کد خبر : 32093 تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۱:۵۳

آرامگاه آریو برزن سردار بزرگ ایرانی +عکس

آرامگاه آریو برزن یا دخمه سنگی داو و دختر در منطقه ی حسین آباد و مراس خان رستم ممسنی و در دامنه ی کوه آنا استان فارس قرار گرفته است. در جنگ هخامنش با اسکندر مقدونی در زمان داریوش سوم زبده‌ ترین سربازان ایران را قبیله مردها تشکیل می‌دادند و …

آرامگاه آریو برزن یا دخمه سنگی داو و دختر در منطقه ی حسین آباد و مراس خان رستم ممسنی و در دامنه ی کوه آنا استان فارس قرار گرفته است. در جنگ هخامنش با اسکندر مقدونی در زمان داریوش سوم زبده‌ ترین سربازان ایران را قبیله مردها تشکیل می‌دادند و هنگامی که داریوش سوم شکست خورد مردم شهرستان رستم و ممسنی به رهبری آریوبرزن در، دربند پارس «پشتکوه رستم» به مقاومت دست زده و تا همگی کشته نشدند لشکر اسکندر نتوانست به درون پارس وارد شوند. در دوره ساسانیان رستم و ممسنی بازار مهم مناطق دیگر بوده‌است.

آرامگاه آریو برزن را در اصطلاح محلی «دی دوور »یا «دی و دوور »به معنی مادر و دختر می نامند . این دخمه در ارتفاع تقریبی ۳۰۰ متری قرار دارد و شبیه به دخمه های هخامنشی است  و تشکیل شده از سطح پهن و بلندی که قسمت پایین آن را به صورت صاف در آورده اند .   تاریخدانان آن مربوط به ۶۵۰ سال پیش از میلاد  می‌باشد. بر خلاف آرامگاههای هخامنشی در تخت جمشید و نقش رستم که همه از یک طبقه ساخته شده‌اند آرامگاهآریو برزن از دو طبقه عالی ساخته و پرداخته شده‌است که بسیاری از محققان اروپایی دربارهٔ او نظریاتی ابراز نموده‌اند.

  برخى این دخمه را مربوط به دوره ماد مى‏دانند و برخى نیز آن را مربوط به یکى از شهریاران هخامنشى پیش از کوروش بزرگ مى‏ دانند. برخى نیز این دخمه را آرامگاه آریو برزن سردار هخامنشى مى‏ دانند که در دربند پارس با اسکندر مقدونى جنگید. در ضلع جنوب شرقى این دخمه استودان یا محل دفن مردگان در قبل از اسلام قرار دارد. این دخمه در تاریخ ۲۹/۹/۱۳۱۶ با شماره ۲۹۹ در فهرست آثار ملى به رسیده است.

  این دخمه داراى سکویى به طول ۸۰/۵ متر و عرض ۵ متر است که فاصله آن تا پایین دخمه ۱۰۰ متر است. مدخل دخمه در قسمت وسط قرار دارد و هر جانب آن داراى دو ستون به ارتفاع ۳ متر و قطر ۷۵ سانتى‏متر است. اتاقک درون دخمه داراى طول ۵ متر و عرض ۴۵/۳ متر و ارتفاع ۲۶۰ سانتى‏متر است. بالاى ستون‏ها نیز حاشیه صاف و مسطحى وجود داشته و بر فراز آن شکل کنگره‏ هاى دندانه ‏دار هخامنشى را بر سنگ کوه تراشیده‏اند.

آرامگاه آریو برزن سردار بزرگ ایرانی +عکس

آریو برزن کیست؟

آریوبرزن یکی از سرداران بزرگ تاریخ ایران است که در برابر یورش اسکندر مقدونی به ایران زمین ، دلیرانه از سرزمین خود پاسداری کرد و در این راه جان باخت و حماسه ی «در بند پارس» را از خود در تاریخ به یادگار گذاشت . برخی او را از اجداد لرها یا کردها می دانند.

«اسکندر مقدونی» در سال ۳۳۱ پیش از میلاد پس از پیروزی در سومین جنگ خود با ایرانیان ( جنگ آربل Arbel یا گوگامل Gaugamele ) و شکست پایانی ایران ، بر بابل و شوش و استخر چیرگی یافت و برای دست یافتن به پارسه ، پایتخت ایران روانه این شهر گردید .

اسکندر برای فتح پارسه سپاهیان خود را به دو پاره بخش کرد :بخشی به فرماندهی (پارمن یونوس) از راه جلگه (رامهرمز وبهبهان)به سوی پارسه روان شد وخود اسکندر با سپاهان سبک اسلحه راه کوهستان (کوه کهکیلویه)رادر پیش گرفت ودر تنگه های در بند پارس(برخی آنرا تنگ تک آب وگروهی آنرا تنگ آری کنونی می دانند) با مقاومت ایرانیان روبرو گردید.

