کد خبر : 160239 تاریخ انتشار : شنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۵

آموزش تنظیمات دوربین برای عکاسی پرتره با نور پنجره

عکس گرفتن و عکاسی یک هنر است که باید با جزئیات آن آشنا بود تا بتوان بهترین عکس ها را انداخت. در این مطلب از سایت میهن فال آموزش تنظیمات دوربین برای عکاسی پرتره با نور پنجره را برای شما علاقه مندان به هنر عکاسی در نظر گرفته ایم که …

عکس گرفتن و عکاسی یک هنر است که باید با جزئیات آن آشنا بود تا بتوان بهترین عکس ها را انداخت. در این مطلب از سایت میهن فال آموزش تنظیمات دوربین برای عکاسی پرتره با نور پنجره را برای شما علاقه مندان به هنر عکاسی در نظر گرفته ایم که امیدواریم برایتان مفید باشد. در ادامه با ما همراه باشید.

آموزش تنظیمات دوربین برای عکاسی پرتره با نور پنجره

سرعت عمل و برقراری ارتباط با سوژه کلید های ثبت عکس‌هایی عالی از افراد هستند. به عبارت دیگر هرچه در هنگام عکاسی کمتر به تنظیمات فکر کنید، شانس بیشتری برای ثبت پرتره ای بی نقص خواهید داشت.

با وجودی که در فضای بسته معمولا کنترل شرایط آسانتر است، ولی این دلیلی موجهی برای نداشتن آمادگی کافی نیست.

چیزهایی که می‌توانید از قبل تنظیم کنید

با آماده کردن دوربین از پیش، می‌توانید جلسه عکاسی را راحت تر به انجام برسانید. اینکار موجب می‌شود فرایند کار برای سوژه لذت بخشتر باشد، چون انتظار حتی مدلهای حرفه‌ای را نیز خسته می‌کند و ممکن است این موضوع در رفتار و چهره‌شان در عکس‌ها کاملا نمایان گردد.

همانطور که می‌دانید داشتن عمق میدان صحیح کلید موفقیت عکس های پرتره در فضای بسته است، پس دوربین را بر مُد تقدم دیافراگم (aperture priority) قرار داده و دیافراگم بازی همچون f/2.8 یا f/4 انتخاب نمایید.

اینکار ژرفای عمق میدان را کاهش می‌دهد و موجب می‌شود جزئیاتی از پس زمینه که اغلب در عکاسی داخل ساختمان حواس پرتکن هستند، مات شوند.

با وجودی که دیافراگم مهمترین تنظیم برای عکاسی پرتره است، ولی شما باید سرعت شاتر را نیز به اندازه کافی سریع انتخاب کنید تا از اثر محو کنندگی لرزش دوربین و یا حرکت سوژه جلوگیری نمایید.

بعلاوه اغلب بهتر است برای عکاسی پرتره با نورپردازی پنجره، یک ایزو بالا حدود ۸۰۰ انتخاب کنید، البته شاید نیاز شود در شرایط کم نور آن را افزایش دهید.

بعد از اینکه دیافراگم و ایزو را از پیش تنظیم کردید، می توانید تمرکزتان را روی فوکوس قرار دهید. معمولا می‌توانید برای عکاسی پرتره در فضای بسته دوربین را بر مُد S-AF قرار دهید و سپس مد فوکوس تک نقطه‌ای (single-point) را انتخاب نمایید.

به این صورت می‌توانید با استفاده از کنترل های پشت دوربین نقطه فوکوس را به شکلی حرکت دهید که با چهره و به ویژه چشمان سوژه همپوشانی داشته باشد.

تنظیماتی که باید در روز عکاسی تغییر دهید

با وجودی که سیستم اتوفوکوس دوربین می‌تواند در اکثر محیط‌ها عملکرد دقیقی داشته باشد، ولی اگر قصد دارید عکاسی را در اتاقی تاریک انجام دهید ممکن است این سیستم برای فوکوس کردن موفق به تلاش افتد.

اگر اینطور است باید دوربین را بر روی فوکوس دستی تنظیم نمایید و با دقت بر چشم یا چهره سوژه فوکوس نمایید.

شما همچنین باید سرعت شاتری که دوربین برایتان تنظیم می‌کند را نیز بررسی نمایید و اگر در حدود ۱/۶۰ ثانیه یا آهسته تر است باید ایزو را افزایش دهید تا بتوانید سرعت شاتر سریعتری داشته که از ثبت لرزش دوربین در عکس (تار شدن) جلوگیری کند.

اگر پس زمینه سوژه‌تان در سایه قرار داشت، دوربین سوژه را بیش از اندازه روشن (over-exposed) می‌کند برای حل این مشکل می‌توانید جبران نوردهی را بر ۱- قرار دهید.

اگر پس زمینه از سوژه‌تان خیلی روشنتر باشد، پرتره‌تان بیش از حد تیره (under-exposed) خواهد شد، پس برای حل این مشکل باید جبران نوردهی را بر مقداری مثبت قراردهید.

تنظیمات معمول عکاسی پرتره با نورپردازی پنجره

فرمت فایل

‌‌Raw

مُد نوردهی

تقدم دیافراگم

دیافراگم

f/2.8 یا بازتر

ایزو

۸۰۰ یا بالاتر

سرعت شاتر

۱/۱۲۵ثانیه یا سریعتر

مُد فوکوس

Single servo

Drive mode

تک عکس (‌Single shot)

تراز سفیدی

خودکار

رفلکتورها

اگر منبع نوری همچون پنجره در پشت سوژه قرار داشته باشد، ممکن است چهره سوژه در سایه قرار بگیرد. در چنین شرایطی از رفلکتوری برای بازتاب نور به سمت سوژه استفاده نمایید. این روش بسیار ساده‌تر بوده و عکس‌های جذابتری نسبت به استفاده از فلاش برایتان به ارمغان می‌آورد.

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : آموزش ، اسلاید ، متفرقه بازدید 327 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php