کد خبر : 180472 تاریخ انتشار : دوشنبه ۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۶

محبت همسر را گدایی نکنید

محبت همسر را گدایی نکنید مهرطلب کیست؟ مهرطلبی یکی از انواع تیپ‏های شخصیتی است که متاسفانه در فرهنگ ما به عنوان نوعی رفتار پسندیده شناخته می‏شود و دقیقا همین موضوع یعنی همین طرز تلقی که نسبت به افراد مهرطلب وجود داشته و اشتباه گرفتن آنها با افراد مهربان یا دلسوز، …

محبت همسر را گدایی نکنید

محبت همسر را گدایی نکنید

مهرطلب کیست؟

مهرطلبی یکی از انواع تیپ‏های شخصیتی است که متاسفانه در فرهنگ ما به عنوان نوعی رفتار پسندیده شناخته می‏شود و دقیقا همین موضوع یعنی همین طرز تلقی که نسبت به افراد مهرطلب وجود داشته و اشتباه گرفتن آنها با افراد مهربان یا دلسوز، مشکلات بسیار زیادی را ایجاد کرده است.
۱٫ تیپ‌های مهرطلب یا کمک‌کننده آنهایی هستند که مرتب به فکر دیگران‌اند؛
۲٫ خودشان را به آب و آتش می‏زنند تا به دیگران کمک کنند؛
۳٫ توانایی نه گفتن ندارند و همین موضوع سبب می‏شود که همیشه گوش به فرمان دیگران باشند؛
۴٫ در نهایت احساسات تخریبی و بسیار بدی را تجربه می‌کنند؛
۵٫ نیاز بسیاری به محبت و توجه دیگران دارند؛
۶٫ رفتار آنها الگوهای تاییدطلبانه و توجه‌طلبانه بسیاری دارد؛
۷٫ از طرد شدن و تنها ماندن به شدت می‏ترسند؛
۸٫ وابستگی و اتکای بیش از اندازه به دیگران دارند
۹٫ اعتماد به نفس و عزت نفس‌شان بسیار پایین است (همین مساله را باید به عنوان محرک اصلی رفتارهای تاییدطلبانه در نظر گرفت).

چطور مهرطلب‌ها را بشناسیم؟

اینکه بخواهیم افراد مهرطلب را از افراد مهربان، دلسوز و… جدا کنیم کار راحتی نیست ولی می‌شود با مشاهده برخی از رفتارها نسبت به مهرطلب بودن طرف مقابل دچار شک و تردید شد از جمله این نشانه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
۱٫ مهرطلب‌ها نیاز به تایید دائمی دیگران دارند و اگر کار یا رفتارشان توسط دیگران تایید نشود، احساس رضایت و آرامش نمی‌کنند؛
۲٫ مهرطلب‌ها از قبول یا رد درخواست دیگران ناراضی هستند و رنج می‏برند یعنی حتی اگر درخواست دیگران را انجام می‏دهند این مسئله از روی رضایت قلبی‌شان نیست
۳٫ مهرطلب‌ها از طلب کردن حق خودشان پرهیز می‏کنند چون از اینکه بخواهند حقشان را بگیرند خجالت می‌کشند و شرم می‌کنند؛
۴٫ مهرطلب‌ها از مقاومت آشکار و مستقیم در برابر دیگران به طور جدی اجتناب می‏کنند؛
۴٫ مهرطلب‌ها از اظهار عقیده و نظر خود پرهیز می‌کنند؛
۵٫ اساس کار مهرطلب‌ها اطاعت و فرمان‌برداری از دیگران است؛
۶٫ مهرطلب‌ها همیشه حالتی به خودشان می‏گیرند که انگار بخاطر اشتباه نکرده باید از همه معذرت‌خواهی کنند حتی وقتی که دیگران مقصر هستند
۷٫ مهرطلب‌ها معمولا برای حفظ رابطه با دیگران، در هر شرایطی خودشان را مجبور به معذرت‌خواهی می‌کنند؛
۸٫ از نظر مهرطلب‌ها لذت‏خواهی برابر است با خودخواهی
۹٫ مهرطلب‌ها مراقبت و رسیدن به خودشان را در زمره رفتارهای خودخواهانه در نظر می‏گیرند و از آن پرهیز می‏کنند؛
۱۰٫ مهرطلب‌ها معمولا عقاید مشخصی در مورد موضوعات ندارند و بیشتر ترجیح می‏دهند با تملق‏گویی دیگران را تایید کنند؛
۱۱٫ مهرطلب‌ها ژست افراد مظلوم را به خود می گیرند و در بسیاری از موارد مظلوم‏نمایی‌شان برای جلب‏ توجه دیگران است؛
۱۲٫ مهرطلب‌ها در بعضی مواقع بسیار پرتوقع می‏شوند و از دیگران انتظار دارند که کارهای خاصی را برایشان انجام دهند؛
۱۳٫ مهرطلب‌ها از روابط‌شان ناامید بوده و خیلی وقت‌ها غمگینند.