در جنگ در بندپارس آخرین پاسداران ایران با شماری اندک به فرماندهی آریوبرزن دربرابر سپاهیان پرشمار اسکندر دلاورانه دفاع کردند وسپاهیان مقدونی را ناچار به پس نشینی نمودند.

با وجود آریوبرزن وپاسداران تنگه های پارس گذشتن سپاهیان اسکندر ازاین تنگه های کوهستانی امکان پذیر نبود. ازاین رو «اسکندر» به نقشه جنگی ایرانیان درجنگ ترموپیلThermopyle متوسل شد وبا کمک یک اسیر یونانی از بیراهه و گذراز راههای سخت کوهستانی خود را به پشت نگهبانان ایرانی رساند وآنان رادر محاصره گرفت.

آریوبرزن با ۴۰سوار و۵هزار پیاده ووارد کردن تلفات سنگین به دشمن ، خط محاصره را شکست وبرای یاری به پاتخت به سوی پارسهPersepolice شتافت ولی سپاهیانی که به دستور «اسکندر» ازراه جلگه به طرف پارسه رفته بودند، پیش ازرسیدن او به پایتخت،به پارسه دست یافته بودند.آریوبرزن با وجود واژگونی پایتخت ودر حالی که سخت در تعقیب سپاهیان دشمن بود،حاضر به تسلیم نشدوآنقدر درپیکار با دشمن پافشرد تا گذشته از خود او ، همه یارانش از پای در افتادندوجنگ هنگامی به پایان رسید که آخرین سرباز پارسی زیر فرمان آریوبرزن به خاک افتاده بود.

 لازم به یادآوری است که بدانید یوتاب (به معنی درخشنده و بیمانند) خواهر آریو برزن نیز فرماندهی بخشی از سپاهیان برادر را برعهده داشت و در کوهها راه را بر اسکندر بست .

یوتاب همراه برادر چنان جنگید تا هر دو کشته شدند و نامی جاوید از خود برجای گذاشتند. و نکته آخر اینکه اسکندر پس از پیروزی بر آریوبرزن آن اسیر یونانی را هم به جرم خیانت کشت. بر پایه یادداشتهای روزانه کالیستنس مورخ رسمی اسکندر، ۱۲ اوت سال ۳۳۰ پیش از میلاد، نیروهای اسکندر مقدونی در پیشروی به سوی پرسپولیس پایتخت آن زمان ایران، در یک منطقه کوهستانی صعب العبور (دربند پارس، تکاب در کهگیلویه) با یک هنگ ارتش ایران (۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ نفر) به فرماندهی آریو برزن رو به رو شد و از پیشروی باز ایستاد. این هنگ چندین روز مانع ادامه پیشروی ارتش ده ها هزار نفری اسکندر شده بود که مصر، بابل و شوش را پیشتر گرفته بود و در سه جنگ، داریوش سوم را شکست و فراری داده بود. سرانجام این هنگ با محاصره کوهها و حمله به افراد آن از ارتفاعات بالاتر از پای درآمد و فرمانده سرسخت آن نیز برخاک افتاد

مورخ دربار اسکندر نوشته است که اگر چنین مقاومتی در نبرد گوگمل در (کردستان کنونی عراق) در برابر ما صورت گرفته بود، شکست مان قطعی بود.

در گوگمل با خروج غیر منتظره داریوش سوم از صحنه، واحدهای ارتش ایران نیز که در حال پیروز شدن بر ما بودند؛ در پی او دست به عقب نشینی زدند و ما پیروز شدیم. داریوش سوم در جهت شمال شرقی ایران فرار کرده بود و آریو برزن در ارتفاعات جنوب ایران و در مسیر پرسپولیس به ایستادگی ادامه می داد.

نبرد سپاه آریوبرزن شگفت آور بود. آریوبرزن با شمار اندکی سوار و پیاده خود را به سپاه عظیم دشمن زد. گروهی بسیار از آنان را به خاک افکند و با اینکه بسیاری از سربازان خود را از دست داد، توانست حلقه ی سپاه دشمن را بشکافد. او می خواست زودتر از یونانیان خود را به تخت جمشید برساند تا بتواند از آن دفاع کند.

 آرامگاه آریو برزن سردار بزرگ ایرانی +عکس

در این هنگام آن قسمت از سپاه اسکندر که در جلگه مانده بود، راه را بر او گرفت. لازم به یادآوری است که یوتاب (به معنی درخشنده و بیمانند) خواهر آریو برزن نیز فرماندهی بخشی از سپاهیان برادر را برعهده داشت و در کوه ها راه را بر اسکندر بست .

