کد خبر : 269323 تاریخ انتشار : یکشنبه ۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۱

تابستان داغ برای قیمت خودرو ایران خودرو

تابستان داغ برای قیمت خودرو ایران خودرو همان‌طور که می‌دانید تلاش خودروسازان برای کسب سود بیشتر در سال 99 به جایی رسید که دست به دامان دولت شدند و پس از تصویب قوانین جدید، توانستند مجوز افزایش حداکثر 25 درصدی قیمت خودرو به‌صورت هر سه ماه یک‌بار را دریافت کنند. …

تابستان داغ برای قیمت خودرو ایران خودرو

تابستان داغ برای قیمت خودرو ایران خودرو

همان‌طور که می‌دانید تلاش خودروسازان برای کسب سود بیشتر در سال 99 به جایی رسید که دست به دامان دولت شدند و پس از تصویب قوانین جدید، توانستند مجوز افزایش حداکثر 25 درصدی قیمت خودرو به‌صورت هر سه ماه یک‌بار را دریافت کنند. به‌این‌ترتیب در تابستان 99 افزایش قیمت 25 درصدی در قیمت خودروها مشاهده شد که دلیل آن، ادعای شرکت‌ها در بالا رفتن هزینه تولید خودروها بوده است. این افزایش قیمت درحالی است که نه تنها پیشرفت و بهبودی در کیفیت خودروهای تولیدی دیده نمی‌شود بلکه در بسیاری موارد نیز شاهد کاهش کیفیت‌ها هستیم. از طرفی به دلیل زیاده‌روی‌های صورت گرفته در قیمت‌گذاری خودرو، طرفداران خودروهای دست‌دوم در بازار بیشتر شده‌اند. اما قیمت قطعات بی‌کیفیت نیز با روند رو به افزایش، منجر به ناپایداری قیمت خودروهای دست‌دوم شده است. در ادامه این مطلب به بررسی نمونه‌هایی از تغییرات قیمت خودرو ایران خودرو خواهیم پرداخت.

ویتارا ایران خودرو

تابستان داغ برای قیمت خودرو ایران خودرو

ویتارا ایران خودرو برای اولین بار در سال 1385 به بازار عرضه شد و بازخورد خوبی از مشتریان دریافت کرد. اما با گذشت زمان و حضور پر قدرت رقبای کره‌ای، فضای رقابتی برای این خودرو تنگ شد. ظاهر ساده و طراحی قدیمی فضای داخلی کابین ویتارا در کنار طرح‌های پر زرق و برق خودروهای دیگر، رقابت را برای این کراس‌اوور سخت کرده است. با این حال، همچنان انتخاب بسیاری از ساده پسندها بوده است. ویتارا ایران خودرو را نمی‌توان خودروی پرشتابی دانست. سطح ایمنی این خودرو از حد میانگین استاندارد جهانی بالاتر است اما در مقابل رقبای کره‌ای این سطح امنیت کم بوده و یک امتیاز منفی برای آن به حساب می‌آید. با وجود تمام مزایا و معایب این کراس‌اوور، قیمت ویتارا طی 3 ماه دوم سال 99 به مقداری بیش از حد انتظار تغییر یافته است. با تفاوت قیمتی به ارزش 235 میلیون، ویتارا در صدر جدول بررسی تغییرات قیمت خودرو ایران خودرو قرار گرفته است. با توجه به قیمت ویتارا در ابتدا و انتهای سه ماه دوم سال 99، این تفاوت قیمت از مرز 25 درصد گذشته و در مهر 99 با قیمت 860 میلیون در بازار عرض اندام نموده است.

پژو 405 SLX مدل 99

پژو 405 SLX مدل 99 را می‌توان خودروی خانواده دانست. فضای کافی داخل کابین و ظاهر بهتر نسبت به سدان های هم رده، آن را به انتخاب معقولی برای خانواده‌ها تبدیل کرده است. امنیت خودرو هم تا حد نسبتاً زیادی بالا است. قطعات این خودرو در بازار به راحتی یافت می‌شود که این موضوع یک برگ برنده به حساب می‌آید. اما میدانید افزایش قیمت این خودرو طی سه ماه دوم سال 99 به چه میزان بوده است؟ در تابستان گذشته افزایشی به میزان 33 میلیون بر قیمت پژو 405 SLX اعمال شده که از نظر بسیاری از کارشناسان نامعقول است. در پایان نیمه دوم سال قیمت این خودو به 161 میلیون تومان رسیده و سیر صعودی خود را در قیمت خودرو ایران خودرو ادامه داده است.

