کد خبر : 264185 تاریخ انتشار : چهارشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰

ترانه‌های نوروزی از گذشته‌های دور تا به امروز

 ترانه‌های نوروزی از گذشته‌های دور تا به امروز نوروز یکی از قدیمی ترین جشن های سالیانه است که از ایرانیان باستان نسل به نسل به عنوان یک میراث، سینه به سینه منتقل شده است. این جشن باستانی که هر ساله با دوباره متولد شدن زمین و از راه رسیدن بهاری …

ترانه‌های نوروزی از گذشته‌های دور تا به امروز

 ترانه‌های نوروزی از گذشته‌های دور تا به امروز

نوروز یکی از قدیمی ترین جشن های سالیانه است که از ایرانیان باستان نسل به نسل به عنوان یک میراث، سینه به سینه منتقل شده است. این جشن باستانی که هر ساله با دوباره متولد شدن زمین و از راه رسیدن بهاری تازه، جشن گرفته می شود، یادآور و سمبل کوتاهی عمر است چرا که هیچ چیز در این دنیا ابدی نیست. بنابر این نوروز بهانه ای است تا لحظه حال را جشن بگیریم و از حضور هر چیز با ارزشی در زندگیمان لذت ببریم.

استقبال از نوروز و سال نو

بد نیست کمی هم از آداب نوروز بگوییم که دید و بازدید، شاد کردن اطرافیان و پاک کردن غبار کدورت ها از دل اصلی ترین آن ها است. در آخرین روزهای سال همه در تکاپوی خانه تکانی و پاک کردن غبار از خانه هایشان هستند و تدارکات لازم برای استقبال از سال نو را آماده می کنند. آهنگ نوستالژی و زیبای مرحوم فرهاد به نام (کودکانه: بوی عیدی، بوی توت…) توصیف زیبایی از این مقدمه چینی ها است. چیدن سفره هفت سین یکی از سمبلیک ترین تدارکات برای شروع سالی جدید است که هر قسمت آن معنا و مفهوم خاص خود را دارد. در این روزهای سال، گیاهان و درختان کم کم از خواب زمستانی بیدار می شوند و همه جا پر از سبزی و نواهای شادمانی می شود و همه تنها برای زمانی آماده می شوند که دعای زیبا و دلنشین لحظه تحویل سال شروع به پخش شدن می کند. دعایی که اکثرمان آن را با صدای استاد محمدرضا شجریان و یا پسرش همایون شجریان به یاد می آوریم. حتی خواننده عزیز کشورمون بهنام بانی نیز این دعای زیبا را بازخوانی کرده است. در این لحظه جا دارد یادی کنم از این ثروت موسیقی سنتی ایران، استاد شجریان که این روز ها در بستر بیماری به سر می برند و برای ایشان و خانواده آرزوی بهبودی هر چه زودتر ایشان را دارم تا بتوانند در نوروز سال ۱۳۹۹ در خانه و کنار عزیزانشان سال جدید را آغاز کنند.

ترانه‌های نوروزی از گذشته‌های دور تا به امروز

در این موقع از سال آهنگ های نوروزی جدید و قدیمی از هر گوشه و کناری به گوش می رسد و این یعنی لذت بردن از زندگی همانطور که هست و استفاده از هر بهانه کوچکی برای شاد بودن. حالا که حرف از آهنگ های شاد شد، آهنگ های نوروزی مورد علاقه شما کدام آهنگ ها هستند؟ آیا شما هم مثل من دغدغه داشتن یک پلی لیست از گلچین آهنگ های شاد نوروزی جدید و قدیمی و یا هر مناسبت دیگه ای که در طول سال برگذار می شود را دارید؟ خوب پس یک خبر خوب برای شما دارم و آن هم وب سایتی است که به تازگی پیدا کردم و به نظرم بسیار جالب و کارآمد بود چراکه برای هر مناسبتی یک گلچین عالی از تمامی آهنگ های موجود و مرتبط با آن مناسبت را دارد. به راحتی می‌توانید در سایت موزیکیشو اهنگ نوروزی جدید مورد نظرتان را جستجو کنید و حتی می توانید متن کامل آهنگ ها را هم از آن بگیرید.

