کد خبر : 162063 تاریخ انتشار : پنجشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۰:۰۰

از بیماری برادی کاردی چه می دانید؟

برادی کاردی ضربان قلب کمتر از حد طبیعی است. تعیین ضربان قلب با آزمایش خون، نوار قلب و یا یک مانیتور قلبی انجام می شود.برادی کاردی شدید (کمتر از ۳۰ ضربه در دقیقه) می تواند به یک وضعیت اضطراری منجر شود، که  به کمبود اکسیژن مغز و تشنج می انجامد …

از بیماری برادی کاردی چه می دانید؟

برادی کاردی ضربان قلب کمتر از حد طبیعی است. تعیین ضربان قلب با آزمایش خون، نوار قلب و یا یک مانیتور قلبی انجام می شود.برادی کاردی شدید (کمتر از ۳۰ ضربه در دقیقه) می تواند به یک وضعیت اضطراری منجر شود، که  به کمبود اکسیژن مغز و تشنج می انجامد

برادی کاردی به این معنی است که ضربان قلب شما بسیار آرام میزند . تعداد ضربان قلب اکثر مردم ۶۰ تا ۱۰۰ ضربه در دقیقه است . اگر ضربان قلب شما کمتر از ۶۰ بار در دقیقه باشد ، شما دچار برادی کاردی شده اید . ضربان آهسته قلب گاهی اوقات نرمال میباشد . بعضی از افراد بالغ سالم و ورزشکاران جوان دارای ضربان قلب کمتر از ۶۰ دقیقه هستند.

از آنجایی‌که پمپاژ قلب ورزشکاران بسیار قوی است، می‌تواند ضربان قلبشان کمتر باشد و یا در هنگام خواب، این ضربان کمتر باشد . در دیگر افراد ، برادی کاردی علامتی از یک مشکل در سیستم الکتریکی قلب است . این بدان معنی است که ضربان ساز طبیعی قلب به شکل طبیعی کار نمیکند و یا اینکه مسیر الکتریکی قلب دچار اختلال هست . بدین ترتیب قلب نمیتواند خون کافی به بدن برساند و این مورد می تواند تهدید کننده زندگی باشد .

علایم برادی‌کاردی (کاهش تعداد ضربان قلب):
در صورت طولانی شدن و یا عود علایم زیر با پزشک خود تماس بگیرید :
•  خستگی مفرط
• تنگی نفس (با حداقل فعالیت)
• تعداد نبض کمتر از ۵۰ ضربه
•  سبکی سر
• سنکوپ (از حال رفتن) یا پیش سنکوپ

ورزش منظم یکی از راههای پیشگیری از برادی کاردی است.

تشخیص  بیماری برادی کاردی :
* الکتروکاردیوگرم (EKG یا نوار قلبی) در مراکز تشخیص: برادی کاردی ممکن است در زمان تست رخ ندهد . بنابرین EKG تنها در صورتی می تواند برادی کاردی را تشخیص دهد که این اختلال در ریتم قلب در زمان تست تکرار گردد .

* الکتروکاردیوگرم قابل حمل: شما ممکن است نیاز به استفاده از EKG قابل حمل داشته باشید. این دستگاه سبک وزن ، رویدادهای قلب شما را در طول یک روز یا بیشتر ثبت میکند .

* آزمایش خون: برای یافتن مشکل دیگری که باعث کاهش ضربان قلب شما میشود .

علل ایجاد بیماری برادی کاردی :
* بیماری هایی که به سیستم الکتریکی قلب صدمه میزند. از جمله : بیماری عروق کرونری ، حمله قلبی و بیماری های عفونی قلب چنان اندوکاردیت و میوکاردیت
* تغییرات قلبی ناشی از بالا رفتن سن
* بعضی از داروها که برای درمان مشکلات قلبی یا فشار خون بالا استعمال میشود ، مانند مسدود کننده های بتا (beta-blockers) ، آنتی آریتمیک و دیگوکسین .
* عارضه هایی که موجب تضعیف ایمپالس الکتریکی قلب میشوند ، چنان داشتن سطح پایین تیروئید (هیپوتیروئیدیسم) و یا عدم تعادل الکترولیتی ، چنان پتاسیم بیش از حد در خون

برادی کاردی ضربان قلب کمتر از حد طبیعی است.

پیشگیری از بیماری برادی کاردی:
برادی کاردی اغلب ناشی از یکی از بیماریهای قلبی است ، بنابراین در جهت سلامت قلب خود گام بردارید . از جمله :
* کنترل کلسترول و فشار خون
* خوردن غذای کم چرب و رژیم غذایی کم نمک
* ورزش منظم
* ترک سیگار
* محدود کردن مصرف مشروبات الکلی
* مصرف منظم داروهای تجویزی و پیگیری بیماری
افرادی که از pacemaker استفاده میکنند باید هنگام قرار گرفتن در اطراف میادین مغناطیسی یا الکتریکی قوی احتیاط کنند .

برادی کاردی چگونه درمان می شود؟
معالجه به نوع ، علت و علائم بستگی برادی کاردی دارد . اگر برادی کاردی علامتی نداشته باشد ، معمولا بیمار تحت درمان قرار نمیگیرد .
* اگر مشکل پزشکی دیگری مانند کم کاری تیروئید یا عدم تعادل الکترولیتی مسبب کندی ضربان قلب باشد ، درمان آن مشکل ممکن است برادی کاردی را رفع کند .

* اگر صدمه به سیستم الکتریکی قلب وارد شده باشد ، شما احتمالا نیاز به ضربان ساز (pacemaker) خواهید داشت . ضربان ساز دستگاهی است که در زیر پوست شما قرار داده میشود و کمک می کند تا تعداد ضربان قلب تصحیح گردد . افراد مسن تر از ۶۵ به احتمال زیاد به نوعی از برادی کاردی دچار میشوند که نیاز به یک ضربان ساز دارند .

* اگر دارویی باعث اختلال در ضربان قلب شما میشود ، دکتر تان ممکن است دوز یا نوع دارو را تغییر دهد . اگر نمی توانید که مصرف دارو را متوقف کنید ، پس به ضربان ساز نیاز دارید.

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : پزشکی و سلامت ، پیشگیری و بیماری ها بازدید 396 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php