کد خبر : 188090 تاریخ انتشار : شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۱

تاثیرات منفی قرص های رفع سوزش سر معده بر کلیه ها

آیا قرص های رفع سوزش سر دل PPIS مقصر اصلی مشکلات کلیوی شما هستند؟ در بررسی یک مطالعه نشان داده شده است افرادی که از قرص های رفع سوزش سر دل (PPIS) استفاده می کنند که با عنوان داروهای مهارکننده پروتون پمپ (این ها گروهی از داروها هستند که وظیفهٔ …

تاثیرات منفی قرص های رفع سوزش سر معده بر کلیه ها

آیا قرص های رفع سوزش سر دل PPIS مقصر اصلی مشکلات کلیوی شما هستند؟

در بررسی یک مطالعه نشان داده شده است افرادی که از قرص های رفع سوزش سر دل (PPIS) استفاده می کنند که با عنوان داروهای مهارکننده پروتون پمپ (این ها گروهی از داروها هستند که وظیفهٔ اصلی شان در بدن کاهش پایدار اسید معده است. عملکرد پی‌پی‌اچ‌ها شامل جلوگیری از ترشح اسید معده و برخی آنزیم‌های گوارشی است.) شناخته شده اند ، احتمال بروز بیماری های مزمن کلیوی در آنان به مراتب از افرادی که از این قرصها استفاده نمی کنند بیشتر است.

این عارضه جانبی بندرت پیش می آید و مطالعات تایید نمی کند که این دارو مسبب مشکلات کلیوی است .اما مطالعات قبلی به ارتباط این قرصها وعوارض جانبی اشاره می کند و باعث نگرانی ها می شود . زیرا هر ساله ده ها میلیون نفر از این قرصها استفاده می کنند و این قرص ها از طریق تجویز نسخه و یا غیر از آن فروخته می شود ،این قرصها در برخی کشورها با نامهای تجاری Prilose، Zegerid, Prevacidشناخته می شوند.

طبق نظر دکتر مورگان گرامز از دانشگاه Johns Hopkins در Baltimore با افزایش شواهد تجربی موجود می توان گفت با مصرف این قرصها افرادی که کاملا سالم بودند دچار عوارض جانبی زیان آوری شدند.

با توجه به گستردگی استفاده از قرص های مذبور،حتی عوارض جانبی خیلی ضعیف از این داروها می تواند بر روی تعداد زیادی از افراد اثر کند” گرامز همچنین اضافه می کند “بنابراین من فکر می کنم استفاده از (PPIS) باید بصورت منطقی باشد.

این قرصها سلولها را در دیواره معده از تولید اسید زیادی باز می دارد .علاوه بر این به جلوگیری از زخم معده و کاهش علائم رفلکس معده مثل سوزش سردل کمک می کند ، در حالی که محققان در چگونگی اثر این داروها بر کلیه ها مطمئن نیستند ،تحقیقات قبلی تاثیر PPIS را بشکل التهاب کلیه که بعنوان نفروز بین بافتی (سندرم نفروتیک Nephrotic syndrome که با نام نفروز نیز شناخته می‌شود در پزشکی و اورولوژی٬ مجموعهٔ علائم و سمپتوم‌هایی است که بخاطر آسیب به غشای پایه گلومرول‌های کلیه ایجاد می شود و کلیه‌ها به مقدار زیادی٬ پروتئین دفع می‌کنند.) است ، مربوط دانسته اند.

در مطالعه گرامز و همکارانش دو گروه وسیع از مردم جهت بررسی ارتباط میان استفاده کنندگان از PPI و بیماری های کلیوی مورد بررسی قرارگرفته اند. این تحلیل تاثیرمصرف داروی PPI را بر افزایش ریسک بیماری مزمن کلیوی در هر دوگروه بررسی می کند، همچنین احتمال اضافه وزن در آنان و یا نیاز به تجویز داروهای کاهنده فشارخون وکلسترول در افراد استفاده کننده از PPI وجود دارد. فشارخون بالا نیز ممکن است ریسک بیماری های کلیوی را افزایش دهد.