یوتاب همراه برادر به مقابله با سپاه اسکندر رفتند و به خاطر نبود نیروی کافی همگی به دست سپاه اسکندر کشته شدند.

در کتاب اتیلا نوشته ی لویزدول امده که در اخرین نبرد او اسکندر که از شجاعت او خوشش امده بود به او پیشنهاد داده بودکه تسلیم شود تا مجبور به کشتن او نشود ولی اریوبرزن گفته بود:(( شاهنشاه ایران مرا به اینجا فرستاده تا از این مکان دفاع کنم و من تا جان در بدن دارم از این مکان دفاع خواهم کرد.))

اسکندر نیز در جواب او گفته بود:((شاه تو فرار کرده .تو نیز تسلیم شو تا به پاس شجاعتت تو را فرمانروای ایران کنم.)) ولی اریو برزن جواب داده بود:((پس حالا که شاهنشاه رفته من نیز در این مکان می مانم و انقدر مبارزه میکنم تا بمیرم))واسکندر که پایداری او را دیده بود دستور داد تا او را از راه دور و با نیزه و تیر بزنند.و انها انقدر با تیر و نیزه اورا زدند که یک نقطه ی سالم در بدن او باقی نماند.

پس از مرگ او او را درهمان محل به خاک سپردند و روی قبر او نوشتند “به یاد لئونیداس”لونیداس سردار اسکندر بود که به همین شکل توسط خشایارشاه کشته شده بود.

4.2/5 - (83 امتیاز)
دسته بندی : تصاویر بازدید 35,815 بار
دیدگاهتان را بنویسید

ناشناس در تاریخ 15 شهریور 1399 گفته : پاسخ دهید

چرا این حکومت از تاریخ ایران محافظت نمی کنه

ناشناس در تاریخ 5 شهریور 1399 گفته : پاسخ دهید

من عاشق تمام ایرانی های هستم که میدانند بعد از رحم مادر دنیایشان از ایران شروع شد و قبل از این که دینی داشته باشند وطنی به نام ایران داشتن پس اول مادر دوم وطن سوم دین زنده باد اریوبرزن

ناشناس در تاریخ 11 خرداد 1399 گفته : پاسخ دهید

لطفا اکاذیب ننویسد اریوبرزن در طرفای بین دهدشت و بهبهان شهید شد بعدم یه چوپان راهو نشون اسکندر داد

ناشناس در تاریخ 24 اردیبهشت 1399 گفته : پاسخ دهید

اگر عرب بود امام زاده می شد اباد بود پس بدان دشمن این مردم اعراب بودن بقول خسرو پرویز به فرستاده محمد گفت ما دو هزار سال خدا پرستیم ما دانشگاه داریم اخه چی بگم…فقط ما عرب نیسثیم

بهرام در تاریخ 14 اردیبهشت 1399 گفته : پاسخ دهید

درود خدا بر بزگمردان تاریخ سرزمین کهن بخصوص سردار دلیر آریوبرزن . ای کاش حمله تازی های کثیف در دوران خشایاشاه اتفاق می افتاد .

پارسیا ایرانویج در تاریخ 12 تیر 1399 گفته : پاسخ دهید

اصلا تا زمان ساسانی ها هم کسی عربا رو آدم حساب نمی کرد. تا اینکه محمد
فتوا داد که اگر ایران رو بگیرید خوش بختید و اگر در این راه بمیرید خوش بخت تر
اون موقع …

ع‌دالت طلب در تاریخ 13 مرداد 1399 گفته : پاسخ دهید

پسرم ! یک کم کتاب بخونی بد نیست. فتح ایران در زمان عمر اتفاق افتاد و نه در زمان رسول خدا حضرت محمد مصطفی. ضمنا حضرت علی هم با این اقدام عمر موافق نبودند. شما هم خیلی جوش نزن چون همان زمان مردم به شدت از حکومت ساسانیان ناراضی بودند. اختلاف طبقاتی بسیار زیاد بود به نحوی که جز فرزندان پادشاهان و خواص کسی اجازه درس خواندن نداشت و هیچ کس نمی توانست از طبقه خودش بالاتر برود. در بسیاری از مناطق مرزی مردم خودشان به استقبال سپاه اعراب رفتند چون از ظلم ساسانیان خسته شده بودند

