کد خبر : 35602 تاریخ انتشار : جمعه ۱ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۷

تصاویر واقعی از لحظه تولد یک ستاره

ستاره‌شناسان با استفاده از یک تلسکوپ بزرگ در شیلی موفق به ثبت تصاویر زیبایی از تولد یک ستاره شدند. به گزارش میهن فال به نقل از فرهنگ نیوز ، تلسکوپ مجموعه میلیمتری – زیرمیلیمتری بزرگ آتاکاما(آلما) یک ستاره را در فاصله ۱۴۰۰ سال نوری از زمین در صورت فلکی بادبان …

ستاره‌شناسان با استفاده از یک تلسکوپ بزرگ در شیلی موفق به ثبت تصاویر زیبایی از تولد یک ستاره شدند.

به گزارش میهن فال به نقل از فرهنگ نیوز ، تلسکوپ مجموعه میلیمتری – زیرمیلیمتری بزرگ آتاکاما(آلما) یک ستاره را در فاصله ۱۴۰۰ سال نوری از زمین در صورت فلکی بادبان رصد کرده که یک ابر گازی میان ستاره‌یی را با دفع مواد با سرعت ۱۴۴ هزار کیلومتر در ساعت در آن درخشان کرده است.

دانشمندان این جسم درخشان را که توسط ستاره نوزاد ایجاد شده به عنوان اجرام هربیگ هارو می‌شناسند.

این تصاویر جدید و دقیق نشان‌دهنده دفع مواد از ستاره با سرعت حدود ۴۰ کیلومتر در ثانیه است که چهار برابر سریعتر از رصدهای قبلی فوران‌های مونوکسیدکربن است. این کشف می‌تواند به محققان در درک فرآیندهای پیچیده تولد ستارگان کمک کند.

تصویر جدید هربیگ هارو ۴۶/۴۷ (HH ۴۶/۴۷) نشانگر دو فوران ماده از سوی ستاره تازه متولد شده است که یکی از آنها پیش از این مشاهده نشده بود.

یکی از فوران‌ها در سمت چپ تصویر به رنگ صورتی و بنفش بوده که بخشی از آن به سوی زمین در جریان است. این درحالی است که فوران نارنجی سبز در سمت راست نشانگر جریانی در خلاف جهت زمین است.

ثبت این تصاویر برای تجهیزات حساس تلسکوپ آلما پنج ساعت به طول انجامید. تصاویر قبلی که توسط تلسکوپ‌های دیگر ثبت شده بودند، فوران سبز و نارنجی را به دلیل وجود غبار در اطراف ستاره که دید آنها را مسدود می‌کرد، مشاهده نکرده بودند.

تلسکوپ رادیویی ۱.۳ میلیارد دلاری آلما مجموعه‌ای از ۶۶ تلسکوپ رادیویی است که یکی از قدرتمندترین تلسکوپ‌های ساخته شده تاکنون را تشکیل داده‌اند. هر دیش حدود ۱۲ متر بوده و وزن آنها ۱۱۵ تن است. تلاش‌های ترکیبی تلسکوپ‌ها به دانشمندان اجازه داده تا مناظر آسمانی را که به دلیل وجود غبار و گاز در نور اپتیکال نامرئی هستند، مشاهده کنند.

این پژوهش در مجله Astrophysical منتشر شده است.

تصاویر واقعی از لحظه تولد یک ستاره

تصاویر واقعی از لحظه تولد یک ستاره

5/5 - (1 امتیاز)
دسته بندی : تصاویر ، جالب و دیدنی بازدید 771 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php