کد خبر : 81757 تاریخ انتشار : یکشنبه ۳ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۱

آیا چیزی به اسم قسمت وجود دارد؟ (2)

«قسمت» به معانى مختلفى به کار برده مى‏شود که اعتقاد به برخى از آنها، موجّه است و به برخى دیگر ناموجه. قسمت به این معنا که: «یک رویداد، معلول یک سرى عوامل است که با تحقق آن عوامل، قطعاً آن رویداد به وقوع خواهد پیوست» ، این معنا کاملاً منطقى …

«قسمت» به معانى مختلفى به کار برده مى‏شود که اعتقاد به برخى از آنها، موجّه است و به برخى دیگر ناموجه. قسمت به این معنا که: «یک رویداد، معلول یک سرى عوامل است که با تحقق آن عوامل، قطعاً آن رویداد به وقوع خواهد پیوست» ، این معنا کاملاً منطقى و صحیح است؛ مثلاً اگر کسى هر روز ورزش کند، عضلاتش قوى خواهد شد و یا اگر در عبور از خیابان دقت نکند، تصادف رخ خواهد داد.

آیا چیزی به اسم قسمت وجود دارد؟ (2)

کاربرد معنایى دیگر براى قسمت، آن است که: «نقش فرد در حوادث کاملاً نادیده گرفته شده، همه چیز به مقدرات واگذار گردد». این برداشت از قسمت برداشتى نادرست و توجیه خوبى براى اهمال‌ها، ناتوانى‏ها، بد عمل کردن‌ها و اعمال بد انسان است.

در مورد ازدواج نیز، مسلماً قسمت به معناى اول صحیح و به معناى دوم نادرست است؛ زیرا ازدواج رویدادى است که برخواست دو طرف و شرایطى که در نظر مى‏گیرند، بستگى دارد و نمى‏توان نقش اختیار را در این زمینه نادیده گرفت.

اگر تصویر صحیحى از موضوع قضا و قدر داشته باشیم، همه این ابهامات به کنار خواهد رفت. مسأله قضا و قدر همان مشیت الهى است که در نظام هستى، هر چیز را با محاسبه دقیق و معین به طور قانون‏مند و سازوار در چارچوب نظام علت و معلول قرار داده است.

شناخت صحیح مشیت خداوند و خواست انسان مبتنى بر داشتن تصور صحیح از مشیت خداوند در نظام جهان و انسان است. تردیدى نیست که هیچ رخدادى در جهان جز به خواست و مشیت خداوند اتفاق نمى‏افتد.

برگى که از درخت ساقط مى‏شود و یا کارى که از انسان سر مى‏زند هر دو به مشیت خداوند است. اما چگونگى جریان مشیت در این دو تفاوت دارد. زیرا انسان تفاوتى عمده و اساسى با دیگر موجودات دارد و آن این که داراى اختیار است. به عبارت دیگر خداوند خواسته است که انسان مختار باشد و به اختیار خود بتواند کارى را انجام دهد.

بر این اساس اختیار انسان در طول مشیت و قضا و قدر خداوند است. یعنى خداوند خواسته که انسان توان خواستن و انتخاب کردن را داشته باشد. از همین‏رو اگرشما علت‏ها وعوامل کارى را کاملا فراهم و بر آن اقدام نمودید آن واقعه اتفاق خواهد افتاد. مثلا اگر آتش و بنزین و اکسیژن را در کنار هم قرار دهید قطعا انفجار رخ خواهد داد. این همان نظام متقن و تخلف ناپذیر هستى است. حال زمانى که اسباب و علل کارى را فراهم مى‏سازید و آن کار صورت مى‏پذیرد آیا بدون مشیت الهى صورت گرفته؟

مسلماً این چنین نیست ولى مشیت خدا چیزى زاید بر در دسترس قرار دادن همان اسباب و علل و تأثیربخشى به آن نیست. در مورد انسان هم مشیت او بر آزاد و مختار بودن انسان است. بنابراین فعالیت‏هاى ارادى انسان جبرا از او صادر نمى‏شود و مستند به خواست آزاد خود اوست. در عین حال به مشیت الهى نیز استناد دارد به این معنا که اگر تکوینا نمى‏خواست چنین بشود به او آزادى و اختیار نمى‏داد و مانند دیگر اجزاى طبیعى در مسیر واحدى انسان را به حرکت در مى‏آورد.