حالا اجازه دهید با هم به بررسی بعضی از آهنگ های نوروزی جدید از خواننده های معاصر کشور عزیزمون بپردازیم. بابک جهانبخش که نام اصلی او علی است، یکی از خوانندگان سبک پاپ موسیقی ایران است و از ابتدای فعالیت حرفه ای خود در زمینه موسیقی، از سال ۱۳۸۴ تا کنون توانسته است آثار بسیار پر مخاطبی را به بازار موسیقی عرضه کند. از جمله آن ها می توان به تک آهنگ (پریزاد) و (دیوونه جان) اشاره کرد. او در سال ۱۳۹۶ تک آهنگ بوی عیدی را با ترانه سرایی مهدی ایوبی به بازار داد که تبدیل شد به یکی از آهنگ های نوروزی پر طرفدار بین مردم، حتی افرادی که آهنگ های دیگر این خواننده را نشنیده بودند، به مناسبت نوروز و با این آهنگ نوروزی تبدیل به یکی از طرفدارهای بابک جهانبخش شدند.

وحید بهادری: که ما او را با نام بنیامین بهادری می شناسیم با آهنگ دنیا دیگه مثل تو نداره ( با نام رسمی خاطره ها) یک شبه تب تندی به جان همه موسیقی دوستان انداخت و می شد صدای آهنگ های او را از هر ماشینی که رد می شد، شنید. اولین آلبوم او ۸۵ نام داشت و دارای ۱۰ ترانه بود که فرید احمدی آن ها را سروده بود. او بعد از مرگ همسرش در یک سانحه رانندگی کمی از دنیای موسیقی فاصله گرفت تا اینکه در سال ۱۳۹۲ تک آهنگ (یه خونه) را به یاد همسرش منتشر کرد. بنیامین همچنین آهنگ نوروزی (بوی عید) را در کارنامه کاری خود دارد.

ترانه‌های نوروزی از گذشته‌های دور تا به امروز

کوروش یغمایی یکی دیگر از خواننده های محبوب و پدر موسیقی راک ایران است که مخاطب های خاص خود را دارد. او آهنگساز، خواننده، نوازنده و تنظیم کننده قدیمی است که از زمان شروع فعالیت هنری اش تا کنون با افرادی چون کاوه یغمایی، کامیل یغمایی، فریدون فروغی، ویگن، عارف، ساتگین یغمایی و بزرگان دیگری همکاری هنری داشته است. او نیز تک آهنگ زیبایی به مناسبت نوروز و با نام (نوروز) دارد که یکی از آثار خاص او در کارنامه کاری اش محسوس می شود. از دیگر آهنگ های محبوب او می توان به تک آهنگ (شب یلدا) و آهنگ عاشقانه (گل یخ) با ترانه سرایی مهدی اخوان لنگ رودی و آهنگسازی و تنظیم خودش اشاره کرد. آهنگ عاشقانه (دختر بهار) نیز یکی دیگر از آهنگ های عاشقانه زیبا و دلنشین او است که معشوق اش را در آن به بهار و زیبایی های او را به زیبایی های بهار تشبیه می کند.

ترانه‌های نوروزی از گذشته‌های دور تا به امروز

رنگ و بوی نوروز در شهر شما چگونه است؟

از آنجایی که می دانم بنا به نقطه جغرافیایی و آب و هوایی خاصی که هر شهر شمالی، جنوبی، شرقی و غربی در ایران دارد و فرهنگ های مختلف حاکم بر هر منطقه، مراسم عید نوروز به شکل متفاوتی در شهرهای مختلف برگزار می شود، کمی از رنگ و بوی نوروزی شهر خودتون برام بنویسید و تعریف کنید که شما چه آداب و رسوم و سنت های خاصی برای استقبال از بهار دارید که هر سال نوروز آن را انجام می دهید تا به این ترتیب همه با رسم و رسم مختلف عید باستانی نوروز در شهرهای مختلف کشور عزیزمان ایران آشنا شویم.

پیشاپیش این عید فرخنده را به تمامی مردم سرزمینم شادباش می گویم.

شاد نوروز عاشقانه جدید

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : دنیای موسیقی ، ریپوتاژ ، مجله خبری بازدید 4,325 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php