کد خبر : 81486 تاریخ انتشار : جمعه ۱ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۵

تعطیلاتی به یاد ماندنی

چرا کاری نکنیم که روزهای پیش رو به آرامی، باصلح و صفا و شادمانی طی شود. تعطیلات فرصت خوبی برای با هم بودن اعضای خانواده است که والدین با برنامه ریزی صحیح میتوانند… تعطیلات سال جدید نیز رسید وقرار است که همه اعضای خانواده اوقات خوشی را در کنار هم …

چرا کاری نکنیم که روزهای پیش رو به آرامی، باصلح و صفا و شادمانی طی شود. تعطیلات فرصت خوبی برای با هم بودن اعضای خانواده است که والدین با برنامه ریزی صحیح میتوانند…
تعطیلاتی به یاد ماندنی

تعطیلات سال جدید نیز رسید وقرار است که همه اعضای خانواده اوقات خوشی را در کنار هم داشته باشند. چرا کاری نکنیم که نگرانی های بودن بچه ها در خانه خاتمه یابد. چرا باید تعطیلات زمانی باشد که حضور بچه ها موجب استرس و خراب شدن اوقات شما شود؟

چرا کاری نکنیم که روزهای پیش رو به آرامی، باصلح و صفا و شادمانی طی شود.

تعطیلات فرصت خوبی برای با هم بودن اعضای خانواده است که والدین با برنامه ریزی صحیح میتوانند حداکثر استفاده را از این فرصت ببرند. از طرفی باقی گذاشتن یک خاطره خوب در ذهن کودکان از تعطیلات قطعا می تواند صمیمیت خانواده را نیز افزایش دهد.

اگر به دنبال این هستید که فرزندانتان در این روزهای تعطیل رفتار خوبی داشته باشند و به همه خوش بگذرد نکات زیر را رعایت کنید:

– همه اعضای خانواده از جمله بچه ها را در برنامه ریزی برای تعطیلات شرکت دهید: اگر بچه ها فکر کنند همه برنامه ریزی ها به عهده شما است در این صورت هم مسئولیت کمتری را متقبل می شوند و هم کمتر از برنامه ها لذت می برند. وارد کردن بچه ها در مراحل تصمیم گیری و اجرای برنا مه ها حس مسئولیت پذیری را در آنها تقویت می کند، تمرینی است برای مهارتهای تصمیم گیری و  باعث می شود بیشتر از برنامه ها بیشتر لذت ببرند. لذا کودک خود را در برنامه ریزی دخالت دهید.

قبل از آغاز تعطیلات دراین مورد با تمام اعضای خانواده مشورت کنید. یادتان باشد همه باید از تعطیلات لذت ببرند و رسیدن به این هدف، غیر ممکن نیست. اگر به فرزندانتان اجازه دهید در برنامه ریزی ها شرکت کند مطمئنا تعطیلات خوبی خواهید داشت.

– عکاسی: عکاسی هنرخوبی است و امروزه در اغلب خانه ها دوربین عکاسی پیدا می شود. اگر در منزل دوربین عکاسی دارید، به فرزندتان طرز کار با آن را بیاموزید و او را تشویق به عکاسی از سوژه های مختلف کنید. عکاسی کردن می تواند به افزایش دقت و تمرکز و نیز گسترش دایره تفکر و دید او نسبت به محیط اطراف، کمک زیادی کند و فرزندتان با این کار لحظه های شاد و به یادماندنی تعطیلات را برای همیشه درذهن نگه میدارد. – سینما و تئاتر

یکی دیگر از برنامه هایی که می توان برای پر کردن یک روز تعطیل تدارک دید، تماشای فیلم در سینما یا تئاتر است. بچه ها نمایش را دوست دارند، به ویژه اگراین نمایش مربوط به گروه سنی خودشان و شاد و پرهیجان باشد. تماشای چنین نمایشی آنها را برای مدتی راضی خواهد نمود.