از این‏جاست که مى‏بینیم برخلاف پندار برخى از متکلمین و مستشرقین، اسلام قائل به مشیت و تقدیر الهى است اما تقدیر به معنایى که گفتیم هرگز مستلزم جبر و بی‌گناه بودن فرد در کاری که می‌کند نیست. براى توضیح این مطلب، به نکات ذیل دقت کنید:

الف) خداى سبحان هستى بخش کائنات است و هر چیزى در اصل وجود و گرفتن فیض، به ذات اقدس او وابسته است.

ب) هم چنان که خداوند کائنات را آفریده است، به آنها نیز آگاهى و احاطه علمى دارد لا یَعْلَمُ مَنْ خَلَقَ‏ آیا کسى که موجودات را آفریده از حال آن‌ها آگاه نیست؟»، (سوره ملک، آیه 14).

یعنى، خدا به دو صورت بر اشیاء احاطه دارد: یکى اشراف وجودى، دوم احاطه علمى؛ ولى هیچ یک با اختیار انسان تنافى ندارد. انسان با وصف اختیارى که خداوند به او بخشیده، در قبضه قدرت حق قرار دارد.

در این جا اگر انسان از خود اختیارى نداشته باشد، با وصف این که مشیت پروردگار بر انسان مختار قرار گرفته است، در آن صورت مشیت حق درباره انسان نافذ نبوده است. به عبارت دیگر اختیار و آزادى انسان، در طول قدرت پروردگار خواهد بود.

بنابراین از جمله اشیایى که در قبضه قدرت حق قرار دارد، «اراده انسان» است؛ ولى نه بدین معنا که اراده از انسان سلب گشته و او مجبور است؛ چون «اراده» ذاتاً با اختیار همراه است و معنا ندارد که گفته شود: «به کسى اراده داده شده است، ولى در عین حال آن کس اختیارى از خود ندارد». در این صورت انسان به جبر، مختار و با اراده است.

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : ادبیات و مذهب بازدید 1,098 بار
دیدگاهتان را بنویسید

shadi در تاریخ 4 فروردین 1393 گفته : پاسخ دهید

من همه اینا رو قبول دارم میدونم انسان دارای قوت اختیار وقدرت تفکر و تصمیم گیری هست!خدا به انسان قدرت تفکر داده تا با ان بیاندیشیم و راه درست و از غلط تشخیص بدیم حقایق را در یابیم و از جهل و نادانی دور شویم وقدرت اختیار داده و مارو صاحب اراده کرده و مسول سرنوشتمون قرار داده و راه رستگاری و شقاوت رو نشون داده تا خود راه رستگاری رو برگزینیم واز شقاوت دوری کنیم! ولی من به قسمت وحکمت الهی اعتقاد دارم چه بسا برا یه کاری تصمیم میگیریم و تمام تلاشمونو میکنیم وبه خدا توکل میکنیم ولی اون کار جور در نمیاد درحالی که ما میپنداریم اون به صلاامون بود و اون همه براش تلاا کردیم!پس تو قسمتمون نبود یا بهترش خدا صلاحش ندونسته وحتما حکمتی داره….تصور من از قسمت چنین چیزی هست!و من راضیم به رضای خدا این بهتر از عصیان کردنه که خدا چرا نشد…به نظرم اینام جز قسمت من بوده که اینجا رو به طور اتفاقی پیدا کردم و ابجی عاطی ونیلو وایناز و…..وداداشای خوفمو پیدا کردم کی به فکرش میرسید یه زمونی این اتفاقا رخ بده؟

علی در تاریخ 4 فروردین 1393 گفته : پاسخ دهید

اگر اراده ما دخیل در سرنوشتنمون نبود بهشت و جهنم معنا نداشت و غیر عادلانه بود ! مثل روز روشنه که بازتاب اعمال نیک و بد رو قطعا می بینیم و همونها آینده ما رو میسازن . مگر مواردی مثل طول عمرمون و یا اطرافیانمون که به دست خداست و بنا به مصلحت کم و زیاده . البته اونم با معصیت کردن و صدقه ندادن و نگه داری غلط از جسم کم میشه !

css.php