کد خبر : 194684 تاریخ انتشار : پنجشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۰

درمانی جدید برای مقابله با کبد چرب

  بررسی انجام شده روی موش‌های آزمایشگاهی نشان می‌دهد قند طبیعی «ترهالوز» مانع از آسیب رساندن قند فروکتوز به کبد می‌شود. در این بررسی آشکار شد مصرف قند طبیعی ترهالوز در موش‌هایی که از رژیم غذایی حاوی فروکتوز استفاده می‌کنند مانع از بروز بیماری کبد چرب می‌شود. دکتر «بریان دی …

درمانی جدید برای مقابله با کبد چرب

 

بررسی انجام شده روی موش‌های آزمایشگاهی نشان می‌دهد قند طبیعی «ترهالوز» مانع از آسیب رساندن قند فروکتوز به کبد می‌شود.

در این بررسی آشکار شد مصرف قند طبیعی ترهالوز در موش‌هایی که از رژیم غذایی حاوی فروکتوز استفاده می‌کنند مانع از بروز بیماری کبد چرب می‌شود.

دکتر «بریان دی بوچ» از دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن گفت: به طور کلی مصرف رژیم غذایی حاوی مقدار بالایی قند به کبد چرب منجر می‌شود. اما در این مطالعه مشاهده شد در صورتی که موش‌ها در کنار رژیم غذایی حاوی فروکتوز از آب نوشیدنی دارای قند ترهالوز مصرف کنند احتمال ابتلای آن‌ها به کبد چرب کاملا از بین می‌رود.

همچنین مشاهده شد موش‌هایی که قند «ترهالوز» دریافت کرده بودند در پایان دوره مطالعه، وزن کمتری به دست آورده و سطح کلسترول، اسیدهای چرب و تری گلیسیریدِ بدن آن‌ها نسبت به موش‌های تحت کنترل پایین تر بوده است. شواهد حاکی از آن است که قند ترهالوز سلول‌ها را وادار می‌کند که مولکول‌های بیماری را از بین ببرند.

بیماری کبد چرب از انباشت چربی‌هایی به نام تری گلیسیرید در سلول‌های کبد ناشی می‌شود و این بیماری در مصرف کنندگان مواد الکلی و بیماران مبتلا به دیابت یا چاقی بیشتر دیده می‌شود.

ترهالوز قند طبیعی است که از دو مولکول گلوکز تشکیل می‌شود و در برخی گیاهان، ‌حشرات، باکتری‌ها و قارچ‌ها وجود دارد. در این بررسی پزشکان آمریکایی مشاهده کردند ترهالوز به دو روش مانع از بروز بیماری کبد چرب در موش‌های آزمایشگاهی می‌شود. نخست این که این قند از ورود گلوکز به سلول‌های کبد جلوگیری می‌کند؛ چون گلوکز در صورتی که فورا برای انرژی استفاده نشود به چربی ذخیره شده در کبد تبدیل می‌شود.

روش دوم نیز که حائز اهمیت این است که ترهالوز، سیگنال‌هایی به سلول‌های کبد می‌فرستد تا تحت فرآیندی به نام «اتوفاژی» قرار بگیرند به این مفهوم که سلول‌های خود را تجزیه کرده و چربی اضافی را از بین می برند.

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : پزشکی و سلامت ، تازه های سلامت ، خواص دارویی بازدید 355 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php