 – بادبادک بازی: بادبادک بازی یکی از شیرین ترین و دوست داشتنی ترین تفریحات مورد علاقه بچه هاست. به فرزندتان یاد بدهید که با استفاده از چوب، حصیر،کاغذ، شابلن خیاطی، چسب و چند متر نخ یک بادبادک زیبا بسازد. در اولین گردش بیرون از خانه در مکان های مناسب آن را به آسمان بفرستید و از داشتن روزی خاطره انگیز و پر هیجان لذت ببرید. به جز ساخت یک بادبادک، ساخت کاردستی های دیگر هم می تواند ضمن تقویت خلاقیت و افزایش اعتماد به نفس بچه ها، مهارت های دیگرشان را نیز بیشتر کند. از فرزندتان بخواهید با مقواها، کاغذها، جعبه ها و سایر لوازم و وسایلی که لازم ندارید و به کار نمی آید، کاردستی تهیه کند و وسایلی که می سازد را دراتاق خودش استفاده کند و یا به دوستانش هدیه بدهد.

 – در اجرای قوانین سختگیری نکنید: درست است که فرزندان شما به انضباط نیاز دارند ولی اگر تماشای فیلم را به بازدید از موزه، خوابیدن را به گردش و دسر را به شام ترجیح می دهد سختگیری نکنید. یادتان باشد تعطیلاتی توام با آرامش، لذتبخش خواهد بود.

– هرچه زودتر به اختلافات فیصله دهید: اگر مشاجره ای با فرزندتان پیش آمد هرچه زودتر به آن خاتمه دهید. دراین صورت او نیز دنباله اختلاف نظر را نخواهد گرفت.

تعطیلاتی به یاد ماندنی

– با دوستان تان به تعطیلات بروید: سفر کردن با یک خانواده دیگر مزایا و معایب خاص خود را دارد، از یک سو، زمانی که کودکان با یکدیگر بازی می کنند بزرگسالان می توانند اوقات خوشی را درکنار هم بگذرانند ولی از سوی دیگر حتماً باید میان سلائق دو خانواده هماهنگی برقرار شود.

 –  از آنچه دارید لذت ببرید: ممکن است فرزندانتان انتظار کارها و امکانات فوق العاده ای داشته باشند آنها را متقاعد کنید که امکانات شما محدود است و برای خواسته های غیر منطقی خود را به زحمت و دردسر نیندازید. آرامش خود را حفظ کنید، مطابق با برنامه پبش بروید و از امکانات موجود حد اکثر بهره را ببرید.

 – گاهی روشهای جدید را بیازمایید: تعطیلات صرفا فرصت تفریح و استراحت نیست و گاه می تواند زمانی مناسب برای تجدید و بهبود روابط اعضای خانواده باشد. فرصتی است برای گفتگو کردن و به یکدیگر گوش دادن. زمانی را برای گفتگو در مورد خودتان و دیگران فراهم کنید بدین ترتیب روابط اعضای خانواده را بهتر کنید.

– یک بودجه درنظر بگیرید: برخی از مردم براین باورند که برای جلب رضایت کودکان باید هرچه را می خواهند برای آنها خرید ولی اگرمبلغ مشخصی را در اختیار فرزندتان قرار دهید تا به دلخواه خود خرج کند در هزینه ها صرفه جویی خواهد شد.

 و نکته آخر این که

مهم این است که بدانیم همه ما انتظاراتی برای لذت بردن از تعطیلات داریم و بنا نیست کسی این بین قربانی دیگران شود. اگر اندکی فکر و برنامه ریزی داشته باشید می توانید تعطیلات شاد و توام با آرامش را در کنار خانواده داشته باشید.

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : سبک زندگی بازدید 304 بار
دیدگاهتان را بنویسید

sama در تاریخ 1 فروردین 1393 گفته : پاسخ دهید

استفاده کردیم ممنون

css.php