محبت همسر را گدایی نکنید

مهرطلب‌ها و نارضایتی از در و دیوار!

دلایل مختلفی برای مهرطلب‌ شدن افراد وجود دارد که یکی از مهرترین‌هایش احساس برتری‏ طلبی این افراد است. افرد مهرطلب به خودشان و دیگران بیش از حد فشار وارد می‌کنند و معمولا هم نمی‌توانند احساسات درونی مانند رضایت‏مندی و خوشحالی را تجربه کنند. این افراد نمی‌توانند حرف‌هایی را که توی دلشان هست به دیگران بزنند، بنابراین همیشه عصبانیت خود را از دیگران توی دلشان نگه می‌دارند و در مقابل نسبت به خودشان احساس خشم می‌کنند که چرا نمی‌توانند حق خود را از دیگران بگیرند! البته فکر نکنید که این خشم همین جا به اتمام می‌رسد بلکه این عصبانیت به دشمنی آنها با خود و دیگران ختم شود و حتی می‏تواند تاثیرات منفی برروی اعتقادات آنها به خدا نیز داشته باشد چون با خودشان فکر می‏کنند که این تقدیر بد فقط شامل حال آنهاست!

آخر و عاقبت مهر طلبی به کجا ختم می‌شود؟

اگر مهرطلبی درمان نشود، بعد از گذشت چند سال فرد مهرطلب بخاطر عنادی که نسبت به خود پیدا کرده، اسیر نوعی سرزنش دائمی می‏شود و بدلیل خشمی که از خود دارد و احساسات و حرف‏های سرکوب شده، دچار درد و رنج‏های بسیاری می‏شود که یکی از آنها می‏تواند افسردگی شدید باشد.

مهرطلبی و مهربانی؛ تفاوت از زمین تا آسمان

چطور می‌شود آدم مهربان را از مهرطلب تشخیص داد؟ آیا راه‌حلی وجود دارد یا مهربانی هم ناشی از مهرطلبی است؟ بد نیست بدانید که فرد مهربان شخصیتی متعالی و کمال‏یافته است، او به دیگران مهر نمی‏دهد که سرویس و خدمات دریافت کند و از دیگران توجه گدایی نمی‏کند، بلکه این کار را می‏کند تا از دادن مهر به دیگران لذت می‏برد و این کار را قلباً انجام می‏دهد. در حالیکه فرد مهرطلب به دلیل عزت نفس پایین خود را با چاپلوسی و مهربانی کردن به دیگران بالا می‏برد و در مقابل دیگران احساس حقارت می‏کند و در نهایت تبدیل به فردی مردم‏گریز می‏شود چون آن چیزی را که به عنوان مهر به دیگران داده، هیچ‏وقت دریافت نمی‏کند.
فرد مهربان از رضایت و خشنودی دیگران لذت می‏برد و رشد می‏کند اما فرد مهرطلب به دنبال هر محبتی عذاب می‏کشد و خودخوری می‏کند. از سوی دیگر فرد مهربان در قبال لطف و محبتی که به دیگران دارد، انتظاری از آنها ندارد بلکه بسیار هم خوشحال است که چنین فرصتی در اختیارش قرار داده شده تا با مهربانی در حق دیگران رشد معنوی بیشتر شامل حال خودش بشود.

آیا من مهرطلبم؟

درست است که یکی سری تست های استاندارد روان‌شناسی برای بررسی اختلال مهرطلبی وجود دارد اما این کار را باید به روان شناس بسپارید. یعنی اگر از شاخصه‌هایی که در بالا به آنها اشاره شده، نیمی را داشتید، نسبت به مهرطلب بودن خودتان مشکوک شده و به روان‌شناس مراجعه کنید.

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : روابط عاشقانه ، زناشویی بازدید 406 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php