کد خبر : 162226 تاریخ انتشار : پنجشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۰:۰۰

آیا نسبت به گوشی معتاد هستید + تست

وقتی شارژ تلفن هوشمند شما همراه‌تان نیست و باتری‌اش رو به تمام شدن می‌رود، چه احساسی پیدا می‌کنید؟ حسی شبیه به گم کردن یکی از عزیزان‌تان سراغ شما می‌آید و اضطرابی همراه با ناراحتی در دل‌تان می‌نشیند؟ اگر با فاصله گرفتن از تلفن هوشمندتان حس از دست دادن آزار‌دهنده‌ای که …

آیا نسبت به گوشی معتاد هستید + تست

وقتی شارژ تلفن هوشمند شما همراه‌تان نیست و باتری‌اش رو به تمام شدن می‌رود، چه احساسی پیدا می‌کنید؟ حسی شبیه به گم کردن یکی از عزیزان‌تان سراغ شما می‌آید و اضطرابی همراه با ناراحتی در دل‌تان می‌نشیند؟ اگر با فاصله گرفتن از تلفن هوشمندتان حس از دست دادن آزار‌دهنده‌ای که نمی‌توانید با آن کنار بیایید و احساس پوچ و گنگی که شما را میان زمین و آسمان نگه می‌دارد سراغ شما می‌آید، یعنی به «نوموفوبیا» یا «ترس از زندگی بدون تلفن همراه» مبتلا شده‌اید. نوموفوبیا، فوبیا یا ترس مرضی جدیدی است که هر روز قربانیان بیشتری می‌گیرد. اگر شما هم به یک گوشی‌باز حرفه‌ای تبدیل شده‌اید یا احساس می‌کنید پناه بردن مداوم همسرتان به تلفن همراهش میان شما فاصله ایجاد کرده، به سوالات تستی که در ادامه آورده‌ایم پاسخ دهید. نمره‌ای که از این تست می‌گیرید، روشن می‌کند که چقدر حال‌تان خراب است.

وقتی باتری تلفن همراه‌تان رو به اتمام می‌رود دچار نگرانی و حتی وحشت می‌شوید؟ شما تنها کسی نیستید که چنین احساسات آزار‌دهنده‌ای را هنگام دور شدن از گوشی هوشمندش تجربه می‌کند. محققان می‌گویند آمار مبتلایان نوموفوبیا هر روز بالاتر می‌رود و توصیه می‌کنند که برای سنجش میزان درگیر شدن‌تان با این فوبیا، به ۲۰ سوالی که در ادامه آورده‌ایم پاسخ دهید. بیماری نوموفوبیا خودش را با علائمی مثل ناتوانی در خاموش کردن تلفن هوشمند، با وسواس و دقیقه به دقیقه چک کردن تلفن همراه، به هر دری زدن برای شارژ کردن باتری تلفن همراه یا بردن آن به حمام، نشان می‌دهد. هرچه تعداد علائمی که وابستگی بیمارگونه شما به تلفن همراه‌تان را تایید می‌کند بیشتر باشد، یعنی بیشتر دچار این فوبیا هستید و اگر خودتان با هر روز کمتر کردن این وابستگی از پس مشکل‌تان برنیایید، باید با کمک یک روانشناس این ترس را از خود دور کنید.

زنان در خط مقدم
درحالی‌که بسیاری از خانم‌ها از گوشی‌باز شدن همسرشان و وابستگی شدیدش به تلفن همراه شکایت می‌کنند، محققان ادعای دیگری را در مورد میزان مبتلایان به نوموفوبیا مطرح می‌کنند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که خانم‌ها ۶/۳ برابر بیشتر از آقایان در معرض دچار شدن به نوموفوبیا قرار دارند. مطالعات قبلی نشان داده بود که افراد ۱۸ تا ۲۴ ساله، بیشترین درجه ابتلا به این بیماری را دارند و ۷۷ درصدشان حتی نمی‌توانند نیمی از روز را بدون تلفن همراه خود زندگی کنند. این افراد بدون همراه داشتن تلفن همراهی که به اینترنت دسترسی دارد، احساس آشفتگی، نگرانی یا حتی ناامنی می‌کنند و نمی‌توانند آرامش‌شان را حفظ کنند.