ناشناس در تاریخ 10 اردیبهشت 1399 گفته : پاسخ دهید

آریا ملخ خور 🤨

ناشناس در تاریخ 5 شهریور 1399 گفته : پاسخ دهید

آ قای عدالت طلب شما که عدالت طلبی خوبه عدالت و بگی آ خه عراب تازی ملخور چی داشتن که ایرانیان با آ ن همه فرهنگ و تمدن اونا رو با آ غوش باز پذیرفتن عرب همیشه شرمساری تاریخ بوده و هستن به قول حکیم فردوسی که میگه زشیر شتر خوردن و سوسمار عرب را به جایی رسیده است کار که تاج کیانی کند آ رز و تفو بر تو ای چرخ گردان تفو عرب هرکه باشد بر ما دشمن است کژ اندیش و بدخوی و اهریمن است

ناشناس در تاریخ 5 شهریور 1399 گفته : پاسخ دهید

حضرت علی،،،مدیران دیگه نیروی بیگانه بودند و مردمی که از حکومت اسلامی خسته بودند نباید کشور را به بیگانه می‌سپارند. این نه تمدن نه فرهنگ نه میهن پرستی این خلاصه ی مردمی است که همواره بخش بزرگی از اونا عوام و بخش کمی فداکار و شهید در راه آگاهی سازی به ع‌ووووام بودند

ehsan در تاریخ 23 فروردین 1399 گفته : پاسخ دهید

جالبه طرف تو عمرش یه صفحه تاریخ نخونده صب تا شب سرش تو اینستاگرامه میاد میگه ممسنی وجود نداشته اریوبرزن سورنا مال فلان جاس عزیزم ممسنی قدمت چندین هزار ساله داره روستا به روستاش اثار و کتیبه های هخامنشیان اتشکده شهرهای هخامنشی ارامگاه سرداران بزرگ اولین تمدن دنیا کنار رودخانه فهلیان بنا گذاشته شده سرای بهرام اولین تخت پادشاهی دنیاس لیدوما و صدها اثار دیگه ممسنی لر بزرگه درسته همه لرها متحد هستن همه ایرانی هستیم ولی زشته یه مشت بی سواد تاریخ غنی یه منطقه رو زیر سوال ببرن

محمودروح بخش در تاریخ 10 فروردین 1399 گفته : پاسخ دهید

درودبراربوبرزن سرداربزرگ ایرانی هیچ فرقی هم نمیکنه بچه کجای ایران باشه چه بچه دشت روم ،ممسنی،دهدشتی یاایلامی یاهرکجای ایران باشه فرقی نمیکنه فقطایرانیه بایدکسانی بیایندواصالت وقبراوراشناسایی کننددرودبدایران وایرانی

دادار در تاریخ 21 مهر 1398 گفته : پاسخ دهید

اقا اریوبرزن لر بوده اونم یاسوج ،دهدشت،باشت،نه کورده نه ترک من خودم کوردم تا حالا ۶بار رفتم به اونجا سر زدم

کمبوجیه در تاریخ 12 تیر 1399 گفته : پاسخ دهید

ببین از پارس و لر و کرد گرفته تا ترک وبختیاری و گیلک و بلوچ و …. همه از یک نژادیم اما متاسفانه به مرور زمان براثر یورش بیگانگان زبان و رسوممون تحت تاثیر قرار گرفته.
همه ایرانی هستیم

کوروش بزرگ در تاریخ 31 شهریور 1398 گفته : پاسخ دهید

درود بر شرف اسطوره و شهید بزرگ تاریخ ایران آریوبرزن بزرگمنش و شجاع دل بحث نکنین برادران و خواهران عزیزم ماهمه ایرانی هستیم من خودم بختیاری ایذه ای هستم و به لُر بودنم به خصوص ایرانی بودنم افتخار میکنم زنده باد کسی که قدره خاک و شرف و ناموسشو بدونه…

تورج در تاریخ 6 مرداد 1398 گفته : پاسخ دهید

دورودبردلیرمردانی همچواریوبرزن وایران وایرانی

درویش در تاریخ 22 بهمن 1397 گفته : پاسخ دهید

زنده باد ایران وایرانی
چو ایران نباشد تن من مباد…

فرزاد در تاریخ 13 آذر 1397 گفته : پاسخ دهید

آریوبرزن کجا لرهای بختیاری کجا

آریوبرزن دزد نبود ، بی فرهنگ هم نبود

درصورتی که این لرها آبروی طایفه ی بختیاری رو بردن

اینقده هم ادعا نکنید که ما لرها از نوادگان کورش هستیم

کورش انسانی بزرگ بود … در حالی که شماها بویی از انسانیت نبردید

علی در تاریخ 13 آبان 1397 گفته : پاسخ دهید

اقا هرکس یه چیز میگه یکی میگه لر یکی میگه کورد یکی هم میگه اهل یاسوجه اقا اصلتشو گفتن نگو ولی شما نزاشتید …ایشون اصالتا اهل ابادان هستند که این اواخر عینک ریبن و دمپایی ابری ایشون توی موزه آبادان نگهداری میشه واقعا مجبورم کردید مکان اصلی تولدشون رو فاش کنم ?