در تحلیل اول، محققان داده را بر روی ۱۰۴۸۲ نفرمورد مطالعه، با بررسی نیمی از آنها برای بیشتر از ۱۴ سال، از نظر تصلب شرایین یا سخت شدن سرخرگها بررسی کرده اند.

آنها متوجه شدند که از ۳۲۲۰ نفر از افرادی که مصرف کننده قرص (PPIS) بوده اند،۵۶ نفر به صورت ناگهانی به بیماری مزمن کلیه مبتلا شده اند و در مقابل از ۱۰۱۶۰ نفر افرادی که از قرصها استفاده نکرده اند ۱۳۸۲ نفر به بیماری کلیه مبتلا شده اند. بعبارت دیگر اگر ۱۰۰۰مصرف کننده قرص(PPI) در عرض یکسال بررسی شوند انتظار می رود که تعداد ۲/۱۴ درصد جدید مبتلا به بیماری کلیه مشاهده شود. در مقابل تعداد بیماران کلیوی افرادی که از این قرصها استفاده نکرده اند معادل ۷/۱۰ درصد بوده است.

محققان تخمین زده اند که در یک دوره ۱۰ ساله ریسک قطعی بیماری کلیوی مزمن ۸/۱۱ درصد در بین استفاده کنندگان PPI و ۵/۸ درصد در بین عدم استفاده کنندگان از قرص می باشد.

در تحلیل دوم ،محققان به بررسی داده برروی ۲۴۸۷۵۱ بیمار در یک مرکز سلامتی در پنسیلوانیا انجام داده اند. این بار از ۱۶۹۰۰ مورد از افرادی که ازاین قرص ها استفاده می کردند تعداد افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیه ۱۹۲۱ نفر بودند . در مقابل افرادی که از قرص ها استفاده نمی کردند ۲۸۲۲۶ نفر از ۲۳۱۸۵۱ بودند .

این رویداد نادر برای مصرف کنندگان قرص(PPIS)معادل ۱/۲۰ درصد به ازاء هر ۱۰۰۰ نفر در یکسال در مقایسه با ۳/ ۱۸ درصد از کسانی که مصرف قرص ندارند. به ازاء هر۱۰۰۰نفر در یکسال بود.

محققان تخمین زده اند که در یک دوره بیشتر از ۱۰ ساله، ریسک قطعی بیماری کلیوی مزمن در بین بیماران برای مصرف کنندگان قرص ، معادل ۶/۱۵ درصد و ۹/۱۳ درصد برای عدم مصرف کنندگان باشد.

محققان موسسه پزشکی داخلی JAMA اعلام کرده اند که این احتمال وجود دارد که مصرف کنندگان قرص(PPI)ها شامل فاکتورهای دیگری برای ابتلا به بیمای کلیوی باشند که هیچ گونه ارتباطی به دارو ندارد.

اگرچه طبق اظهارات دکتر Deborah Grady از دانشگاه California در San Francisco یافته های حاصل از شواهد نشان میدهد که برخی از بیماران ممکن است بواسطه مصرف قرص های یاد شده در معرض عوارض جانبی آن قرار گیرند. آنها در تحقیقات قبلی شان ارتباط این قرصها را با مشکلات کلیوی ،قلبی ،عفونت و شکستگی های استخوانی بررسی کرده اند.

لازم است پزشکان مضرات وفواید قرص ها (PPIS)را بررسی کنند.این مطالعه همچنین اضافه میکند که ریسک بیماری مزمن کلیوی بندرت رخ می دهد اما عوارض جانبی مربوط به این قرص ها برای مصرف کنندگان جدی است.

بسیاری از بیماران با مشکلات سوزش معده و سوءهاضمه می توانند با تغییر رفتار و سبک زندگی مانند ورزش بیشتر و نوشیدن الکل کمتر به آرام کردن دردهای شکمی کمک کنند تا بدین وسیله ضمن داشتن اثری مشابه با قرص (PPIS) ها از استفاده از آنها بی نیاز شوند.

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : پزشکی و سلامت ، سلامت بدن بازدید 438 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php