چه نمره‌ای می‌گیرید؟
مقابل هر سوال، عدد یک تا هفت را بنویسید و با این روش به خودتان نمره دهید: عدد یک به معنای به‌شدت مخالف و عدد هفت به معنای به‌شدت موافق است. اعداد دو تا شش هم درجه‌ای از مخالفت یا موافقت شما را نشان می‌دهند که خودتان می‌توانید میزانش را تخمین بزنید و با توجه به آن نمره‌گذاری کنید. هرچه نمره‌ای که می‌گیرید بالاتر باشد، معنایش این است که بیشتر به «نوموفوبیا» دچار هستید.

  بعضی از افراد حتی نمی‌توانند نیمی از روز را بدون تلفن همراه خود زندگی کنند

به این سوال‌ها پاسخ دهید
۱٫ اگر نتوانم با کمک تلفن همراه هوشمندم به اطلاعات مورد نیازم دست پیدا کنم، حس می‌کنم چیزی را گم کرده‌ام.

۲٫ اگر لحظه‌ای که به اطلاعات نیاز دارم، اینترنت موبایلم قطع باشد و نتوانم آنها را با گوشی هوشمندم به دست بیاورم، آشفته می‌شوم.

۳٫ عادت دارم خبرهای روز را با تلفن همراهم بخوانم و اگر این دسترسی برایم محدود شود، اعصابم به هم می‌ریزد.

۴٫ من از قابلیت‌های تلفن هوشمندم استفاده زیادی می‌کنم و اگر به دلیلی نتوانم با آن کار کنم، اعصابم به هم می‌ریزد.

۵٫ تمام شدن باتری تلفن همراه به من استرس می‌دهد و اعصابم را خرد می‌کند.

۶٫ اگر بسته اینترنتم رو به اتمام برود یا حجمش کم و محدود شود، حالم بد  می‌شود.

۷٫ هر جا می‌روم، قبل از هر کاری دنبال آنتن وای‌فای می‌گردم.

۸٫ اگر نتوانم از تلفن هوشمندم استفاده کنم، احساس می‌کنم بین زمین و آسمان گیر کرده‌ام.

۹٫ وقتی که امکان چک کردن تلفن برایم وجود ندارد، مدام به این موضوع فکر می‌کنم و تا زمان مناسب را پیدا نکنم، ذهنم آرام نمی‌شود.

۱۰٫ از اینکه نمی‌توانم با دوستان یا خانواده‌ام ارتباط برقرار کنم، مشوش می‌شوم و احساس ناراحتی می‌کنم.

۱۱٫ اینکه خانواده یا دوستانم نتوانند من را پیدا کنند، من را نگران می‌کند.

۱۲٫ اینکه پیامک‌ها و تماس‌های دیگران را نتوانم دریافت کنم، من را عصبی می‌کند.

۱۳٫ اینکه در دسترس دوستان یا خانواده‌ام نباشم، من را نگران می‌کند.

۱۴٫ از اینکه ندانم  در لحظه‌ای که تلفن همراهم نیست چند نفر خواسته‌اند با من تماس بگیرند من را عصبی می‌کند.

۱۵٫ نگران این می‌شوم که رابطه نزدیکم با دوستان یا خانواده به‌خاطر در دسترس آنها نبودن خدشه‌دار شود.

۱۶٫ اینکه هویت آنلاینم را از من بگیرند و در شبکه‌های اجتماعی با کمک تلفن همراهم حضور نداشته باشم، من را عصبی می‌کند.

