کد خبر : 180501 تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۲:۴۲

تاثیر گل و گیاهان زینتی در فضای خانه

[box type=”shadow” align=”” class=”” width=””]زیبا است اگر بتوانیم با شاخه‌ای گل و یا گلدانی کوچک همواره بخشی از طبیعت را همراه خود داشته باشیم.[/box] طبیعت و زیبایی‌های آن همواره الهام بخش بشر برای خلق آثار بدیع و تلطیف روح و روان او و مأمنی برای فرار از هیاهوی دنیای بیرونی …

تاثیر گل و گیاهان زینتی در فضای خانه

[box type=”shadow” align=”” class=”” width=””]زیبا است اگر بتوانیم با شاخه‌ای گل و یا گلدانی کوچک همواره بخشی از طبیعت را همراه خود داشته باشیم.[/box]

طبیعت و زیبایی‌های آن همواره الهام بخش بشر برای خلق آثار بدیع و تلطیف روح و روان او و مأمنی برای فرار از هیاهوی دنیای بیرونی و درونی او بوده و هست، پس زیبا است اگر بتوانیم با شاخه‌ای گل و یا گلدانی کوچک همواره بخشی از طبیعت را همراه خود داشته باشیم. نتایج پژوهش محققان رفتارشناسی دانشگاه روگرز نشان داده است افراد با نگاه کردن به گل و گیاه و لذت بردن از طراوت، رنگ و عطر آنها می‌توانند حالت روحی نامتعادل خود را تغییر داده و به حالت طبیعی بازگردند. در واقع گل عاملی برای تعدیل رفتار در طول شبانه‌روز بوده و هر بار نگاه کردن به گل و گیاه عاملی برای‌ایجاد یک اتصال عصبی مثبت در مغز است. ورودی خانه و راهروها به‌‌طور‌معمول محل پررفت و آمدی هستند به همین دلیل توصیه می‌شود در این مکان برای باز یافتن روحیه و انرژی مثبت از گل و گیاهان زینتی استفاده کنید. بطور کلی در فضای خانه بخش‌هایی وجود دارد که برای نگهداری گیاه زینتی مناسب هستند:

گل و گیاه در سالن پذیرایی و غذاخوری

گیاهان قدبلند، با برگ‌های پهن که به صورت گروهی در یک‌جا قرار بگیرید بسیار برای سالن مناسب‌اند.

گل و گیاه در آشپزخانه

در آشپزخانه باید گیاهانی قرار دهید که با تغییرات دمایی سازگار باشند. برای‌این منظور می‌توانید گیاهان تزئینی را در گلدان‌های کوچک و در نزدیکی پنجره یا نورگیر بگذارید. گیاهانی نظیر رزماری، پونه یا سبزی‌ها از جمله بهترین گیاهان برای فضای آشپزخانه‌اند.

گل و گیاه در حمام

فضای حمام به‌‌طور‌معمول گرم و مرطوب است. اگر فضای حمام شما نورگیر خوبی دارد و روشن است می‌توانید از گیاهان استوایی استفاده کنید.

گل و گیاه در اتاق خواب

مراقب باشید. عطر برخی گیاهان به شدت خواب‌آورند. برخی نیز‌ایجاد آلرژی می‌کنند. پس، از قرار دادن‌این‌گونه گیاهان در اتاق خواب خودداری کنید.

بهترین گل‌های آپارتمانی

برخی از گل‌ها، گیاهان آپارتمانی هستند. بنابراین به راحتی می توانید آنها را در منزل نگهداری کنید و پرورش دهید. نفس کشیدن این گیاهان باعث تمیز شدن هوای خانه می شود.

تاثیر گل و گیاهان زینتی در فضای خانه

آگلونما، فیلتر هوا

این گیاه که رنگ‌های مختلفی اعم از قرمز و طلایی دارد، یکی از بهترین گل‌ها برای تصفیه هواست. به دلیل تاثیر بسیار مثبت آگلونما در تصفیه هوای خانه، به آن فیلتر هوا می گویند. این گیاه باید در نور کم، رطوبت معمولی خانه و دمای ۱۰ تا ۱۵ درجه سانتی گراد نگهداری شود. بنابراین آگلونما را می توانید در همه جای خانه بویژه نقاط کم نور و سرد اتاق نگهداری کنید. این گیاه با تقسیم ریشه در بهار قابل تکثیر است.