ناشناس در تاریخ 5 شهریور 1399 گفته : پاسخ دهید

درود به همه آ قا فرزاد لطفا یه کم شعور داشته باش آخه بیشعور تو از تاریخ لرها چی میدونی در حدی نیستی که توهین کنی لر یعنی غیرت و شرف و اصالت بدون سردار آ ریو برزن لر بودن ایرانی

سید امیر بهرامیان از روستای چهارمه در تاریخ 21 مرداد 1397 گفته : پاسخ دهید

دوستان عزیز .آریوبرزن در تنگ تکاب ک الان صد مارون احداث شده زندگی میکرد وراه رو بر تیمور لنگ بست

بچه کهگیلویه بود.هنوز تپه و مکانش وجود دارند تپه دژ نام دارد کیلومتر20 غرب دهدشت.میتونین سربزنین بسیار جای قشنگیه

نه اهل نورآباد بود نه اهل دشت روم.

پارسا در تاریخ 9 خرداد 1397 گفته : پاسخ دهید

درضمن برادران عزیزلرم چرا یک عده ازتون میگه ما عیلامیم یکی میگه ما پارسیم یا میگن مادیم یه عده میگه ما ………….فلانیم.چرا از هویت خودتان فرارید.تعصب خوبه ولی نه اینقدر.مٹال:یکی از دوستان در بالا سلسله اشکانیان و کیانیان و هخامنشیان و ساسانیان رو لرها منتسب کرده بودن .این خوب نیست این دیگه اسمش تعصب نیست.درکل برادران نان را به نرخ روز خور نباشید به نظر بنده ما کوردا ولرها مادیم و از یک ریشه ایم وگرنه این همه مشاهیر مشترک ازقبیل باباطاهر و کورش و اریوبرزن و کریم خان و آرش وغیره نداشتیم.با تشکر

پارسا در تاریخ 9 خرداد 1397 گفته : پاسخ دهید

سلام به تمام برادران عزیز لر زبان.اول بگم من کوردم.بارزان هم طایفه بوده در منطقه بنام دینور.در نزدیکی کرمانشاه کنونی که پایتخت تمام مناطق کوردنشین محسوب میشده ایشان از همون طایفه هستند که البته الان ان طایفه به اربیل عراق کوچ کردن و هنوزم ریاست طوایف کورد منطقه اقلیم کردستان عراق بر عهده ایشان است حتما اسم مسعود بارزانی را شنیدید.حالا هم فرقی نمی کنه بخدا ماکوردهای به هیچ عنوان لرها را جدا از خود نمی دانیم حالا هم اریوبرزن را دوست دارید مال شما. شما میگید لره ماهم میگیم لره

بينام در تاریخ 12 مرداد 1399 گفته : پاسخ دهید

داداش ما لرها هم با کوردا برادریم و در این شکی نیست اما لرها جز کورد ها نیستن و کوردها هم جز لرها نیستن آقا تنها اختلاف لر و کورد در همینه

اریا در تاریخ 14 اردیبهشت 1397 گفته : پاسخ دهید

اسکندر جز یک توهم وافسانه مورخین دروغ پرداز یونانی نیست مانند اشیل .وهرکول وووو…هرچه واقعیت ایرانی بوده در مقابل یونانیها مقابله به مثل کردن….وهیچ سند درستی مانند کتیبه یا قبری .گوری نیست استناد بشه که اسکندر ساخته…..تمام اینها خرافات وجعلیات مورخان غربی با همدستی مزدوران ایرانی ساخته شده….وهیچ سندی نداره…ودشمنان تاریخ شاهنشاهی ایران خوشحال وپیروز از تحریف تاریخ2500ساله ایران…..برادران عزیز هیچ چیزو بدون سند باورنکنین

علی در تاریخ 24 اسفند 1397 گفته : پاسخ دهید

احمق بی شور کوری نمی تونی ببینی مقبره شاهنشاهی ایران یا رو آخه مردک تو اگه آدم بودی از تاریخ خودت دفاع میکردی نه از یه مشت عرب ملخ خور