۱۷٫ از اینکه نتوانم با خواندن اخبار به کمک تلفن هوشمندم به روز باشم و با دوستانم در شبکه‌های اجتماعی وارد ارتباط شوم خوشم نمی‌آید.

۱۸٫ وقتی نمی‌توانم آپدیت‌های روی موبایلم و نوتیفیکیشن‌هایی که برایم می‌آید را چک کنم، احساس بد و گنگی پیدا می‌کنم.

۱۹٫ از اینکه نتوانم ای‌میل‌های تازه‌ام را با کمک تلفن همراهم چک کنم، مضطرب می‌شوم.

۲۰٫ وقتی تلفن همراهم با من نیست، احساس عجیبی پیدا می‌کنم، چون نمی‌دانم چه کار باید بکنم.

استفاده زیاد از تلفن همراه ، افراد را بیشتر در معرض ابتلا به تومورهای مغزی قرار می دهد

چقدر حال‌تان خراب است؟
۲۰ تا ۶۰ : به نوموفوبیای خفیفی دچار شده‌اید.
۶۰ تا ۱۰۰ : می‌توان گفت که مبتلا به نوموفوبیا هستید اما حال‌تان چندان خراب نیست.
بالاتر از ۱۰۰ : حال‌تان حسابی خراب است و باید به فکر ترک اعتیاد و وابستگی‌تان به تلفن همراه باشید.

می‌دانید موبایل با شما چه می‌کند؟
تنها شما نیستید که از معتاد بودن به موبایل بازی ْآسیب می‌بینید، حتی جنینی که در شکم‌تان هست هم از آسیب‌های ناشی از گوشی‌دوستی در امان نیست.

موبایل به بغل نخوابید
قرار دادن تلفن همراه در کنار خودتان در طول شب تاثیرات نامطلوبی بر کیفیت خواب می‌گذارد. به باور محققان پرتوهایی که از صفحه تلفن همراه ساطع می‌شود، باعث ایجاد تداخل در روند طبیعی بدن و میزان ترشح هورمون‌ها می‌شود. این پرتوها باعث تحریک شبکیه چشم و افزایش ساعات بیداری می‌شود؛ چراکه نور تلفن‌های هوشمند مانند سایر نورهای مصنوعی از ترشح هورمون ملاتونین که در طول خواب ترشح می‌شود، جلوگیری می‌کند و بر کیفیت خواب تاثیر نامطلوبی می‌گذارد.

باردار‌ها مراقب باشند
اگر باردار هستید، مراقب باشید. محققان می‌گویند استفاده خانم‌های باردار از تلفن همراه، در آینده کودکان آنها را ۵۴ درصد بیشتر به مشکلات رفتاری و احساسی دچار می‌کند. پژوهشگران می‌گویند کودکانی که قبل و بعد از تولد در معرض تشعشعات تلفن همراه قرار می‌گیرند، ۲۵ درصد بیشتر به مشکلات احساسی، ۲۴‌درصد بیشتر به مشکلات ارتباطی، ۳۵ درصد بیشتر به بی‌میلی در شرکت در فعالیت‌های فوق برنامه و ۴۹ درصد بیشتر به مشکلات رفتاری دچار می‌شوند.

مغزتان در خطر است
شاید بی‌خوابی از کوچک‌ترین مشکلاتی باشد که به‌خاطر اعتیاد به تلفن همراه سراغ‌تان می‌آید. محققان می‌گویند استفاده طولانی مدت از تلفن همراه خطر مبتلا شدن‌تان به برخی از سرطان‌ها را بیشتر می‌کند. بر اساس پژوهش‌های آنها، کسانی که زیاد از تلفن همراه استفاده می‌کنند در سال‌های پیری بیشتر در معرض ابتلا به تومورهای مغزی قرار می‌گیرند. گذشته از این محققان معتقدند استفاده بیش از اندازه از تلفن همراه، سن ابتلا به این سرطان را ۱۰ سال پایین‌تر می‌آورد.

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : روانشناسی ، سبک زندگی بازدید 310 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php