کد خبر : 106219 تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۳:۴۰

ارتباطات مجازی، خیانت است؟

ارتباطات مجازی، خیانت است؟ این روزها خیلی‌ها وایبر دارند، شما چطور؟ تب جدیدی است که پیر و جوان نمی‌شناسد. بیشتر افرادی که تلفن همراه هوشمند دارند در شبکه‌های مختلف اجتماعی عضو می‌شوند، با دوستان‌شان گروه تشکیل می‌دهند، تبادل‌نظر می‌کنند، می‌خندند و تفریح مجازی به‌روز دارند. بدون شک این دنیای مجازی …

ارتباطات مجازی، خیانت است؟

ارتباطات مجازی، خیانت است؟

این روزها خیلی‌ها وایبر دارند، شما چطور؟ تب جدیدی است که پیر و جوان نمی‌شناسد. بیشتر افرادی که تلفن همراه هوشمند دارند در شبکه‌های مختلف اجتماعی عضو می‌شوند، با دوستان‌شان گروه تشکیل می‌دهند، تبادل‌نظر می‌کنند، می‌خندند و تفریح مجازی به‌روز دارند. بدون شک این دنیای مجازی ارتباطات را به طور شگفت‌انگیزی سریع کرده و می‌توانیم پیام‌هایی را در قالب صدا، تصویر و نوشته به سرعت و با کمترین هزینه به آن سوی کره زمین بفرستم اما همین تکنولوژی مفید گاهی اوقات در خانواده‌ها دردسرساز می‌شود و مشکلات کوچک و بزرگی برای زوج‌ها ایجاد می‌کند، طوری که ممکن است زندگی مشترک‌شان را در آستانه فروپاشی قرار دهد.

پس بعضی از مشکلات را بشناسید و برای رهایی از آنها به فکر چاره باشید. هرایر دانلیان، روانشناس و مشاور، شما را راهنمایی می‌کند تا ببینید که این شبکه‌ها چه مشکلاتی برای همسران ایجاد می‌کند و خانم‌ها در صورت بروز مشکل، چطور باید واکنش نشان دهند.

وقتی افراد کم​رو شجاع‌تر می‌شوند

یکی از ویژگی‌های گوشی تلفن همراه این است که خیلی از افراد کمرو را شجاع می‌کند. فرستادن پیامک راحت‌تر از صحبت کردن است. شجاعت سبب می‌شود که ریسک‌پذیری بیشتر شده و فرد ترغیب شود خواسته‌هایش را در قالب شیطنت‌هایی انجام دهد. به این ترتیب وارد فضای مجازی جذابی می‌شود که مخفیانه است.

گاهی اوقات این هیجانات در مراحل سطحی باقی می‌مانند و بعضی وقت‌ها به اندازه‌ای اعتیاد‌آور و شدید می‌شوند که زندگی مشترک را تحت تاثیر قرار می‌دهند. علاوه بر این حرف‌هایی که در دنیای واقعی به سادگی قابل گفتن نیستند، در فضای مجازی شبکه‌های تلفن همراه در قالب شعر، لطیفه، سخن بزرگان و… راحت‌تر بیان می‌شوند.

روش ایده‌آل برای تحقیق

بعضی وقت‌ها خانم‌ها نسبت به روابط اینچنینی همسران‌شان مشکوک می‌شوند. گاهی این شک و تردید‌ها پایه و اساس محکمی ندارند اما در پاره‌ای موارد درست و بجا هستند. به خانم‌ها توصیه می‌کنیم که این مساله را جدی بگیرید. اگر متوجه شدید که همسرتان درگیر چنین رابطه‌ای شده، این نکات را جدی بگیرید:

در درجه اول باید بفهمید این رابطه چقدر جدی است؟ به‌طور مثال آیا در حد ارتباطات کاری بین دو همکار است یا ارتباط از این فراتر رفته و پای جملات و حرف‌های احساسی به میان آمده است؟