دنا پلاس توربو 4 ایربگ مدل 98

تابستان داغ برای قیمت خودرو ایران خودرو

در این بخش خودروی دنا پلاس توربو 4 ایربگ مدل 98 را بررسی می‌کنیم که در بین محصولات ایران خودرو، یکی از مواردی است که افزایش قیمت محسوسی داشته است. بررسی قیمت‌ها در سه ماه دوم سال 99، از افزایش قیمت 70 میلیون تومانی این خودرو خبر می‌دهد. این خودرو در پایان این دوره سه ماهه با قیمت 570 میلیون تومان نیز در بازار به فروش رسیده است. این در حالی است که دنا پلاس در اولین سال ورود خود به بازار، به ارزش 46 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده بود. با توجه به اینکه دنا پلاس سال 96 اولین عرضه به بازار را داشته است، قیمت کنونی آن غیر قابل قبول به نظر می‌آید. این خودرو در میان پرفروش‌ترین مدل‌های بازار دسته بندی شده است و می‌توان علت این افزایش قیمت نامعقول قیمت خودرو ایران خودرو را تقاضای بالای بازار برای این خودرو نیز دانست.

پژو 206 تیپ 5 مدل 99

پژو 206 از جمله خودروهایی است که طرفداران زیادی داشته و ظاهر جمع و جور و اسپرت آن مورد پسند پیر و جوان قرار دارد. از سال 1380 که برای اولین بار ایران خودرو تولید پژو 206 را آغاز کرد، متوجه مطالبه گری بازار برای این محصول شد و آن را در 6 تیپ متنوع به بازار عرضه کرد. میان تیپ‌های مختلف این خودرو تفاوت قیمت‌هایی وجود دارد؛ اما به دلیل جذابیت بیشتر تیپ 5 در میان خریداران پژو 206، قیمت این مدل نسبت به بقیه تیپ‌ها بالاتر است. امنیت بالا و ظاهر زیبا از مهم‌ترین دلایل پرطرفدار بودن این خودرو است. اما در بازار نوسانی خودروها، تقاضای بالای پژو 206 به طور قطعی موجب بالا رفتن بیشتر قیمت آن نیز بوده است.

در تابستان گذشته برای تیپ پرطرفدار پژو 206 یعنی تیپ 5 به میزان 48 میلیون افزایش قیمت داشته‌ایم. این میزان، برای 90 روز بسیار دور از انتظار و باور نکردنی به نظر می‌رسد. این تغییر قیمت به‌گونه‌ای است که اگر در آغاز تابستان قصد خرید یک پژو 206 به مبلغ 154 میلیون را داشته‌اید و آن را معامله نکرده‌اید، برای خرید همان خودرو در مهر ماه باید با پرداخت 202 میلیون تن به معامله می‌دادید. پرداخت این مبلغ برای افرادی با میانگین حقوق ماهانه 3 تا 6 میلیون تومان، سخت و گاها غیرممکن به نظر می‌رسد.

سخن پایانی

با تمام این تفاسیر به نظر می‌رسد خودرو سازها با حمایت دولت در حال سخت‌تر کردن اوضاع برای خریداران وسایل نقلیه هستند. ادامه این روند، به حذف قشر ضعیف و متوسط از لیست خریداران منجر می‌شود. سیاست‌هایی که دست دلالان را در بازار خرید و فروش آزاد گذاشته، موج دیگری به سونامی افزایش قیمت اضافه می‌کند. افزایش قیمت خودرو ایران خودرو، بار سنگینی بر دوش طرفداران محصولات این شرکت گذاشته است که تحملش در توان بسیاری از آنان نیست. کیفیت پایین محصولات هم اجازه نمی‌دهد افزایش قیمت 25 درصدی توجیه‌پذیر باشد. در این میان، عدم حضور خودروهای خارجی و تحریم‌های ایجاد شده بر صنعت خودروسازی ایران، اوضاع را برای مردم روز به روز سخت‌تر کرده است. در برخی موارد، بابت خرید خودرو بی‌کیفیت داخلی باید به مقدار ارزش یک خانه هزینه پرداخت که مسئله‌ای بسیار غیرمنطقی است.

با توجه به میزان درآمد اقشار مختلف، تهیه مبلغ یک خودرو سال‌ها به طول می‌انجامد. برای مثال اگر تمام حقوق یک کارمند با حقوق 6 میلیون تومان را بدون کسر هزینه‌های زندگی برای خرید خودرو پژو 206 در نظر بگیریم، نزدیک به سه سال طول می‌کشد تا این کارمند صاحب این خودرو شود. با در نظر گرفتن نرخ تورم، خرید یک پژو 206 با حقوق کارمندی و قیمت خودرو ایران خودرو تنها آرزویی دور از دسترس خواهد بود.

 

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : رپورتاژ بازدید 518 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php