کریمی در تاریخ 11 آبان 1396 گفته : پاسخ دهید

من به عنوان یک ایرانی به داشتن چنین سرداری افتخار می کنم ولی افسوس و صد افسوس کع هیچ کجا از این شیرمرد یادی نشده بخدا کمترینش این بوده که یک شهر به اسم آریوبرزن باشه …یادش گرامیاد

akhtar در تاریخ 6 شهریور 1396 گفته : پاسخ دهید

آریوبرزن اهل کهگیلویه بوده واسم قدیم دهدشت هم بلادشاپور هس وایشان اهل بلادشاپور بودن ودر تنگ تکاب بین دهدشت وبهبهان به زبان محلی همان تنگ تکو به شهادت رسید ویک چوپان بهمئی هم مخفی گاهشو لو داد…رستم وممسنی ودشت رومی اون موقه درکار نبود..اینا هنوزم دهاتن وبه شهر تبدیل نشدن وهیچ بافت قدیمی هم ندارن..دهدشت بافت قدیمیش که تحت نظر میراث هست وبه مرده شهر مرسوم شده شمال ۱۰تا کاروانسراس که جاده ابریشم از اونجا رد میشد قدیم…

Arya در تاریخ 13 فروردین 1397 گفته : پاسخ دهید

مشخص که اطلآتی نداری یا اینکه منظور داری….ممسنی نیست و اسم آن ایل باستانی مماسن زادگاه کیانیان(مشهور به هخامنشیان) و ساسانیان…مهرگان ساسانی حاکم جاوید ممسنی تا اسپیدان(سپیدان) بود که امروزه مهرنگان(مهرنجان جاوید) یادگاره نام مهرگان ساسانیست بعد از مهرگان گیلویه ساسانی حاکم جاوید شد بعد ها حاکم مماسن(ممسنی بزرگ) شد و امروزه کوهگیلویه و گیلومر جاوید یادگار نام گیلویه ساسانی هستن…ایل باستانی مماسن که ۱۴ طایفه بزرگ داشت مشهور به ۱۴ چریک پارتیزان که در روزگار هخامنشی اشکانی و ساسانی تشکیل دهنده گارد جاوید و جاودانان بود یکی از این طایفه ها بویر نام داشت به معنای کمان انداز یکی دیگه مکوند بود به معنای فرزند نیزه و…ایل ممسنی نیرومند ترین ایل ایران بود تا روزگار قاجاریه مخالفت های سیاسی نظامی ممسنی با مغول ها و افشار ها و قاجاریه باعث تجزیه این ایل به دست قاجاریه شد و کوچ های اجباری به سیستان(ممسنی های سیستان و بلوچستان) به تنگستان(ممسنی های دلوار) به بختیاری(مکوندها ممبینی ها کیانی ها جاوید ها جاوند ها دشمن زیاری ها) به لرستان به کردستان عراق(ماسینی ها) به تانزانیا(حکومت شیرازی ها=شیراز به معنای اندرون شیر نام منطقه ای در نزدیکی شاهان جاوید ممسنی در نزدیکی دژ سپید بود) به طوری که امروزه فقط ۴ طایفه در ممسنی باقیمانده با همان نام های اصیل و باستانی:طایفه جاوید که در گذشته در حد یک ایل بزرگ بود و تمام آن نواحی که در تحقیقات جدید انشان نامیده میشه یعنی از ممسنی تا سپیدان و دشت ملیان را در بر می گرفت یادگار گارد جاوید هخامنشی و جاودانان ساسانی… طایفه رستم یادگار رستم دستان،طایفه بهکیش یادگار موبدان که بعد ها در بختیاری به دینیاران معروف شدن و طایفه دشمن زیاری که یادگار نبرد مماسن در دوره ای که شولستان نامیده می شد با آل زیار در روزگار دیلمیان،۱۷ نبرد با آل زیار و از رأس دنا تا جزایر ایران در دریای پارس و از آن طرف تا بغداد در قدرت ممسنی بود….با کوچک کردن این ایل باستانی که نامش به معنای بزرگ بزرگان هست آن را از صحنه سیاسی ایران بسیار کمرنگ کردن….نبرد آریوبرزن هم در تاریخ کورتیکوس و هردوت به عنوان نبرد مماسن معروف هست به فرماندهی آریو برزن در دربند پارس(یکی از نام های ممسنی در کتب تاریخی) کشفیات جدید از ممسنی تا اسپیدان و دشت ملیان در بیضا را انشان می داند و فهلیان ممسنی را کلید انشان می نامند نام ۱۳ شهر هخامنشی در لوح های گلی نام برده شده…کورا=کِیرا(مهرنگان جاوید) جویجانیا جاوید(جگون امروزی) پیرادوما جاوید(سورن آباد امروزی زادگاه سورن) کاخ جنجان,عالیوند و… بزرگترین اینها لیدوما در فهلیان هست که استانداری ایالت پارس بوده…دژ سپید ممسنی(دژ اسفندیار) همان دژیست که در شاهنامه نامش هست یعنی همان دژ که افراسیاب و سهراب به آن حمله کردن…دژی بود خوانندش سپید بدان دژ بود ایرانیان را امید….ز بهلو تا پهلو(فهلو)کشیده بند…بهلو امروزه هم به همین نام در دامنه دژسپید هست و فهلو هم فهلیان امروزیست…آنچه امروزه کورش کبیر نامیده می شود در واقع کی خسرو پیشدادیست(کیانیان) که بعد از فتح بابل کیانیان را هخامنشیان نامید به یاد هخامنش پدربزرگش و کورش به معنای رعب دهنده دشمن صفتیست که به کی خسرو داده شد….در کتاب از زبان هخامنشی کورش کورایی نام برده می شه و کورا در لوحه ها گلی نام مهرنگان جاوید ممسنیست که نام قدیمی آن کورا بوده و امروزه کورا=کِیرا نام یکی از محله های مهرنگان هست ولی مشخص نیست که منظور از کورش کورایی کِی بودن کی خسرو هست یعنی از خاندان کیانیان یا منظور زادگاه کورش در روستای امروزی کوراست شاید کشف کتیبه های در لیدوما ممسنی و دراین مناطقی که در لوحه ها نام برده شده کمک بزرگی به زادگاه کورش خواهد کرد….این تاریخ ایل بزرگ ممسنیست که پیوند دهنده همه ایلات قوم لر می باشد و تنها ایلیست که نام باستانی خود را با همه این گذرگاه های تاریخی حفظ کرده….شما هم قبل از اینکه فرمایشی بفرمایید ۴ صفحه تاریخ بخوانید تا حرف بی حساب و کتاب دراینترنت ننویسید و نام بزرگ ممسنی را کوچک بپندارید جناب تاریخ دان.

