کد خبر : 94487 تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۳ - ۹:۳۴

حدیث امروز دوشنبه 19 خرداد ۱۳۹۳

امام جعفر صادق علیه‌‏السلام فرمودند: به هوش باشید که غُلات*، جوانان شما را فاسد نکنند زیرا غُلات بدترین خَلق خدا هستند. عظمت خدا را پایین مى‏‌آورند و براى بندگان خدا ادعاى ربوبیّت می‌کنند. به خدا قسم که غُلات از یهود و نصارا و مجوس و مشرکان بدترند. حضرت سپس فرمود: …

حدیث امروز دوشنبه 19 خرداد ۱۳۹۳

امام جعفر صادق علیه‌‏السلام فرمودند: به هوش باشید که غُلات*، جوانان شما را فاسد نکنند زیرا غُلات بدترین خَلق خدا هستند. عظمت خدا را پایین مى‏‌آورند و براى بندگان خدا ادعاى ربوبیّت می‌کنند.

به خدا قسم که غُلات از یهود و نصارا و مجوس و مشرکان بدترند.

حضرت سپس فرمود: غالى و افراط کننده به سوى ما برمى‏‌گردد، ولى ما او را نمى‏‌پذیریم و تفریط کننده به ما مى‏‌پیوندد و ما او را مى‏‌پذیریم.

عرض شد: علّت چیست، یابن رسول اللّه‏؟

فرمود : چون فرد غلو کننده به ترک نماز و زکات و روزه و حجّ عادت کرده و هرگز قادر نیست از عادت خود دست بردارد و به طاعت خداوند عز و جل روى آورد، امّا تفریط کننده وقتى حقیقت را بشناسد، به عبادات عمل مى‏‌کند و از خدا فرمان مى‏‌برد.

متن حدیث:

اِحذَرُوا على شَبابِکُمُ الغُلاهَ لایُفسِدُونَهُم؛ فإنَّ الغُلاهَ شَرُّ خَلقِ اللّه، یُصَغِّرُونَ عَظَمَهَ اللّه، ویَدَّعُونَ الرُّبوبِیَّهَ لِعِبادِ اللّه، واللّه إنَّ الغُلاهَ شَرٌّ مِن الیَهودِ والنَّصارى والَمجوسِ والذینَ أشرَکُوا، ثُمّ قالَ: إلَینا یَرجِعُ الغالی فلا نَقبَلُهُ، وبنا یَلحَقُ المُقَصِّرُ فَنَقبَلُهُ، فقیلَ لَهُ: کیفَ ذلکَ یا بنَ رسولِ اللّه؟ قالَ: لأنَّ الغالِیَ قدِ اعتادَ تَرکَ الصَّلاهِ والزکاهِ والصیامِ والحَجِّ فلا یَقدِرُ على تَرکِ عادَتِهِ وعلَى الرُّجوعِ إلى طاعَهِ اللّه عزوجل أبَدا، وإنّ المُقَصِّرَ إذا عَرَفَ عَمِلَ وأطاعَ.

پینوشت: «أمالی‌الطوسیّ، صفحه 650»

غلات اسم فرقه خاصّی نیست بلکه اسم عامّی است که به مجموعه‌ای از فرقه‌ها اطلاق می‌شود. لفظ غلات، جمع کلمه غلو است به معنی تجاوز کنندگان از حقّ. فرقه های غالی، فرقه هایی هستند که در حقّ برخی انبیاء یا ائمه (ع) یا دیگر رجال الهی راه افراط در پیش گرفته و برای آنها مقامی فوق انسانی قائلند. علمای شیعه این فرقه‌ها را خارج از اسلام دانسته و جزء فرق اسلامی محسوب نمی‌کنند؛ ولی برخی از اصحاب ملل و نحل، مغرضانه خواسته‌اند فرقه‌های غلات منسب به اسلام را از فِرَق شیعه معرّفی کنند. در حالی که اینها در واقع از فرق شیعه نبوده بلکه از طوایف کفار و مرتدّین و خارج شدگان از دین هستند. فرقه‌های غلات از زمان اهل بیت(ع) حضور داشتند، لکن نام خاصّی نداشتند و دائماً در حال افول و ظهور بوده‌اند.

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : احادیث ، ادبیات و مذهب بازدید 238 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php