کد خبر : 11489 تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۱ - ۰:۰۰

دستور تهیه پنکیک پیازچه

دستورپخت یک غذای کُره‌ای سریع و راحت وقتی صحبت از کره و غذاهای این کشور به میان می‌آید، استفاده از انواع سبزیجات با رنگ‌ها و طعم‌های مختلف یکی از ویژگی‌های بارز این آشپزی است. کشوری که سیر را بیش از هر سبزی به کار می‌برد و روغن مصرفی‌شان روغن کنجد …

دستور تهیه پنکیک پیازچه
دستورپخت یک غذای کُره‌ای سریع و راحت
وقتی صحبت از کره و غذاهای این کشور به میان می‌آید، استفاده از انواع سبزیجات با رنگ‌ها و طعم‌های مختلف یکی از ویژگی‌های بارز این آشپزی است. کشوری که سیر را بیش از هر سبزی به کار می‌برد و روغن مصرفی‌شان روغن کنجد است. این بار غذایی سریع و در عین حال مغذی را برای شما برگزیده‌ایم که کره‌ای‌ها به آن پنکیک می‌گویند اما شباهت زیادی به کوکوهای ما دارد.

عادت‌های غذایی کره‌ای ‌ها
این بار در مورد آداب غذا خوردن کره‌ای‌ها نکات جالبی را برایتان جمع‌آوری کرده‌ایم. اولین نکته اینکه کره‌ای‌ها در انتخاب غذاهایشان متاثر از فصل‌ها هستند یعنی با توجه به تغییر آب و هوا نوع غذاهایشان هم تغییر می‌کند اما نکته‌ای که در تمامی غذاهای این سرزمین بی‌تغییر است، استفاده از ادویه‌هاست. در ضمن از بخش‌های مهم غذایی یعنی مهم‌ترین وعده غذایی‌شان صبحانه است که اصلا حاضر به حذف آن نیستند. یکی دیگر از نکات جالب در آداب غذا خوردن کره‌ای‌ها استفاده بیش از حد از موادی است که کنار غذای اصلی‌شان وجود دارد مانند انواع سبزی‌ها، نودل و انواع لبنیات.
وقتی در کره هستید، یادتان نرود که برای رفتن سرمیز غذا حتما صبر کنید تا از شما تقاضا شود و حواس‌تان باشد در یک جمع اول مسن‌ترها سر سفره غذا می‌نشینند بعد جوان‌تر‌ها. کره‌ای‌ها خیلی با آرامش غذا می‌خورند، نه خیلی تند نه خیلی کند و وسط غذا خوردن هیچ وقت میز غذا را ترک نمی‌کنند. آنها معتقدند کل غذایی که در بشقاب‌شان هست باید خورده شود و اگر چیزی باقی بگذارند از نظرشان اسراف کرده‌اند. در اصل هیچ چیزی از غذا را جدا نمی‌کنند یا دور نمی‌ریزند. اگر غذایشان استخوان‌دار باشد استخوان آن را روی میز نمی‌گذارند، آن را داخل یک دستمال کاغذی می‌ریزند و برای غذاهای خام یا انواع سس‌ها از بشقاب‌های جداگانه‌ای استفاده می‌کنند. غذاهای کره‌ای‌ها شامل غذاهای گرم و آبکی است که در قسمت راست میز غذا قرار دارند و غذاهای سرد مانند برنج در قسمت چپ گذاشته می‌شوند. به علاوه، موقع خوردن سوپ یا برنج آن را در دست نمی‌گیرند. حتما ظرف باید روی میز قرار داشته باشد برخلاف کشورهای چین و ژاپن، اما در مورد نوشیدنی‌ها کاملا متفاوت‌اند یعنی برای نشان دادن احترام فنجان‌شان را دو دستی می‌گیرند و چای را می‌ریزند و بعد با دست راست آن را سر می‌کشند. کره‌ای‌ها به غذا خوردن به عنوان یک امر مقدس و معنوی می‌نگرند در نتیجه هیچ کره‌ای را نمی‌بینید که هنگام غذا خوردن مشغول کتاب یا روزنامه خواندن یا تلویزیون دیدن باشد. نکته آخر اینکه با وجودی که کره‌ای‌ها برای غذا خوردن از قاشق‌های فلزی بزرگ و دو تا چوب استفاده می‌کنند اما هرگز هنگام غذا خوردن آنها، صدایی به گوش نمی‌رسد.

مواد لازم (برای4 نفر) :

 پیازچه 2 لیوان  50 کیلوکالری
 هویج 1 لیوان  25 کیلوکالری
 فلفل دلمه‌ای قرمز 1 لیوان  25 کیلوکالری
 کدو سبز 1 لیوان  25 کیلوکالری
 پیاز قرمز نصف لیوان 15 کیلوکالری
آرد برنج 3 قاشق غذاخوری 80 کیلوکالری
آرد گندم 6 قاشق غذاخوری 160 کیلوکالری
تخم مرغ 3 عدد 300 کیلوکالری
روغن کنجد 2 قاشق غذاخوری 180 کیلوکالری

طرز تهیه :
برای شروع پیازچه‌ها را به صورت حلقه‌های ریزی در آورید سپس فلفل دلمه‌ای، هویج و کدوسبز را به صورت نوارهای نازک برش دهید. پیاز را نیز خلالی کرده و همه را با هم مخلوط کنید. آردها و نمک را به این مخلوط بیفزایید. زرده را نیز از سفیده جدا کنید و با همزن برقی، سفیده را آنقدر بزنید تا به صورت خامه‌ای سفت درآید. زرده را نیز به مخلوط اضافه کنید. در مرحله بعدی سفیده زده شده را افزوده و به عنوان آخرین مرحله دو طرف آن را در تابه‌ای که روغن کنجد در آن داغ شده، سرخ کنید.