بویر در تاریخ 30 فروردین 1397 گفته : پاسخ دهید

من خودم بویراحمدی هستم اطلاعات شما درسته آریوبرزن متعلق به ممسنی وبویراحمد هست هردو شهرستان لرهستنند وازیک ریشه هستنند

خان لر در تاریخ 31 تیر 1396 گفته : پاسخ دهید

درود بر آریوبرزن لر،درود بر مشاهیر لر،درود بر خاک ایران

آدرین در تاریخ 7 مرداد 1396 گفته : پاسخ دهید

با درود …به پاس آن سردار بزرگ ایران من اسم پسر را آریو گذاشتم تا یاد او تا ابد جاودان باشه

Kiabak در تاریخ 24 خرداد 1396 گفته : پاسخ دهید

درود خدا براو وهمه ی سربازان وطنم

مجیدبهداروند در تاریخ 22 خرداد 1396 گفته : پاسخ دهید

باسلام و درود به تمام ایرانیها .مرقد اریوبرزن هنوز هیچ مشخصی نشده که کجاست و اون موقع هم کسی که باعث این شجاعت بر دشمن شده اون را مخفی تدفین کردند .ولی احتمال دارد که از مناطق شهرکرد به خورستان کنونی باشه .اصلیت اریوبرزن هم بختیاری بوده نزدیک جغارنبیل که منطقه ای بنام پهونده .زیرا نماد اونجا در اوردند که خود اریوبرزن با خواهرش یوتاب در این خاکسپاری پدر ومادرش شرکت داشتند واینو مخفی نگه داشتند .این خبر محرمانه را از میراث فرهنگی شوشتر گفته ایم .بدرود

امین در تاریخ 22 آذر 1396 گفته : پاسخ دهید

اریو یا ممسنی بوده یا بویر احمدی … دیگه اینقد مثل یهودیعا همه چی رو واسه خودتون نکنین .. بخدا شما بختیاریها دیگه شورشو در اوردین بسه دیگه بابا دیگه تندیسش تو یاسوج گویای همه جبز هستش

پگاه در تاریخ 10 آذر 1395 گفته : پاسخ دهید

عشقققققق است آریوبرزن
چه اسم بی همتایی هم داشته

حسن در تاریخ 26 مهر 1395 گفته : پاسخ دهید

با سلام خدمت همه . آریو برزن یک سردار شجاع ایرانی بود که جونش رو در راه دفاع از وطن عزیزمون ایران فدا کرد . یه خواهش از همه لر زبانهای عزیز دارم . اونم اینکه لطفا آریوبرزن رو به هیچ جا نسبت ندهین چون آریوبرزن متعلق به همه ایران . در حال حاضر بهبهانیها ، نورآبادیها، دهدشتیها، باشتیها ، ایذه ایها، حسین آبادیها، یاسوجیها، همه و همه ادعا دارن که آریو برزن متعلق به اونهاست . بجای این اختلافها که همه و همه اش بخاطر مفتخر بودن به داشتن آریوبرزن میباشد بیایید فقط یادش و نامش رو گرامی بداریم . ممنون

