کد خبر : 204522 تاریخ انتشار : شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۸

دوران طلایی دزدان دریایی و اسیر معروف آنها

میهن فال:جالب است بدانید حدود ۷۵ سال پیش از میلاد مسیح، قبل از اینکه ژولیوس سزار امپراتور روم شود، توسط دزدان دریاییِ تُرک اسیر شد. او به عنوان گروگان به مدت ۶ هفته در جزیره‌ای کوچک نگه داشته شد تا رومی‌ها پولی را برای آزادی‌اش پرداخت کنند. سزار بعد از …

میهن فال:جالب است بدانید حدود ۷۵ سال پیش از میلاد مسیح، قبل از اینکه ژولیوس سزار امپراتور روم شود، توسط دزدان دریاییِ تُرک اسیر شد.

دوران طلایی دزدان دریایی و اسیر معروف آنها

او به عنوان گروگان به مدت ۶ هفته در جزیره‌ای کوچک نگه داشته شد تا رومی‌ها پولی را برای آزادی‌اش پرداخت کنند. سزار بعد از اینکه آزاد شد، با گروهی از سربازان به آنجا برگشت و همهٔ آنان را کشت.

در مقبول‌ترین تعریف، دوران طلایی دزدی دریایی از دههٔ ۱۶۵۰ شروع و تا ۱۷۳۰ خاتمه می‌یابد. این دورۀ ۸۰ ساله با فجیع‌ترین نبردها و غارت‌های دریایی همراه بود. غارت‌هایی که در غرب عمدتاً توسط ملوانان اروپایی و در شرق نیز توسط دزدان دریایی چینی صورت گرفت.

با کشف قاره آمریکا توسط کریستف کلمب که تنها مسیر رفتن به آنجا آبهای اقیانوس بود، انواع کشتی‌های باربری و نظامی به سوی این قاره سرازیر شدند و تشکیل کلونی های جدیدی دادند.

دوران طلایی دزدان دریایی و اسیر معروف آنها

در حقیقت اولین غارتگر و استعمارگر این منطقه شاید به تعبیری خود کلمب باشد. دوران طلایی دزدان دریایی در مجموع شامل سه بخش عمده می‌باشد

نقشه دزدان دریایی

دوران طلایی دزدان دریایی و اسیر معروف آنها

اولین دوره که معروف به بوکانیر است در سنوات ۱۶۵۰ تا ۱۶۸۰ واقع شد و پایه‌گذاری آن توسط ملوانان انگلیسی و فرانسوی با خاستگاه جامائیکا بود جهت حمله به مستعمرات و حمل و نقل دریایی اسپانیا در جزایر کارائیب.

دومین دوره که آغاز آن سال ۱۶۹۰ میلادی است در ارتباط با سفرهای راه دور آمریکا در غرب، و حمله به مسلمانان و کمپانی هند شرقی در اقیانوس هند و دریای سرخ در شرق بود.

سومین دوره نیز مربوط به دوران جانشینی و گسترش امپراتوری اسپانیا از سال ۱۷۱۶ تا ۱۷۲۶ و معروف به دورهٔ Privateer است، در این دوره ملوانان انگلیسی و آمریکاییِ بیکار در پایان جنگ جانشینی اسپانیا. ناگهان به دزدی دریایی در دریای کارائیب، سواحل شرقی آمریکای شمالی، غرب سواحل آفریقا و اقیانوس اطلس پرداختند.

کامل‌ترین مرجع برای مراجعه و شناخت وقایع این دوره کتابی است نوشته کاپیتان چارلز جانسون به نام تاریخ عمومی دزدان دریایی.

به نقل از فارس

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : جالب و خواندنی ، سرگرمی بازدید 393 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php