کد خبر : 91631 تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۸:۲۲

این لذت جگرتان را می سوزاند!

مطالعات جدیدِ پزشکان در آمریکا بر ادعای کذب کم‌خطر بودن قلیان نسبت به سیگار صحه گذاشته و ابعاد جدیدی از مضرات قلیان را آشکار کرده است. به گزارش میهن فال به نقل از ساینس‌ ورلدریپورت، متخصصان علوم پزشکی دانشگاه کالیفرنیا هشدار دادند جوانان و نوجوانانی که قلیان می‌کشند، حجم بالایی …

مطالعات جدیدِ پزشکان در آمریکا بر ادعای کذب کم‌خطر بودن قلیان نسبت به سیگار صحه گذاشته و ابعاد جدیدی از مضرات قلیان را آشکار کرده است.

این لذت جگرتان را می سوزاند!

به گزارش میهن فال به نقل از ساینس‌ ورلدریپورت، متخصصان علوم پزشکی دانشگاه کالیفرنیا هشدار دادند جوانان و نوجوانانی که قلیان می‌کشند، حجم بالایی از نیکوتین، کوتینین و سایر ترکیبات سرطان‌زای موجود در تنباکو را وارد بدن خود می‌کنند و البته تمام این موارد خطر ابتلا به سرطان و سایر بیماری‌های مزمن را در آنها به شدت افزایش می‌دهد. نتایج این مطالعه نشان می‌دهد تنها با یک بار قلیان کشیدن میزان نیکوتین موجود در ادرار 73 برابر افزایش می‌یابد. همچنین میزان کوتینین در ادرار چهار برابر و ماده سرطان‌زای NNAL نیز دو برابر بیشتر می‌شود.

متخصصان همچنین در نمونه‌های آزمایشی اخذ شده از افراد تحت مطالعه متوجه افزایش 14 تا 91 درصدی مواد سمی و سرطان‌زای «آکرولئین» و «بنزن» در بدن این افراد شدند. متخصصان همچنین اعلام کردند حتی یک روز پس از استعمال قلیان میزان نیکوتین،‌ کوتینین و NNAL ‌در ادرار این افراد همچنان بسیار بالا و معادل نیکوتین موجود در ادرار پس از استعمال دست‌کم یک نخ سیگار است.

«گیدئون هلن»،‌ متخصص بخش داروشناسی بالینی مرکز علمی تحقیقاتی کنترل دخانیات دانشگاه کالیفرنیا می‌گوید: نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که کشیدن قلیان منجر به اعتیاد شدید به تنباکو و سایر ترکیبات بسیار خطرناک می‌شود و این تاثیر به ویژه در میان کودکان و نوجوانان بسیار خطرناک‌تر است. نتایج این بررسی روی تمام باورهای غلط عمومی مبنی بر سالم‌تر بودن قلیان نسبت به سیگار خط بطلان کشیده و هشدار می‌دهد هر نوع استعمال دخانیات بسیار خطرناک است.

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : پزشکی و سلامت بازدید 414 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php