کد خبر : 256129 تاریخ انتشار : سه شنبه ۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۸:۰۴

حکم روزه مسافر

حکم روزه مسافر حکم روزه مسافر همه مراجع (به جزآیات عظام تبریزى و سیستانى) : اگر پیش از ظهر مسافرت کند، روزه ‏اش باطل است؛ ولى قبل از آنکه به حد ترخّص برسد،نمى‏ تواند روزه را بخورد. آیت الله تبریزى: اگر از سر شب تصمیم بر سفر داشته و پیش …

حکم روزه مسافر

حکم روزه مسافر

حکم روزه مسافر

همه مراجع (به جزآیات عظام تبریزى و سیستانى) : اگر پیش از ظهر مسافرت کند، روزه ‏اش باطل است؛ ولى قبل از آنکه به حد ترخّص برسد،نمى‏ تواند روزه را بخورد.

آیت الله تبریزى: اگر از سر شب تصمیم بر سفر داشته و پیش از ظهر مسافرت کند، روزه ‏اش باطل است؛ ولى قبل از آنکه به حد ترخص برسد، نمى ‏تواند روزه را بخورد و اگر پیش از ظهر تصمیم بر مسافرت گرفته، بنابر احتیاط واجب باید روزه بگیرد.

آیت الله سیستانى: اگر پیش از ظهر مسافرت کند، بنابر احتیاط واجب باید روزه ‏اش را افطار کند؛ ولى قبل از آنکه به حد ترخص برسد،نمى تواند روزه را بخورد.

منبع: توضیح المسائل مراجع، م ۱۷۲۱ ؛آیت الله وحید، توضیح المسائل، م ۱۷۲۹ ؛ دفتر: آیت الله خامنه ‏اى.

مکارم: شخص مسافر (با شرایطی که در مسأله نماز مسافر گفته شد) نباید روزه بگیرد، و بطور کلی در هر موردی که نماز شکسته است روزه را باید ترک کرد و درجایی که نماز را باید تمام بخواند (مانند کسی که شغلش مسافرت است و یا در محلی قصد ماندن ده روز کرده) باید روزه را بگیرد.

مسافرت در ماه رمضان اشکال ندارد، ولی اگر برای فرار از روزه باشد مکروه است.

زنجانی: مسافر نمی تواند روزه مستحبّی بگیرد، مگر در مدینه طیبه (به تفصیلی که در مسأله بعد می اید) و اگر نذر کند روزه مستحبّی بگیرد، نمی تواند آن را در سفر بجا آورد، مگر در نیّت نذر تصریح کرده باشد که روزه را در سفر انجام دهد، یا چه مسافر باشد یا نباشد روزه بگیرد، و لازم نیست قبل از رفتن به مسافرت نذر کند بلکه می تواند بعد از سفر نذر کند که در همان سفر روزه بگیرد.

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : ادبیات و مذهب ، اسلاید ، مذهبی بازدید 966 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php