های وایرلس سری A و B قدیمی‌ترین نوع مدم‌های وایرلس هستند که پوشش داخلی این مودم‌ها بسیار ضعیف‌تر از مودم‌های وایرلس سری G و سری N است و محدوده پوشش داخلی این مودم‌ها حدود ۵۰ فوت معادل با 24/15 متر و پوشش خارجی مودم‌های سری A و B حدود ۷۵ فوت معادل 86/22 متر است.

2- مودم سری G

حرف G در مودم‌های وایرلس مخفف کلمه Good است. مودم‌های وایرلس سری G در حال حاضر در بسیاری از موارد قابل استفاده هستند و می‌توانند گزینه بسیار مناسبی برای استفاده خانگی باشند. پوشش داخلی مودم‌های وایرلس سری G حدود ۱۵۰ فوت معادل 72/45 متر و پوشش خارجی مودم‌های وایرلس سری G حدود 44/91 متر است که تقریبا بیش از ۲ برابر محدوده‌ای است که مودم‌های سری A و B می‌توانند پوشش بدهند! مودم‌های وایرلس سری G می‌توانند اطلاعات را با حداکثر سرعت ۱۲۸ مگابیت در ثانیه انتقال بدهند. مودم‌های وایرلس سری G نسبت به مودم‌های سری A و B گران‌تر اما نسبت به مودم‌های وایرلس سری N ارزان‌تر هستند.

3- مودم سری N

حرف N در مودم‌های وایرلس مخفف Newest generation به معنی «جدیدترین نسل» است. این مودم‌ها بهترین گزینه برای استفاده کاربران خانگی و کاربران تجاری و شرکت‌ها و محیط‌های بزرگتر هستند. پوشش داخلی مودم‌های وایرلس سری N حدود ۲۵۰ فوت معادل با ۷۶/۲ متر و پوشش خارجی ۶۰۰ فوت معادل با ۱۸۲/۸۸ متر است که در قیاس با مودم‌های وایرلس سری A و B و حتی مودم‌های سری G محدوده بسیار بزرگ‌تری است!

نکات قابل توجه

اگرچه این روزها با توجه به افزایش سطح اطلاعات و دانش خریداران و کاربران کالاهای حوزه آی تی، اکثر خریداران با چشم باز و اطلاعات کافی برای خرید اقدام می‌کنند، اما گاه پیش می‌آید که بنا به دلایلی چون تنوع بالای برند و مدل یا مسائل دیگر، خریدار هنگام خرید کالا دچار سردرگمی شود.

با توجه به این موضوع، ما در این بخش اشاره‌ای به برخی از نکاتی داشته‌ایم که هنگام خرید مودم باید مد نظر قرار گیرد که می‌خوانید:

1- نوع کاربری خود را مشخص کنید:

این یک اصل کلی هنگام انتخاب و خرید هر نوع کالایی است. پس باید توجه داشته باشید که قبل از خرید یک مودم وایرلس نوع کاربری خود و فضایی را که قرار است تحت پوشش قرار گیرد مشخص کنید. به عنوان مثال برای کاربری که قصد دارد تنها با یک لپ‌تاپ در یک خانه کوچک به اینترنت متصل شود خرید یک مودم وایرلس چهار بانده با برد بالا چندان منطقی و مقرون به‌صرفه نیست. همانطور خرید یک مودم تک کابله با برد پایین برای کاربری که قصد دارد چندین کالای ارتباطی نظیر لپ‌تاپ، تبلت، گوشی موبایل و… را در یک فضای بزرگ به اینترنت متصل کند مناسب نیست.

2- تعداد پورت‌های مودم را تحت بررسی دقیق قرار دهید:

در حال حاضر اکثر مودم‌ها از پورت‌های LAN یا USB برای برقراری شبکه داخلی خود استفاده می‌کنند. مودم‌های معمولی معمولا مودم یک پورت دارند که برای کاربر خانگی کاملا قانع‌کننده است. مودم‌های چند پورت هم بیشتر به درد شرکت‌ها می‌خورند. LAN سرعت انتقال بالاتری نسبت به اتصال بی‌سیم دارد، پس در صورتی که از نظر فاصله مشکلی ندارید، بهتر است کامپیوتر خود را با کابل LAN به شبکه متصل کنید. قیمت مودم چند پورت تقریبا دو برابر مودم‌های تک پورت است. بیشترین تعداد پورت‌های لن در مودم‌های حال حاضر چهار پورت است.

3- استانداردهای مودم را مد نظر قرار دهید:

در استاندارد a شبکه 802.11، بیشترین پهنای باند 54 مگابیت در فاصله 35 متری است. در استاندارد b شعاع قابل استفاده به 38 متر می‌رسد، اما نهایت نرخ انتقال اطلاعات به 11 مگابیت کاهش پیدا می‌کند. در مقابل در استاندارد g پهنای باند به 54 مگابیت می‌رسد، اما شعاع قابل استفاده بیش از 38 متر نیست. در استاندارد n نیز، هم شعاع فاصل و هم پهنای باند افزایش پیدا می‌کند.

در این استاندارد نرخ انتقال اطلاعات به 248 مگابیت و شعاع قابل استفاده به 70 متر افزایش می‌یابد. با توجه به این اطلاعات بستگی به حجم شبکه، دو استاندارد g و n برای استفاده در شبکه‌های بی‌سیم مناسب هستند و مودم‌های با این استاندارد برای استفاده در شبکه توصیه می‌شوند. اگر این اعداد برایتان پیچیده و گیج‌کننده به نظر می‌رسد، راه‌حل ساده‌تر آن است که به فروشنده بگویید یک مودم خوب برای استفاده در منزل می‌خواهید! بقیه کارها به صورت اتوماتیک
انجام می‌شود.

4- مودمی خریداری کنید که مجهز به نویزگیر باشد:

معمولا مودم‌های ADSL مشکلی برای تلفن‌ها ایجاد نمی‌کنند. در مقابل تلفن‌ها با نویزی که روی خط می‌فرستند موجب از بین رفتن اینترنت ADSL می‌شوند. چیزهای دیگری مثل خطوط برق قوی یا نمایشگرهای شماره تلفن هم می‌توانند عامل دردسر باشند. برای پرهیز از این مشکلات معمولا توصیه می‌شود مودم را در مسیر اولین خروجی کابل تلفن قرار دهید یا روی هر دستگاه تلفن از یک نویزگیر Splitter استفاده کنید.

5- مودم را از شرکت معتبر و با گارانتی معتبر خریداری کنید:

اگرچه در حال حاضر اکثر شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت به مشتریان خود مودم نیز ارائه می‌کنند، اما اگر قصد داشتید خودتان مودم را از بازار خریداری کنید حتما مودمی بخرید که دارای گارانتی باشد. همچنین از خرید این کالا از شرکت‌های بی‌نام و نشان خودداری کنید، زیرا کمی ارزان‌تر خریدن به دردسرهای بعد از آن نمی‌ارزد!

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : اخبار روز ، مجله خبری بازدید 523 بار
دیدگاهتان را بنویسید

mojtaba در تاریخ 22 مرداد 1393 گفته : پاسخ دهید

عالی بود . ممنون از راهنماییتون. سایت خوبی دارید موفق باشید.

مریم در تاریخ 2 مرداد 1392 گفته : پاسخ دهید

ععععععععععالیه ممنونم ازکمکتون

علی در تاریخ 11 تیر 1392 گفته : پاسخ دهید

خیلی عالی بود ممنون از راهنمایی شما دوست عزیز

css.php