گیاه آلوئه ورا یا شاخ بزی

بیشتر ما گیاه آلوئه ورا را به عنوان گیاهی برای درمان سوختگی‌ها و حفظ سلامت پوست می‌شناسیم. علاوه بر این که برای رفع مشکلات گوارشی بویژه زخم معده، مصرف آن را توصیه می‌کنند، اما اینها بخشی از ویژگی‌های آلوئه وراست.

زنبق، جارو برقی هوا

این گیاه یکی از گل‌های ویژه فصل بهار است. بنابراین می توان این گل را کاشت و به صورت گلدان در خانه نگهداری کرد. به این گیاه جاروبرقی هوا می گویند. به این دلیل که ترکیب‌های خطرناکی مانند تری کلرواتیلن، فرمالدئید و بنزن را جذب می کند.

این گیاه در آپارتمان براحتی قابل نگهداری است، چون به نور زیادی نیاز ندارد، اما رطوبت آن باید همیشه تامین باشد.

بامبو، با قد یک و نیم متری

بامبو که زادگاهش کشور چین است، در کشور ما بشدت رایج شد. این گیاه غیر از جنبه تزئینی، خواص درمانی هم دارد؛ ساقه آن می تواند بنزن، مونواکسیدکربن و کلروفرم را از هوای اطراف دریافت کرده و به این ترتیب هوای خانه را پاک کند. بامبو در فضای آپارتمان تا یک و نیم متر هم قد می کشد.این گیاه هیدروفونیک است، یعنی به خاک نیاز ندارد.

آفتابگردان، ویژه اتاق خواب

گل آفتابگردان همان طور که از اسمش پیداست، باید در معرض نور آفتاب رشد کند، اما این گیاه را به عنوان گلدان ویژه اتاق خواب معرفی می کنند.

البته نوع خاصی از آن به نام Gerbera daisy فضای اتاق خواب را با چند گلدان آفتابگردان، سالم و زیبا کنید. نگهداری از آن کار سختی نیست و فقط باید گلدان را در معرض نور آفتاب قرار داده و یک روز در میان به آن آب بدهید.

بگونیا، ریه ای با پنج رنگ

بگونیا، بیشتر گیاه فصل تابستان است، اما در فصل بهار هم وجود دارد و می توان از آن برای تصفیه هوای خانه کمک گرفت. بگونیا پنج رنگ صورتی، سفید، گل بهی، زرد و قرمز دارد. این گیاه باید زیر نور مستقیم آفتاب نگهداری شود. بنابراین بهترین مکان برای نگهداری آن پشت پنجره نورگیر خانه است. بگونیا، بنزن موجود در هوا را جذب می کند. این ترکیب سمی علاوه بر هوا، در چسب‌های مایع و واکس‌ها هم وجود دارد.

داوودی، گل روزهای سخت

این گیاه در طب سنتی چین به عنوان دارو مورد استفاده قرار می گرفت. به همین دلیل در چین باستان سطح گسترده ای از زمین‌های زراعی این کشور زیر کشت گل داوودی بود. مردم چین ساقه سبز این گیاه را کوبیده و از آن گیاه دارویی یا غذاهای خاصی درست می کردند. این گیاه علاوه بر ویژگی‌هایی که به آن اشاره شد، می تواند در فضای کاملا بسته و کوچک نیز رشد کرده و آلودگی هوا را جذب کند. یکی از مهم ترین اثرات این گیاه، جمع آوری آلودگی بنزن است. علاوه بر این که این گیاه می تواند بوی نامطلوب ناشی از رنگ، مواد شوینده و… را نیز از بین ببرد. بنابراین اگر خانه را تازه رنگ کرده اید، حتما چند گلدان داوودی اطراف خانه بگذارید .

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : دکراسیون منزل ، سبک زندگی بازدید 210 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php