رونيکا در تاریخ 8 دی 1396 گفته : پاسخ دهید

درود بر شما هموطنان ایرانی

علی در تاریخ 4 مهر 1397 گفته : پاسخ دهید

دوست عزیز یک سوال ازتون دارم آیا وقتی از نام فردوسی و حافظ و شهریار و میرزا کوچک خان و …. هم استفاده میکنید میگید همه ایران؟؟؟ما هم قبول داریم که آریو برزنو خواهرش یوتاب قهرمانهای ملی ما هستند ولی وقتی میبینیم انیمیشنش رو جوری میسازن و اون رو جوری جلوه میدن که انگار وسط تهران زندگی میکرده و اشاره ای به ریشه خانوادگیش حتی بصورت خیلی ساده هم نمیکنن بهمون برمیخوره این در حالیه که شما فقط کافیه یک بار فیلم شهریار یا میرزا کوچک خان یا ستارخان یا فردوسی رو ببینید که در اون چطور اشاره مستقیم به محل زادگاهشون میشه.راستی چرا میگین حافظ شیرازی و عطار نیشابوری و نمیگین حافظ ایرانی و عطار ایرانی؟؟

ارسلان در تاریخ 5 مهر 1395 گفته : پاسخ دهید

روجش شاد وراهش پررهروباد سالار شهیدان وطن اریوبرزن هست اینقدر که ما عربها را مستائیم ایا انها هم برای شهدای تاریخ ما ارج وقربی قائل هستند اریوبرزن برای وطن می جنگید ولی ان عرب به خاط ذختری به نام ارینب یارانش را به کشن داد درود براریوبرزن شهید والا مقام ایرانیان

Jamal در تاریخ 15 شهریور 1396 گفته : پاسخ دهید

باز خوبه یه قهرمان تاریخی پیدا شد که بهش بنازید.خوب بنازید مبارک. باشه ولی به معتقدات وسرداران بقیه اقوام ومذهبها تعدی نکنید.

صابر در تاریخ 26 شهریور 1395 گفته : پاسخ دهید

دوست گرامی شما چه اصراری به بویراحمدی بودن آ ریوبرزن دارید،درصورتی که تا چهل سال پیش هم اسناد ثبتی یاسوج در پلاک ثبتی ممسنی ثبت گردیده،ضمنا محل محل درگیری آ ریوبرزن با اسکندرمحلی در ممسنی بوده که تا به امروز هم به نام دشت رزم معرفی می گردد که در زیر کوه سپید که یه قلعه طبیعی مباشد واقع گردیده و با نوشته های تاریخی نیز منطبق می باشد،نه یاسوج

لیلی در تاریخ 18 اسفند 1397 گفته : پاسخ دهید

من اهل همین روستام.تواین روستا کوهی است بسیارمرتفع ک بسیار زیباست و اثار تاریخی و طلازیاد پیداکردند دران.دارای زندانی قدیمی بوده ک بخاطر فرسایش کوه ویران شده خیلی.

لر شهرستان رستم در تاریخ 3 فروردین 1398 گفته : پاسخ دهید

لر شهرستان رستممممممممم
محل جنگ در شهرستان رستم 2 بود کوه سورنا

میثم در تاریخ 24 بهمن 1394 گفته : پاسخ دهید

درود و ایشا که و لر و ممسنی دفاع هیکنیت.

آریوبرزن در تاریخ 11 فروردین 1393 گفته : پاسخ دهید

سلام
دوست عزیز محل نبرد آریو برزن منطقه دشت روم در یاسوج است و سایر مکانهایی که حدث زده شده با توجه به آنچه که تاریخ نویسان یونانی ذکر کرده اند رد میشود
از نام دشت روم هم کاملا پیداست. محل مقبره آریوبرزن هم هنوز ناشناخته است و اگر هم مقبره ای وجود داشته باشد قطعا در نزدیکی همین دشت روم خواهد بود
البته برخی دیگر محل نبرد را تنگ مهریان و برخی تنگ تامرادی در بویراحمد معرفی میکنند

مسعود در تاریخ 9 شهریور 1399 گفته : پاسخ دهید

سلام
به امید روزی که ایران این سرزمین کهن به دست وطن پرستان اداره بشه

css.php