مقدار کالری
این پنکیک تقریبا دارای 900 کیلوکالری انرژی است. بنابراین اگر آن را به 10 برش تقسیم کنید هر قسمت تقریبا دارای 90 کیلوکالری انرژی خواهد بود.

درباره پیازچه و اسیدفولیک
این سبزی منبع اسیدفولیک و پتاسیم است پس مصرف منظم و به اندازه آن می‌تواند به تنظیم فشارخون کمک کند و از سوی دیگر بروز بیماری‌های قلبی را به حداقل ممکن برساند. جالب است بدانید که بررسی‌ها نشان داده‌اند که خوردن 100‌گرم از این سبزی، 54 میکروگرم اسیدفولیک را وارد بدن می‌کند و احتمال بروز کم خونی که ناشی از کمبود این ویتامین است به حداقل ممکن می‌رسد. البته کسانی که سبزیجات برگ سبز تیره و غلات کامل را کمتر استفاده می‌کنند، باردار یا شیرده هستند و در سنین رشد قرار دارند بیش از دیگران به این ویتامین نیازمندند بنابراین بهتر است منابع غذایی آن را در برنامه غذایی خود بگنجانند. در ضمن کمبود ویتامین 12 Bو C نیز کمبود اسیدفولیک را به همراه دارد پس بهتر است منابع آنها از جمله انواع گوشت و مرکبات در برنامه غذایی این افراد باشد.

این هویج‌های نارنجی
بزرگ‌ترین مزیت هویج و عادت به خوردن آن به وجود بتاکاروتن برمی‌گردد. ترکیبی که آنتی‌اکسیدانی قوی است و موجب خنثی شدن رادیکال‌های آزاد می‌شود و به این ترتیب از بروز سرطان، تنگی عروق و حملات قلبی جلوگیری می‌کند. جالب است همین‌جا یادآور شویم که با مصرف هر 100‌گرم یا یک لیوان هویج خام 5330 میکروگرم بتاکاروتن وارد بدن می‌شود و تقویت سیستم دفاعی بدن اولین خاصیتی است که این عادت غذایی برای مصرف‌کننده‌اش در پی خواهد داشت. همیشه شنیده‌اید که ویتامین C به جذب آهن کمک می‌کند اما فراموش نکنید که علاوه بر این ویتامین، بتاکاروتن نیز در انتقال آهن و تولید گلبول‌های قرمز دخالت دارد و این خاصیت در کنار تولید آنتی‌بادی توسط گلبول‌های سفید و فعال کردن آنها زمینه بروز انواع عفونت‌ها و سرطان‌هایی مانند سرطان ریه، مثانه، رحم و پروستات را به حداقل ممکن می‌رساند.

کدو سبز، منبع پتاسیم
این سبزی در خانواده بزرگ کدو جای می‌گیرد و در واقع کدوی فصل تابستان محسوب می‌شود و از منابع مناسب بتاکاروتن است اما علاوه بر بتاکاروتن، پتاسیم نیز دارد به طوری که با خوردن 100‌گرم کدوی خام، 360 میلی‌گرم پتاسیم دریافت خواهد شد. بنابراین کسانی که فشار خون بالایی دارند می‌توانند از این سبزی برای کنترل بیماری‌شان استفاده کنند. البته کمبود این ماده معدنی عوارضی مانند یبوست، خواب آلودگی، ضعف عضلانی و بی نظمی در ضربان قلب را نیز به همراه دارد بنابراین عادت به خوردن این سبزی برای تامین پتاسیم مورد نیاز بدن برطرف کننده مشکلات یاد شده است. فقط فراموش نکنید که هر لیوان کدوی خام دارای 25 کیلوکالری انرژی است و یک واحد سبزی به حساب می‌آید پس در خوردن آن نیز حد اعتدال را نگه دارید.

اگر فشار خون دارید
بهتر است پیازچه و کدوی این غذا را بیشتر کنید و میزان مصرف نمک را به حداقل ممکن برسانید. در ضمن غذایتان را با یک لیوان آب گریپ‌فروت میل کنید. به این ترتیب بیش از پیش به کنترل فشارخونتان کمک کرده‌اید.

اگر اضافه وزن دارید
مایه پنکیک‌تان را در قالبی که ته آن کمی با روغن چرب شده قرار دهید و آن را برای پخت در فر بگذارید. به این ترتیب میزان روغن مصرفی‌تان کاهش چشمگیری پیدا خواهد کرد.

اگر یبوست دارید
این غذا گزینه مناسبی برای شماست زیرا فیبر فراوانی را به شما خواهد رساند به خصوص اگر همراه آن از نان‌های تهیه شده از آرد کامل و سبوس‌دار نیز استفاده کنید. به این ترتیب فیبرهای دریافتی حرکات روده‌ای را بیشتر می کند و شدت یبوست کاهش می‌یابد.

 

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : آشپزی بازدید 236 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php