کد خبر : 192408 تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۱

تولید کالباس ژامبون خشک از ماهی

دکتر کاوه رحمانی فرح، مجری طرح اظهار کرد: کشور ایران ذخایر آبی فراوان و منابع شیلاتی مناسبی دارد و تولید ماهی در ذخایر طبیعی دریا و هم به صورت آبزی‌پروری قابل توجه است که در سال‌های اخیر با پیشرفت تولید کشور با مازاد عرضه ماهی روبرو شده است و فرآوری …

تولید کالباس ژامبون خشک از ماهی

دکتر کاوه رحمانی فرح، مجری طرح اظهار کرد: کشور ایران ذخایر آبی فراوان و منابع شیلاتی مناسبی دارد و تولید ماهی در ذخایر طبیعی دریا و هم به صورت آبزی‌پروری قابل توجه است که در سال‌های اخیر با پیشرفت تولید کشور با مازاد عرضه ماهی روبرو شده است و فرآوری ماهی و ایجاد ارزش افزوده می­‌تواند از راهکارهای ایجاد اشتغال و افزایش صادرات غیر نفتی در بخش شیلات باشد.

وی افزود: تاکنون فرآورده کالباس از ماهی در کشور با موفقیت تولید نشده است؛ در واقع با توجه به استحکام پایین پروتئین­‌های ماهی در مقایسه با گوشت قرمز و مرغ، تهیه یک فرآورده با قطر زیاد که ضمن برخورداری از قوام و انسجام، دارای قابلیت برش باشد، دشوار است. همچنین ماهی دارای بوی خاصی است که بسیاری از مردم ایران آن را نمی‌پسندند که کالباس‌­های تولید شده در این طرح دارای بافت قابل برش و استاندارد و فاقد بوی نامطبوع ماهی هستند.

دکتر رحمانی با اشاره به ویژگی‌های دیگر کالباس ماهی تولیدشده اظهار کرد: فقدان میکروارگانیسم و صفر بودن تعداد آنها در کالباس­‌ها با تائیدیه وزارت بهداشت (در حالی‌که بر پایه استاندارد ملی سوسیس و کالباس میزان یکصدهزار عدد میکروارگانیسم در یک گرم محصول قابل پذیرش است)، عدم استفاده از نگهدارنده‌های نیتریت و نیترات بدون جایگزین کردن نگهدارنده شیمیایی (گواهی ثبت اختراع)، تولید کالباس با افزودن گوشت ماهی تا مقدار حدود ۹۵ درصد ترکیب با ویژگی­‌های حسی مطلوب و بدون بوی بد ماهی، کاهش استفاده از نمک، کاهش استفاده از روغن و حتی عدم استفاده از آن در برخی محصولات، بازارپسندی بالا، قیمت رقابتی، تنوع بالای محصولات با توجه به استفاده از گوشت ماهی با رنگ­ها و طعم‌های مختلف از جمله مزایای کالباس مذکور است.

این عضو هیات علمی تصریح کرد: پس از تولید نمونه آزمایشگاهی طرح، نمونه نیمه صنعتی نیز با موفقیت تولید شده و مدل کسب و کار، مطالعه بازار و طرح توجیه فنی اقتصادی آن به همراه برخی محصولات مشابه از ماهی تهیه شده و دانش فنی آن به فروش رسیده است.

دکتر رحمانی خاطرنشان کرد: اکنون طرح‌های دانش‌بنیان دیگری با مشارکت دانشگاه ارومیه در دست اجراست که انشاءالله بتوانیم در آینده نزدیک موفق به تجاری‌سازی آنها و کسب درآمد برای دانشگاه شویم.

بر اساس این گزارش، طرح مذکور در جشنواره ایده‌های برتر هفته پژوهش و فناوری استان آذربایجان غربی موفق به کسب رتبه نخست شده است.

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : جالب و خواندنی ، سرگرمی بازدید 463 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php