بعضی از خانم‌ها برای اطمینان از وجود چنین روابطی چاره‌ای ندارند جز اینکه تلفن همراه همسرشان را کنترل کنند. این کار اشکالی ندارد و اگر خانمی متوجه شد که شک و تردیدهایش بی‌اساس نیست، با این کار مطمئن می‌شود که درست فکر کرده یا خیر. شاید مردها شاکی شوند که حریم خصوصی‌شان خدشه‌دار شده و همسرشان حق ندارد تلفن همراه‌شان را چک کند؛ در صورتی‌که در زندگی مشترک و خانواده، حریم خصوصی معنا ندارد.

قسمت سخت ماجرا اینجاست که متوجه می‌شوید حدس‌تان درست بوده و همسر گرامی ارتباط مجازی خارج از چارچوب خانواده را شروع کرده است. در چنین شرایطی اول از همه کمی فکر کنید و به سرعت واکنش نشان ندهید. اینکه بگویید تو اجازه نداشتی این کار را انجام دهی یا جملات بدتری به‌کار ببرید، نتیجه مثبتی ندارد. مهم این است که یک خانم قبل از اینکه این موضوع را باهمسرش در میان بگذارد، از خودش بپرسد تا کجا می‌خواهد پیش برود. این مرحله وضعیت حساسی است که باید به خوبی مدیریت شود.

التماس نکنید

هرگز و هیچ‌وقت با التماس و خواهش از همسرتان نخواهید که به ارتباطات مجازی‌اش خاتمه دهد. این درخواست، ضعف و ناتوانی شما را نشان می‌دهد و به بهبود اوضاع کمکی نمی‌کند. اشتباه بزرگ دیگر خانم‌ها این است که بیشتر مواقع دعوا یا گریه و زاری به راه می‌اندازند و تسلط خودشان را از دست می‌دهند. بهتر است به همسرتان بگویید:« من متوجه شدم که با فردی ارتباط داری و پیام‌ها را در تلفن همراهت خواندم. به نظرت معنی این کار چیست؟» در عین حال که ناراحت هستید مسلط بمانید و از همسرتان بخواهید در این مورد توضیح دهد. اقدام عجولانه و تهدیدآمیز انجام ندهید.

به‌طور مثال اگر تهدید کردید که با تداوم این ارتباط او را ترک می‌کنید، باید آمادگی عمل به گفته‌های‌تان را داشته باشید. تهدیدی که به مرحله اجرا نرسد، مخرب است. شاید هم همسرتان رک و راست به شما بگوید که مایل به ادامه این رابطه است. در این صورت چه می‌کنید؟ به هر حال به این فکر کنید که در چنین شرایطی چه کار می‌کنید و پیشامدهای احتمالی را در نظر بگیرید. بیشتر زوج‌ها در چنین شرایطی مدام جروبحث می‌کنند. درمجموع مشکل باید علت‌یابی شود.

بدترین واکنش ممکن

بعضی از خانم‌ها بعد از اینکه از جروبحث با همسرشان به جایی نمی‌رسند، با خانمی تماس می‌گیرند که همسرشان با او در ارتباط است و با دعوا یا به زبان خوش از او می‌خواهند پایش را از زندگی مشترک آنها بیرون بکشد. این هم یکی از بدترین واکنش‌های ممکن از سوی خانم‌هاست. حتی اگر از این ارتباط مطمئن هستید، این کار نشانه ضعف مطلق شماست و حاکی از این است که به خودتان تسلط ندارید، نمی‌توانید اوضاع را کنترل کنید و دست به دامن نفر سومی شده‌اید که داخل سیستم خانوادگی شما نیست. با این تماس این پیام را به طرف مقابل منتقل می‌کنید که من ضعیف هستم.

آرامش بعد از توفان

ممکن است بعد از یک جروبحث شدید و در شرایطی که همسرتان عصبانی است، به سمت تلفن همراه برود و در شرایطی که امکان ارتباط به راحتی ممکن است، به فرد دیگری پیامک بفرستد و ارتباطاتی شکل گیرد. انسانی که عواطف منفی‌اش تشدید شده امکان دارد به ادامه رابطه ترغیب شود تا به آرامش برسد. این موضوع باعث می‌شود افراد وارد فضایی شوند که به دلیل شرایط‌خاص، خروج از آن برای‌شان دشوار یا غیرممکن باشد.

ارتباطات مجازی خیانت است؟

شاید همسرتان بگوید که من فقط به فلان خانم پیامک می‌فرستم و خطایی نکرده‌ام. من به تو وفادار بودم. درنتیجه در وضعیت مشابه خیلی از خانم‌ها از خودشان می‌پرسند که آیا این ارتباطات همسرم واقعا خیانت است؟ تعریف کتابی خیانت به شما می‌گوید که هر نوع رابطه عاطفی خارج از خانواده که یکی از زوج‌ها از آن خبر ندارد و این بی‌خبری به عمد صورت گرفته، خیانت محسوب می‌شود چون تمایلی وجود دارد که یکی از زوج‌ها مایل نیست فرد دیگر از آن خبردار شود. درواقع خیانت یک روش حل مسئله است و نشان می‌دهد که مشکلی چه در درون فرد و چه در زندگی زناشویی وجود دارد.

وقتی فردی به چنین فضایی پناه می‌برد، می‌خواهد مشکلی را بدون حضور طرف مقابل حل کند. شاید در ابتدا نیت خیانت نداشته باشد و فقط می‌خواهد عواطفش را با سایرین در میان بگذارد، اما از این راه پایه‌های ازدواج سست می‌شود که این موضوعی جدی است. درمجموع باید گفت هر موضوعی که یکی از زوج‌ها در آن غرق شود در زندگی زناشویی مخرب است، حتی کتاب خواندن، انجام فعالیت‌های خیرخواهانه و… وقتی با همراهی طرف مقابل نباشد، فاصله‌ای میان زوج‌ها ایجاد می‌کند.

اعتماد به نفس حافظ زندگی مشترک

یکی از علت‌های شروع چنین ارتباطاتی، در دسترس بودن تلفن‌های همراه هوشمند و شبکه‌های فراوان مجازی است. اما شاید این سوال برای خانم‌ها پیش بیاید که با وجود این امکانات چطور ازدواج‌شان را حفظ کنند؟ به خانم‌ها توصیه می‌شود که اعتمادبه‌نفس‌شان را بالا ببرند. اصلی‌ترین دلیل بروز چنین مشکلاتی خود خانم‌ها هستند. با وجود اینکه کار می‌کنند و تحصیلات دارند، اعتمادبه‌نفس‌شان پایین است و احساس استقلال ندارند. ضمن اینکه بسیاری از خانم‌ها خیلی زود واکنش شدید نشان می‌دهند.

بنابراین توصیه می‌شود که خانم‌ها برای رفع این مشکلات تلاش کنند تا تسلط خودشان را بهتر حفظ کنند. اگرچه می‌توانند با کمک روش‌های آموزشی و آموختن مهارت‌های زندگی و به کاربردن تمرینات، برای افزایش اعتمادبه‌نفس تلاش کنند ولی بیشتر مواقع این کمبود ریشه‌ای است که با کمک روانکاوی و تحلیل برطرف می‌شود چون نداشتن اعتماد به نفس در دوران کودکی ریشه دارد که باید به‌طور دقیق بررسی شود.

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : زناشویی بازدید 339 بار
دیدگاهتان را بنویسید

shadi در تاریخ 19 مرداد 1393 گفته : پاسخ دهید

viber ke nesbat be unyeki ha khili khube faghat unaiy ke shomarato daran o shomarashuno dari mitune bebinatet o ertebat dashe bashi yani faghat dusa o familaye khodet gruh ke bade tax tax pm midan asab adam beham mirize age oze gru kardanetun zud delesh konid be nazare man

css.php